Гранатюк Н. В. Національний авіаційний університет, Київ



Скачати 39.51 Kb.
Дата конвертації13.09.2017
Розмір39.51 Kb.
УДК: 316

Гранатюк Н.В. Національний авіаційний університет, Київ


СУЧАСНІ ТЕХНОЛОГІЇ ПРОФОРІЄНТАЦІЙНОЇ РОБОТИ З СІЛЬСЬКОЮ МОЛОДДЮ

Сучасна економіка України ставить високі вимоги до молоді, яка не завжди здатна витримати конкуренцію ринку праці та, як наслідок, залишається без роботи, потребуючи активного соціального захисту. Проблема ускладнюється глобальною економічною кризою. Тема вибору професії завжди була актуальною і тим більше, залишається такою в сучасних умовах. Яку професію обрати – одне з головних завдань у житті кожної людини. З причини незнання правил вибору професії, ситуації на ринку праці, відсутності практичного досвіду професійної діяльності близько 40% молодих людей обирають професію, яка не відповідає їх інтересам, нахилам та вподобанням. Особливо значущою є проблема набуття учнями адекватних знань про певний рід професійної діяльності, власні можливості оволодіння нею. Звідси особлива актуальність даної проблеми, адже успішний вибір професії стає запорукою життєвої самореалізації особистості.

Звичайно існує багато психолого-педагогічних профорієнтаційних технологій (метод проекту, метод вправ, лабораторний метод, навчально-виробнича праця), які ефективно впливають на підготовку сільської молоді до професійної діяльності. Але на нашу думку, варто розглянути надзвичайно осучаснений метод – метод проектів. Метод проектів набув поширення і популярності завдяки раціональному поєднанню теоретичних знань і можливостей їх практичного застосування для розв’язання конкретних проблем. І цією «конкретною проблемою» виступає низький рівень професійної орієнтації сільської молоді. Сучасні профорієнтаційні технології мають сприяти забезпеченню основної мети професійної орієнтації сьогодення, яка полягає у формуванні людини, здатної здобувати професію з урахуванням своєї майбутньої конкурентоспроможності.

Метод проектів не є принципово новим у педагогіці. Його появу пов’язують з філософом і педагогом Дж. Дьюї та його учнем В. Кілпатріком. Саме за допомогою даного методу ми плануємо забезпечити підвищення рівня професійної орієнтації сільської молоді. Розроблений нами проект “FIRST STEP” має на меті: 1) формування відповідального ставлення молодих людей до планування професійної кар’єри за рахунок розширення знань про світ професій та спеціальностей, особливо – актуальних на ринку праці області; 2) формування у шкільної молоді стійкої мотивації до праці; 3) сприяння професійному самовизначенню школярів, їх творчому та інтелектуальному розвитку; 4) запобігання молодіжному безробіттю шляхом створення передумов цілісної системи професійної орієнтації молоді, інтегрованої в діяльність всіх зацікавлених у ній сторін.

Реалізація проекту відбуватиметься шляхом виїзних консультувань щодо питань професійного самовизначення та професійної орієнтації у райони та смт. Хмельницької області. Проект охоплює 4 етапи на яких відбуватиметься широкомасштабна профорієнтаційна робота у сільських школах. Основними профорінтаціними технологіями, які будуть використовуватися у рамках проекту є: 1. Профорієнтаційний урок має виключне значення, оскільки урок є основною формою навчально-виховного процесу в школі. На профорієнтаційних уроках розглядатимуться теоретичні та практичні питання підготовки до вибору майбутньої професії. На уроках використовують різні методи: розповідь, пояснення, інструктаж, бесіда, дискусія, диспут. 2. Перегляд і обговорення художніх фільмів, телепередач профорієнтаційного змісту. Такі колективні перегляди та обговорення передач і фільмів вчать молодь правильно розуміти їх зміст, сприяють розвитку професійного інтересу тощо. 3. Тренінг – це специфічна форма навчання в групі й така, що чинить вплив на розвиток емоційної, комунікативної, інтелектуальної, естетичної сфер особистості.

Методика тренінгового заняття має зазвичай такий вигляд: подання достовірної інформації або постановка проблеми, створення належних умов переходу цієї інформації в особистісний досвід, формування навичок прийняття рішень. 4. Ілюстрація як метод використання фотографій, схем, плакатів, карт, картин, рисунків на дошці для популяризації чи розкриття суті тієї чи іншої професії, інформації про потреби в ній існуючого ринку праці. 5. Професіографічна екскурсія – це форма організації пізнавальної діяльності учнів, спрямованої на одержання й аналіз професіографічної інформації безпосередньо в конкретних умовах професійної діяльності.

Практичне значення реалізації проекту полягає в узагальненні та поширенні досвіду профорієнтаційної роботи в сільській школі, методичного та організаційного забезпечення професійної орієнтації учнів. Теоретичні висновки можуть бути використані у практиці соціальних педагогів, психологів, учителів, що сприятиме оптимізації процесу професійної реалізації та соціальній адаптації старшокласників, на курсах підвищення кваліфікації реально працюючих соціальних педагогів та психологів з метою формування їх психологічної компетенції. Основні результати реалізації нашого проекту можуть бути застосовані для подальшої розробки профорієнтаційних заходів та покладені в основу науково обґрунтованих рекомендацій щодо вдосконалення роботи в галузі професійної орієнтації учнів сільських шкіл.

Реалізація проекту «FIRST STEP» сприятиме: 1) зростанню зайнятості та зменшенню безробіття серед молоді; 2) формуванню у молодих людей стійкої мотивації до ефективного вибору професії та легальної продуктивної зайнятості; 3) гармонійному розвитку особи, оптимізації процесу її соціально-професійного становлення, вихованню патріотичного ставлення молоді до своєї країни та рідного краю; 4) підвищенню соціального статусу робітника в суспільстві та відновленню престижу робітничих професій та спеціальностей; 5) цілеспрямованому і систематичному проведенню роботи з професійної орієнтації учнів сільських шкіл.



Отже, використання сучасних профорієнтаційних технологій, а саме методу проектів у підготовці сільської молоді до майбутньої професійної діяльності, забезпечує набуттю учнями адекватних знань про певний рід професійної діяльності, власні можливості оволодіння нею, а також сприяє життєвій самореалізації особистості.
Науковий керівник – Л.Д. Довгополова, викл


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка