«Григір Тютюнник. „Дивак\. Допитливий, чуйний, добрий хлопчик Олесь, його жага пізнати світ природи, уміння фантазувати, уявляти. Гідна поведінка Олеся як позиція особистості»



Скачати 61.17 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір61.17 Kb.


Відділ освіти Зборівської районної державної адміністрації,

Комунальна установа „Зборівський районний методичний кабінет”

Зборівської районної ради,

СЗОШ І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням іноземних мов смт. Залізці



Конспект уроку на тему:

«Григір Тютюнник . „Дивак”.

Допитливий, чуйний, добрий хлопчик Олесь, його жага пізнати світ природи, уміння фантазувати, уявляти. Гідна поведінка Олеся як позиція особистості»

(5 клас)


Бенцал Світлана Володимирівна

учитель української мови і літератури СЗОШ І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням іноземних мов смт. Залізці
Зборів – 2014 р.

Мета : вчити дітей характеризувати образи дійових осіб, добираючи цитати для підтвердження своїх думок; розвивати своє мовлення, та виховувати доброту, співчуття.

Тип уроку: урок застосування та закріплення знань, умінь та навичок

Обладнання: на дошці - портрет письменника і тема.

Методи і прийоми: «Незакінчене речення», словесне малювання, коментоване читання, постановка проблемного питання.

Питання для роздуму: Доброта-це порятунок людства, життєдайний непотрібний пережиток?

Хід уроку

Мотиваційний етап

1. З'ясування емоційної готовності учнів до уроку. „Кольоровий настрі

2. „Незакінчене речення”: „Від сьогоднішнього уроку я очікую...” свої очікування учні записують у зошити.
Цілевизначення й планування.

•Визначення цілей уроку.

•Колективне планування діяльності.
Оголошення теми й мети уроку.
Опрацювання навчального матеріалу.

1 . Перевірка домашнього завдання .

•Що відчували ви, читаючи оповідання ,Дивак”? Скажіть одним реченням , про що цей твір?

•Чи відоме вам лексичне значення слова дивак?

У словнику читаємо таке тлумачення: дивак -той , хто своєю поведінкою і вчинками викликає здивування. Диваком у селі називали Олеся. Тож поставимо перед учнями проблемне запитання:

Чи потрібні у світі диваки і чи легко їм жити?

Відповідь учні дадуть наприкінці уроку, проаналізувавши образ Олеся.

Характеристика образу Олеся.

•Пригадайте , які деталі портрета хлопчика виділяє автор?

Що він маленький і має особливі очі.

•Про що „говорять” очі хлопчика? Чи можна за поглядом , за очима розпізнати вдачу людини? Запам'ятайте визначену вами рису характеру.



Допитливість. „ Очі... дивляться широко, немов одразу хочуть збагнути весь світ ”.

•Які бувають очі у вас і ваших однокласників? Додайте до названих епітети: веселі, сумні, байдужі, злі...



Хлопчик іде до школи дорогою, якою попросила мати-бором. Штрих до портрета-він послухався матір, не хотів засмучувати її. Отже, співчутливий.

То друга риса хлопчика

•Олесик іде до школи чи мандрує? Що він робить по дорозі?

Допитливе хлопча мандрує, бо стільки цікавого, хоч і не завжди веселого трапляється по дорозі! Усе привертає його увагу, дивує, хвилює: і як дятел- дроворуб порається в лісі, і як шумлять сосни, а одна з них жалібно скрипить, бо помирає („ Олесь нагріб чобітками снігу під окоренок і утрамбував його гарненько”), і як гнеться-тріщить лід (навіщо його,молоденького, ламати), і як живуть риби у воді (та злюща хижа щука поїдає малих рибок -так хочеться чимось зарадити риб`ячій дрібноті)

•Прочитайте уривок про те, як Олесь вдивляється у дно річки. Вас щось вразило в цьому епізоді чи ні? Запитайте самі себе : чи я добрий? Чи співчутливий до всього живого ? Чи люблю фантазувати? Чи плачу, страждаю, коли помирає тварина або рибка?



Може, й занадто довгою дорогою йде Олесь, але ж якою цікавою! Уся його поведінка говорить про небайдужість хлопчика-таку рідкісну і важливу рису людини. Хоч Олесь дуже вже відволікається на різні дрібниці, але його відволікання - то невситима жага пізнання світу природи.

•Чи була причина у Федька Токайла бити Олеся? Як зреагував той на зухвалу поведінку однокласника? А як би ви , хлопчики , вчинили на місці Олеся ? Чи ви вважаєте , що Олесь просто злякався?



Отут ,можливо, думки учнів розійдуться, і не в оцінці вчинку Федька, а в реакції Олеся . Зрештою, запам 'ятаймо: по-перше, не всі люди однакові; по-друге, бити завжди ганебно, а ні за що -втричі ганебніше.

З цього моменту починає розкриватися смисл назви оповідання „Дивак Не дав відповіді кривднику, уявляє себе в царстві риб глибині річки, гатить підбором по льоду в те місце, де щука схопила пліточку, у надії порятувати рибку. Справді, якийсь дивак. Чому він так незвично, дивно поводиться?...А може , не дивно, а мудро, так, як треба було б чинити всім? Люди різні і, на жаль, небагатьох із них природа наділяє творчою уявою і безмежнгім співчуттям до тих, хто страждає. До цих людей належить і наш герой.

•Прочитайте в особах епізод „На уроці малювання” . Як ви розцінюєте небажання слухняного, дисциплінованого учня , відмінника малювати горщика і його вихід із класу? Це зумисна зухвалість бешкетника чи порив відтворити те цікаве, що побачив, ідучи до школи, і образа за те, що його не зрозуміли?



Певна річ, автор у цьому епізоді порушує важливу педагогічну проблему творчого, індивідуального підходу до кожного учня, а не підстригання всіх на один копил. Окрім того, Олесь розвіяв цим учинком думку про свою безвідмовну сумирність, слабкість і безхарактерність. Отже, хлопчик має сильну принципову вдачу, яка ніскільки не суперечить доброті. Він із тих, хто вміє обстоювати свої погляди. В Олеся власний неповторний, багатий внутрішній світ, своє розуміння того, що і як треба робити. Тому він по-дитячому наївно і вперто чинить по- своєму, а не так, як інші.

•Дідусь, безперечно, любить онука і розуміє, як нелегко буде йому жити. Він радить: „Завзяття в тебе обмаль. Все чогось у землі порпаєшся. А треба - в людях. Того ліктем, того - почотом...Гульк -уперед вийшов. А першого не перечепиш, бо не доженеш” .А ще: „Тут на землі не бити не можна. Тут не ти, так тебе одряпають, ще й плакати не дадуть Ви погоджуєтесь з такими порадами? Чи буде діяти Олесь так, як повчав дідусь? Знайдіть слова автора, що підтверджують ваш висновок.



Повчання діда-це філософія людини, яка пізнала складність життя. Та „ Олесю зробилося сумно ”, бо не може він будь-кому завдати болю, йти напролом до мети. Він надто добрий.

•У кого ж хлопчик зустрічає порозуміння і співчуття? Хто вірить у нього?



Насамперед мати. Вона вірить, що її дитина виросте справжньою людиною: нікого не лишить у біді, допоможе, дасть пораду, однак їй сумно, бо не завжди в житті на добро відповідають добром, тому відчуває-тяжко житиметься синові.

•А яким здається Олесь вам? Що в його вдачі вам до душі, а що ні? Порівняйте Олеся з собою . Визначені риси обох характерів запишемо на малюнку, який спершу матиме такий вигляд:



Риси вдачі Олеся

Спільні риси вдачі

Мої риси вдачі





















  • Отже, чи багато спільного у вас із Олесем? То , можливо, й ви диваки?

Нехай учнів приголомшить останнє, швидше риторичне запитання. Справді, у

вчинках Олеся немає нічого неприродного, шокуючого. Він просто трохи добріший, спостережливіший, чутливіший, співчутливіший.

• Коли б таких диваків було більше , нам жилося б краще чи гірше?

• Яку рису характеру ви цінуєте в людях найбільше?



Висновок вчителя. Гадаю, що з таких дітей , як Олесь , виростуть

добротворці, які попри всі перешкоди виконуватимуть добротворчу місію, рятуватимуть світ від нечисті, оберігатимуть життя на Землі. Бо ці люди у своїй беззахисноті сильніші за злих.
Рефлексія. Підсумок уроку.

а)технологія „Незакінчене речення” („Прочитавши оповідання Григора Тютюнника „Дивак”, я зрозумів...відчув...подумав...” );

б)Чи справдилися ваші очікування стосовно сьогоднішнього уроку. Продовжте у зошитах речення :

Сьогодні мені вдалося (не вдалося)...



Оцінювання. Аргументація оцінок.
Домашнє завдання.

На вибір.

Скласти фанфік – описати стан душі Олеся після повернення додому від його імені.



Описати стан душі хлопчика (від його імені) після повернення додому. Намалювати ілюстрації до твору.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка