Година спілкування «сторінками конвенції ООН про права дитини»



Скачати 243.35 Kb.
Дата конвертації01.05.2016
Розмір243.35 Kb.
ГОДИНА СПІЛКУВАННЯ

«СТОРІНКАМИ КОНВЕНЦІЇ ООН ПРО ПРАВА ДИТИНИ»

Для учнів школи І ступеня



Мета: ознайомити учнів із основними положеннями Конвенції ООН про права дитини; з’ясувати обов’язки, права і свободи дітей, визначені нею; виробляти навички правомірної поведінки, негативне ставлення до правопорушень, умінні протистояти негативним впливам.

Виховувати в учнів шанобливе ставлення до власної особистості та інших.

Формувати повагу до держави, її органів. Розвивати критичне мислення, здатність аналізувати навколишню інформацію. Виховувати самоповагу, почуття гідності й відповідальності за себе та за свої вчинки.

Обладнання: карта України, Конвенція ООН про права дитини, презентація PowerPoint „Сторінками Конвенції ООН про права дитини”, комп’ютер, інтерактивна дошка.

Хід заняття

І. Організаційна частина.

ІІ. Основна частина

Учитель. Кожен народ любить свою батьківщину, робить усе для процвітання своєї держави, для її слави, свободи, незалежності. А ми живемо в Україні, волелюбній, мирній державі, і теж усім серцем любимо нашу милу, дорогу країну, хочемо, щоб вона стала процвітаючою, сильною, завжди була вільною і незалежною, бо всі ми громадяни нашої Вітчизни, патріоти, люблячі сини і дочки України.

Ось погляньте на карту Європи. (Слайд №2). Тут є багато різних країн. Кожна з них має свою територію — землю, свою мову, культуру, історію і свої символи. Земля кожної держави — її недоторканна власність, яку вона готова обороняти від ворогів. Україна, наша Батьківщина, розміщена у центрі Європи. (Слайд №2.1). Вона також має свою землю, мову, культуру, історію, звичаї, традиції і державні символи.

Ми з вами — патріоти і громадяни, які покликані захищати свій край від ворогів, трудитись так невтомно й завзято, щоб жилося всім добре, найкраще у світі, бо кожна людина має право на достойне і радісне життя. Людина – найцінніший скарб кожної країни. Кожен із вас – особистість, і саме такої людини, як ви, більше на Землі немає і не буде.

Сьогодні ми поговоримо про ваші права, права дітей.

Кожна людина має почуття, здібності, характер. Як же зробити, щоб такі різні, несхожі люди все ж таки жили із повагою одне до одного? Для цього існують правила, що визначають стосунки між людьми. Життя змусило людей установити багато різних правил, і ми повсякчас з ними маємо справу.

Є такі правила, що обов'язкові для всіх громадян країни, хто б вони не були – дорослі чи діти, робітники чи селяни, вчителі чи учні. Це такі правила, що встановлюють порядок у всій державі, обов’язки кожного громадянина та його права. Називаються такі правила державними законами.

З давніх-давен люди мріяли про вільне щасливе життя без насильства, жорстокості, приниження. Для досягнення цього вони повинні мати певні права – права людини. Як ви гадаєте, коли й як наші пращури дійшли до розуміння того, що права людини слід захищати?

Учень 1: Давним-давно, ще у стародавні часи, у людей виникла необхідність відстоювати свої права. Спочатку це робили силою. Слабка людина не мала жодних прав, якщо в неї не було сильного покровителя, що бажав би допомогти їй у вирішенні суперечок.

Учень 2: Тривалий час діяв неписаний закон „Хто сильніший, той і має рацію”. Але коли виникли перші держави, правителі яких прагнули встановити загальний справедливий порядок і норми життя дляусіх громадян, у людське суспільство прийшов закон права. Тепер держава ставала на захисті й сильного, й слабкого. Головним критерієм права стала справедливість, а не сила.

Учень 3: З тих пір минуло чимало століть. Держави створювалися, розросталися, процвітали або гинули. Чому? Як свідчить історія, правителі й уряд не завжди піклувалися про свій народ. Так, оголошуючи сусідній країні війну чи приймаючи яке-небудь політичне рішення, правитель прагнув задовольнити лише свої інтереси й зовсім не замислювався над долею простих людей.

(Слайд №3) У 1924 році у Женеві було прийнято декларацію прав дитини. Але цього було замало. Людству потрібно було щось придумати, знайти такого захисника, який міг би примусити державу поступитися своїми інтересами заради інтересів своїх громадян і постійно піклуватися про них.

Учитель: Місію такого захисника взяла на себе міжнародна організація ООН.1945 року, після закінчення Другої світової війни – найжахливішої і найжорстокішої війни за всю історію людства – народи багатьох країн вирішили, що задля збереження миру їм слід об'єднатися, щоб будь-які конфлікти та суперечки між країнами в подальшому вирішувались не воєнним шляхом, а мирним, за столом переговорів. Саме з цією метою 1945 року була створена Організація Об'єднаних Націй (ООН). До речі, одним із її засновників була Україна.

1-й учень.(Слайд №3.1)А 10 грудня 1948 року держави, що увійшли до ООН, підписали Загальну декларацію прав людини – документ, у якому вони пообіцяли одна одній і своїм народам забезпечити громадянські права й свободи, рівність усіх перед законом, особисту недоторканність, свободу совісті, можливість дотримуватись своєї релігії й багато іншого. Декларація Прав людини — перший документ, у якому були зазначені права дити­ни. Вона має 46 статей, які вклю­чені до нашої Конституції.

2-й учень. Декларація – це просто

Оголошення всіх прав,

Є права й в дітей, звичайно,

Треба, щоб усяк їх знав.



2-й учень. (Слайд №3.2)Але незабаром стало зрозумілим, що дорослі можуть захищати свої пра­ва від злодіїв, шахраїв, а діти ще не в змозі цього робити. Тому 20 листопада 1959 року Генеральною Асамблеєю ООН було прийнято Декларацію прав дитини.

3-й учень. Наоснові Декларації прав дитини1989 року було схвалено Конвенцію ООН про права дитини. Права дитини – це певні можливості, що надаються вам, дітям, для того, щоб жити і дорослішати. Інакше кажучи те, що ви можете робити і в чому вам не можуть відмовити, щоб повноцінно жити.Текст Конвенції про права дитини готувався, обговорювався та узгоджувався більше десяти років.

Учитель: У світі досить багато уваги приділяється захисту прав дитини. Сучасний календар правових правових дат має такий вигляд (Слайд №4):

        • ХХІ століття – Століття дитини

        • 2001 - 2010 рр. – Міжнародне десятиліття заради культури миру та ненасильства над дітьми світу

        • 1 червня – Міжнародний день захисту дітей

  • 4 червня – Міжнародний день дітей - жертв агресії

  • 20 листопада – Всесвітній день прав дитини

  • 10 грудня – День прав людини

4-й учень. (Слайд №5). Конвенцію ООН про права дитини було прийнято та відкрито для підписання та приєднання резолюцією 44/25 Генеральної Асамблеї ООН від 20 листопада 1989 року. Головним завданням Конвенції є забезпечення дітей особливим піклуван­ням та допомогою, надання необхід­ного захисту, сприяння сім'ї. Конвенція визнає, що дитина має зростати у щасті, любові та розумінні, виховуватись у мирі, гід­ності, терпимості, свободі та солідарності.

Учитель: Цей документ було ратифіковано 191 країною світу. Життєвий досвід не тільки свідчить, але й учить, що не буде дітей – не існуватиме й держави. Діти – дзеркало будь-якої держави, її майбутнє. Кожна держава любить дітей і піклується про них. Конвенція ООН про права дитини набула чинності в Україні з 27 вересня 1991 року і з цього часу є частиною національного законодавства.

Права дитини в Україні

Україна ратифікувала Конвенцію ООН про права дитини в перший же рік своєї незалежності. В нашій країні не існує спеціального законодавства для неповнолітніх, і їх права виділені окремими статтями Сімейного,Цивільного, Кримінального та Кримінально-Процесуального кодексів України, а також регулюються окремими законами, такими як закони „Про охорону дитинства”, „Про соціальну роботу з дітьми та молоддю”, „Про попередження насильства в сім’ї”. Різні державні інституції та міністерства покликані відповідати за дотримання прав дитини в Україні. Багато зусиль також докладають громадські організації, які працюють на терені захисту прав дитини, щоб кожна дитина почувала себе захищеним законом повноцінним членом суспільства.



Захисти себе (Слайд №6)

Конвенція ООН про права дитини – це твої права. Вони знайшли своє відображення у чинному законодавстві України. Ти можеш не думати про них. Ти можеш не використовувати їх щодня. Втім, ти маєш знати, що вони існують і вони невід’ємні від інших прав, гарантованих тобі державою.

Закони різних країни різні. Йдеться зокрема про цифру повноліття і про вік, з якого підліток несе кримінальну відповідальність за скоєний злочин: в одних країнах це 7 років, в інших – 12, в Україні – 14-16 років. Але ти повинен знати, (Слайд №7)що є права, які не можна змінити. Наприклад, право на турботу і піклування. Також незмінним є, твердження про те, що всі діти мають рівні права.

5-й учень.Знайте, що усі ви рівні,

Від народження в правах,

І людина – змалку вільна,

Наче в небі синім птах.



Учитель: Держава може бути більш чи менш демократичною, але змінити ці права вона не може. Вони – твої.

6-й учень.Знайте ж, змалечку всіх діток

Треба вчить, оберігать,

І ніхто в усьому світі

Їх не сміє ображать.



7-й учень.Треба дітям всього світу

Не сваритись, а дружить

І по правилах хороших.

По закону треба жить.



Читай – дізнаєшся (Слайд №8)

Учитель: Конвенція ООН про права дитини містить 54 статті. В них ти знайдеш 40 прав, які має дитина. Нижче наведені тільки ті статті Конвенції, які стосуються твоїх прав. Всі права можуть бути класифіковані за певними принципами.

Спробуймо класифікувати права:



Права „піклуйтеся-про-мене” (Слайд №9)

  • Ти маєш право на достатнє та здорове харчування.

  • Ти маєш право на освіту.

  • Ти маєш право на медичну допомогу.

  • Ти маєш право на розваги.

Права „не-знущайтеся-наді-мною” (Слайд №10)

  • Ти маєш право на захист від економічної експлуатації та примусової праці.

  • Ти маєш право на захист від будь-якої роботи, яка може бути небезпечною для твого здоров’я.

  • Ти маєш право не бути жертвою війни.

  • Ти маєш право на захист від сексуальної експлуатації.

Права „я-маю-власну-думку” (Слайд №11)

  • Ти маєш право виражати свої погляди.

  • Ти маєш право сповідувати свою власну релігію.

  • Ти маєш право об'єднуватися з іншими.

  • Ти маєш право на інформацію.

Права „спеціальних потреб” (Слайд №12)

Життя деяких дітей є важчим, ніж у їхніх однолітків. Тому такі діти потребують спеціальної уваги і піклування



  • Діти-інваліди

  • Діти, позбавлені батьківського піклування

  • Діти-біженці

  • Діти у конфлікті з законом

Преамбула (вступ до Конвенції)

Преамбула Конвенції ООН про права дитини містить таку важливу інформацію, як:



  • діти мають право на особливе піклування та допомогу;

  • сім’я несе відповідальність за повний та гармонійний розвиток дитини;

  • дитина потребує спеціальної охорони, піклування і захисту як до, так і після народження;

  • діти, які живуть у виключно тяжких умовах, потребують особливої уваги;

  • важливість традицій і культурних цінностей суспільства, в якому зростає дитина;

  • важливість міжнародного співробітництва для поліпшення умов життя дітей в кожній країні.

Стаття 1.Визначення поняття ДИТИНА (Слайд №13)

Дитина – це людська істота до досягнення нею 18-річного віку. Дитина – це людина, яка зростає. Діти – це люди на шляху в доросле життя. Всі діти потребують повноцінних умов для розвитку і зростання.



Стаття 2. Усунення дискримінації (Слайд №14)

Всі права рівні для кожної дитини, незалежно від її раси, кольору шкіри, статі, мови, релігії, соціального походження. Держава не може порушувати жодне з прав. Держава має активно пропагувати права дитини.

– А зараз ми подивимось мультиплікаційний фільм „Голоубой щенок”. У ньому розповідається про порушення саме цієї статті Конвенції. (Слайд №15)

Перегляд мультиплікаційного фільму „Голоубой щенок”

Стаття 3. Якнайкраще забезпечення інтересів дитини. (Слайд №16)

Усі дії щодо дитини мають виконуватися в інтересах дитини. Якщо рідні, або ті особи, які несуть відповідальність за дитину, недбало виконують свої обов’язки, держава має забезпечити дитині належний догляд і піклування.



Стаття 4. Здійснення прав дитини. (Слайд №17)

Держава має вживати всіх необхідних заходів для реалізації прав дитини. Держава не може залишати поза увагою права дитини. Всі країни мають співпрацювати для того, щоб права дитини реалізовувались у повсякденному житті. Більш розвинені країни мають допомагати бідним, економічно.



8-й учень. У держави тривог і турбот ­­– океан.

Та найголовніша – про тебе,

Дитино, найменшого із громадян,

Про кривди твої і потреби,

Усе, що найкращого має земля –

І ласощі, і вітаміни, –

Усе це тобі і для тебе, маля.

Бо ти є – майбутнє Вкраїни.

Не бійся ні Баби Яги, ні Кощія, –

Бо маєш державу й сім’ю.

Без згоди твоєї ніхто не посміє

Вирішувать долю твою.



Стаття 5. Роль батьків. (Слайд №18)

Держава має поважати відповідальність, права та обов’язки батьків та родини. І, водно­час, держава повинна вимагати від батьків ростити та виховувати дітей належним чином.



Стаття 6. Право на життя та розвиток. (Слайд №19)

Держава визнає той факт, що кожна дитина має невід’ємне право на життя. Держава визнає, що кожна дитина має право на здоровий розвиток.



9-й учень.У неньки народилося дитя,

Дитя моє! Бог дав тобі життя.

І щоб ніхто не заподіяв школи

Тобі, малесенький громадянин, -

Бог дав закони нашому народу.

Від дня народження до іменин,

Він твій, цей світ широкий за вікном.

Ти на життя і щастя маєш право

Під золото – блакитним знаменом

Своєї Української держави.



Стаття 7. Ім'я та громадянство. (Слайд №20)

Кожна дитина після народження має право на ім’я та громадянство. Кожна дитина після народження має право знати своїх батьків і має право на їхнє піклування.



10-й учень. І дівчатко, і хлоп’я

Мають право на ім’я.

Ти – Надійка, я – Василь,

А оцей малюк – Максим.

Мають Дмитрик і Оленка

Ще й по батькові ім’я.

„Я – Дмитро Ілліч Орленко!” –

каже впевнено хлоп’я.

І великі, і малі

Мають власну Батьківщину,

Найріднішу на землі.

Мають право називати

Україну словом мати

Бо вона дітей завжди

Оборонить від біди.

Стаття 8. Право на індивідуальність. (Слайд №21)

Держава поважає індивідуальність дитини, її громадянство, ім'я та сімейні зв’язки.

– У мультфільмі, який ми зараз переглянемо, всі герої намагалися змінити їжачка, який відрізнявся від інших. Тобто, порушували його право на індивідуальність. (Перегляд мультфільму „Ёжик должен быть колючим?”).

Перегляд мультиплікаційного фільму „Ёжик должен быть колючим? ”

Стаття 9. Розлучення дітей з батьками. (Слайд №22)

Дитина має право жити разом з батьками. Якщо батьки розлучені, дитина має право спілкуватися з обома батьками, за винятком тих випадків, коли це суперечить інтересам дитини.



Стаття 10. Возз’єднання сім’ї. (Слайд №23)

Держава сприяє возз’єднанню сім’ї.

Держава дозволяє дітям та їхнім батькам в’їзд чи виїзд до іншої країни з метою возз’єднання сім’ї. Держава також дозволяє батькам, які проживають у різних країнах, спілкуватися з дитиною.

– Давайте переглянемо мультфільм, у якому маленький герой здійснив відважну мандрівку, щоб зустрітися зі своєю мамою. (Перегляд мультфільму „Мама для мамонтёнка”).



Перегляд мультиплікаційного фільму „Мама для мамонтёнка”

Стаття 11. Незаконний вивіз дитини.

Держава вживає всіх необхідних заходів для боротьби з незаконним вивозом дітей за кордон.



Стаття 12-13. Власні погляди дитини. Свобода вираження поглядів. (Слайд №24)

Держава забезпечує дитині (згідно з її віком і зрілістю) право формулювати та виражати власні погляди з усіх питань. Держава має приділяти належну увагу поглядам дитини. Дитина має право бути заслуханою в суді та адміністративних органах.

Дитина має право вільно виражати свої думки. Це право також включає свободу шукати, отримувати та передавати інформацію.

– Зараз ми переглянемо мультиплікаційний фільм „Двоє справедливих курчат”. У ньому розповідається про двох курчаток, які не побоялися ні Баби-Яги, ні вовка, ні лисиці, сміливо виражали свої думки і боролися за справедливість. Чим закінчилися їхні пригоди, ми зараз і дізнаємося.



Перегляд мультиплікаційного фільму „Двоє справедливих курчат”

Стаття 14. Свобода думки, совісті і релігії. (Слайд №25)

Дитина має право на свободу думки, совісті і релігії. При цьому беруться до уваги відповідальність, права і обов’язки батьків та норми закону.



Стаття 15.Свобода асоціацій/зборів. (Слайд №26)

Дитина має право бути членом асоціації, гуртка чи клубу. Дитина також має право створювати асоціації, гуртки та – клуби відповідно до закону.



Стаття 16. Право на особисте життя. (Слайд №27)

Ніхто не може незаконно втручатись в особисте життя дитини. Дитина має право на захист закону від свавільного втручання в її особисте та сімейне життя, її оселю та кореспонденцію.

– У мультиплікаційному фільмі „Вовк і семеро козенят на новий лад” розповідається про порушення саме цього права.

Перегляд мультиплікаційного фільму „Вовк і семеро козенят на новий лад ”

Стаття 17. Право на інформацію. (Слайд №28)

Держава забезпечує доступ дитини до інформації і матеріалів з різних джерел, особливо з джерел, які сприяють належному розвитку дитини. Наприклад: телебачення, радіо, газети, дитяча література, інформація рідною мовою, а також інформація і матеріали з міжнародних джерел. Держава забезпечує належний захист дитини від тих матеріалів та інформації, що завдають шкоду її благополуччю.



Стаття 18. Відповідальність батьків. (Слайд №29)

Батьки несуть рівну відповідальність за виховання дитини. Держава надає батькам належну допомогу у виконанні ними обов’язків стосовно дітей. Держава має забезпечувати належний догляд за дітьми, батьки яких працюють.

– Про те, як один татусь просто зразково виконував свої обов’язки і з гідністю ніс усю покладену на нього відповідальність, ми і побачимо у мультиплікаційному фільмі „Вовк і телятко”.

Перегляд мультиплікаційного фільму „Вовк і телятко”

Стаття 19. Захист від насильства. (Слайд №30)

Діти мають право на захист від усіх форм фізичного, психологіч­ного, сексуального насильства та експлуатації як в сім’ї, так і поза нею. Держава має вживати всіх заходів для запобігання насильству щодо дитини. Дитина має право на необхідну підтримку і допомогу.



11-й учень.Карабас-Барабас,

Бородатий, неохайний

Розмахався раз у раз

Величезним малахаєм.

Він в законах – ні бельмеса.

Тож нехай собі махає

Величезним, довжелезним

Страхітливим малахаєм.



12-й учень.Нам не страшно. В Україні

(і не в казці, а насправді)

Ні П’єро, ні Буратіно

Вдарить він не має права.

Ані їх життя позбавить,

Ні знущатись привселюдно

Карабас не має права,

Бо закон його осудить.

І посадить до в’язниці,

Де сидять усі злочинці.



Стаття 20. Дитина, позбавлена сімейного оточення. (Слайд №31)

Дитина, яка не може жити в своїй сім’ї (тимчасово чи постійно) має право на особли­вий захист. Держава має забезпечити дитині належний догляд відповідно до своїх національних законів: усиновлення, передачу на виховання до прийомної родини, або до відповідних установ по догляду за дітьми.



13-й учень. Ми – сирітки, ми малятка.

В нас немає мами й татка

Але ми разом – родина.

Маєм свій дитячий дім.

І держава Україна –

Добра мати нам усім.

Одягає і годує.

14-й учень.Захищає, вчить, лікує.

І піклується про нас

Повсякдень і повсякчас.

Не позбавлені уваги,

Маєм ігри та розваги.

Тож зростаємо всі ми

Дуже чемними дітьми.

Стаття 22.Діти-біженці. (Слайд №32)

Діти-біженці мають право на захист. Рівні права на захист мають як діти-біженці у супроводі своїх батьків, так і діти-біженці, які не супроводжуються батьками. Держава має надати захист дитині-біженцю, а також допомогу у пошуку її батьків чи інших членів сім'ї.



Стаття 23.Діти з фізичними та розумовими вадами. (Слайд №33)

Діти з фізичними та розумовими вадами мають право на особливе піклування. Неповноцінні діти мають вести повноцінне і гідне життя в умовах, які забезпечать їх нормальну участь у житті суспільства.



Стаття 24.Охорона здоров'я. (Слайд №34)

Кожна дитина має право на користування найбільш досконалими послугами системи охорони здоров’я. Держава повинна домагатисяповного здійснення цього права. Особлива увага має приділятися:



  • зниженню рівня смертності немовлят і дітей;

  • наданню необхідної медичної допомоги, зокрема первинної медико-санітарної допомоги;

  • наданню достатньої кількості їжі та чистої питної води;

  • наданню належних послуг матерям у допологовий та післяпологовий періоди;

  • забезпеченню інформацією всіх верств населення щодо здоров’я, харчування дітей, щодо переваг грудного годування, гігієни і санітарії.

Держава має вживати заходів, спрямованих на скасування традиційної практики, що негативно впливає на здоров’я дітей. Важливу роль відіграє міжнародне співробітництво: розвинені країни мають допомагати країнам, що розвиваються.

Мультиплікаційний фільм „Доктор Айболит” розповість вам про важливість дотримання цієї статті Конвенції.



Перегляд мультиплікаційного фільму „Доктор Айболит”

Стаття 27. Життєвий рівень. (Слайд №35)

Кожна дитина має право на рівень життя, необхідний для її фізичного, розумового та духовного розвитку. Сюди входить належне харчування, житло, одяг. Батьки несуть відповідальність за забезпечення належного життєвого рівня дитини. Держава має вживати необхідних заходів щодо надання допомоги батькам у здійсненні цього права.

– Зараз ми переглянемо мультиплікаційний фільм „Мішок яблук”, у якому розповідається, як злий вовк намагався позбавити маленьких зайченят права на належне харчування.

Перегляд мультиплікаційного фільму „Мішок яблук”

Стаття 28. Освіта. (Слайд №36)

Дитина має право на освіту. Дитина повинна відвідувати школу. Кожна дитина має право на безкоштовну і обов’язкову початкову освіту. Держава повинна забезпечити це право. Держава також має забезпечити доступність середньої та вищої освіти на підставі здібностей кожної дитини. Держава має забезпечувати доступність інформації та матеріалів у галузі освіти та професійної підготовки. Держава повинна вживати заходів щодо зниження кількості учнів, які залишили школу. Держава має вживати всіх необхідних заходів для забезпечення такої шкільної дисципліни, яка ґрунтується на повазі людської гідності дитини. Положення Конвенції ООН про права дитини не мають порушуватися під час уроків. Дуже важливо розвивати міжнародне співробітництво у галузі освіти. Освіта має бути доступною для всіх дітей.

– Одному нашому улюбленому мультгероєві – Чебурашці – недбалі будівельники ледь не завадили реалізувати право на освіту. Зараз ми переглянемо мультиплікаційний фільм „Чебурашка іде у школу” і дізнаємося, чим закінчилася ця історія.

Перегляд мультиплікаційного фільму „Чебурашка іде у школу”

Стаття 30. Діти національних меншин. (Слайд №37)

Деякі діти належать до етнічних, релігійних, мовних меншин. Така дитина має право спільно з іншими членами її групи користуватись своєю культурою, мовою та сповідувати свою релігію.



15-й учень.Злетіла якось на димар

Дурна ворона оглашенна.

І як розкаркалась: „Карр-карр!

Який чудовий спів спів у мене!

Який великий і могутній,

Гучніший од усіх фанфар.

Колись, в щасливому майбутнім,

Всі будуть каркати: „Карр-карр!”

Хто там цвірінька? Хто там тьохка?

Всім – каркати! Бо заклюю!”



16-й учень.І тихо стало в тім краю.

Ніхто не тьохка і не рохка,

Не кудкудака, не нявчить.

На всіх язиках все мовчить.

І тільки й чути: „Карр!” та „Карр!”

Бояться кар.



17-й учень.Та якось в перший день канікул

Якийсь там півник молодий

Весь двір удосвіта збудив

Веселим криком „Ку-ку-рі-ку!”

І враз за ним: „Тьох-тьох, ку-ку,

Ф’ю-іть, цвірінь” – і полилося,

защебетало у садку,

Усіх птахів різноголосся.



18-й учень.А їм назустріч, від землі,

Ягнята бекали малі.

Бичок ревів, як той мотор,

Дзвеніли оси в абрикосі,

Усе земне різноголосся

Злелося у прекрасний хор.

Ворона каркнула і … фірр!

Перелетіла в інший двір…



19-й учень.То, звісно, баєчка. Та в ній

Є зміст великий, друже мій.

Про те, що в Україні славній,

У нашій рідній стороні

Усі народи мають право

На власну мову і псні.

Як ти грузин – учи грузинську.

Казах – казахську вчи сумлінно.

Але шануй і українську –

Державну мову України.



Стаття 31. Дозвілля. (Слайд №38)

Діти мають право на відпочинок. Діти мають право на дозвілля ірозваги. Діти мають право брати участь в іграх, розважальних заходах, а також у культурному житті та займатися мистецтвом.

– Діти, пригадайте, у якій казціпорушувалась ця стаття Конвенції про права дитини. (відповіді дітей). Давайте ж переглянемо мультиплікаційний фільм „Попелюшка”

Перегляд мультиплікаційного фільму „Попелюшка”

Стаття 32. Економічна експлуатація. (Слайд №39)

Держава повинна захищати дитину від тих осіб, які, заробляючи гроші, використовують дитячу працю. Діти мають бути захищені державою від небезпечної та тяжкої праці. Законодавство держави встановлює мінімальний вік дитини для прийому на роботу і необхідні вимоги щодо тривалості робочого дня.

– У наступному мультиплікаційному фільмі „Фунтик невловимий”, ми зможемо побачити, як підступна пані Беладона експлуатувала поросятка Фунтика.

Перегляд мультиплікаційного фільму „Фунтик невловимий”

Стаття 33. Захист від наркотиків. (Слайд №40)

Діти мають бути захищені від вживання наркотичних засобів і психотропних речовин. Держава має забезпечити законодавчий захист дітей від вживання, виробництва і торгівлі наркотичними засобами і психотропними речовинами. Держава має розгорнути широку інформаційну кампанію проти наркотиків у школах та в інших місцях, де найчастіше перебувають діти.



Учень.Дитино, казку зрозумій,

Хоч казка та не для дітей.

Буває – триголовий Змій

З’являється серед людей.

Незнамо, із яких земель.

Учениця.Із гір? З-за моря? Із пустель?

А може, із чужих галактик

Той триголовий птеродактиль?

Він літає, мов тайфун.



Учень.Три голови у нього є.

І в кожної ім’я своє:

Наркотик, алкоголь, тютюн.

Безжалісний, підступний Змій

Хапає в пазурі людей.

І ні рятунку, ні надій.



Учениця.І тільки смерть нещасних жде.

Запам’ятай: той Змій – хитрюга.

Уміє прикидатись другом.

Ґав не лови. Йому не вір.

То найстрашніший в світі звір.

Учень.Закон, немов Котигорошок,

Воює з ним. І переможе.

А може, й ти поможеш теж,

Коли зміцнієш, підростеш?



Учениця.Будь на сторожі, дорогий,

Щоб не зашкодити життю.

Твої найбільші вороги:

Наркотик, алкоголь, тютюн.



Стаття 35. Торгівля дітьми. (Слайд №41)

Держава має вжити всіх необхідних заходів для відвернення викрадень дітей, торгівлі дітьми чи їх контрабанди у будь-якій формі.

– Зараз ми побачимо, як відважний хлопчик Івашка боровся із Бабою Ягою, яка його викрала. Давайте подивимося мультиплікаційний фільм „Ивашка из дворца пионеров”.

Перегляд мультиплікаційного фільму „Ивашка из дворца пионеров”

Стаття 37. Діти за ґратами. (Слайд №42)

Держава забороняє піддавати дитину катуванням чи іншим формам жорстоких покарань. Дітям за вчинені злочини не призначаються смертна кара чи довічне ув’язнення. Арешт, затримання чи позбавлення волі дитини здійснюється згідно з законом лише як крайній захід і протягом якомога коротшого періоду часу. Кожна позбавлена волі дитина має право на гуманне ставлення і повагу до її гідності. Діти не мають перебувати за ґратами разом з дорослими. Кожна ув’язнена дитина має право підтримувати зв’язок зі своєю сім’єю. Кожна ув'язнена дитина має право на негайну правову допомогу.



Стаття 38. Діти і війна. (Слайд №43)

Під час воєнних дій діти мають особливе право на захист і турботу. Діти, молодші 15-ти років, не можуть брати безпосередню участь у воєнних діях.



Стаття 39. Дитина-жертва. (Слайд №44)

Дитина, яка стала жертвою будь-яких видів експлуатації, зловживань, катувань та недбалого ставлення, має право на повноцінну допомогу, необхідну для фізичного, психологічного відновлення та соціальної реінтеграції дитини.



Учень.Напевно, всі без винятку, малята,

Читали казку про козу рогату,

В якої діточок було багато, –

Аж семеро маленьких козенят.

Але не всі з них слухалися маму.

І злому вовку відчинили браму.

І – Боже мій! – яка там сталась драма,

Коли ковтнув вовчище козенят.



Учениця. Але коза також була не з шовку.

Коза військову мала підготовку.

І поборола й розпорола вовка.

І врятувала бідних козенят.

Яке тоді було у лісі свято!

Як прославляли всі козу рогату!

Несли цяцьки і ласощі малятам,

Бо всі жаліли бідних козенят.



Учень.За те, що стільки горя в них було –

Їм віддали найкраще джерело,

В якім вода була, як мед.

Дали цукерки і горішки.

Та кожному – велосипед.

Та срібні дзвоники на ріжки.

Та ще лужок, де моріжок

Солодший за салат.

Та ще для мами батіжок,

Щоб вчила козенят.

Та ще повісили плакат,

Щоб бачив цілий світ:

„Усе найкраще для малят,

Які зазнали бід!”



Стаття 40. Ювенальна юстиція. (Слайд №45)

Дитина, яка порушила закон, має право на справедливе судочинство і правову допомогу. Це право також дійсне для дитини, яка підозрюється у порушенні закону. Держава має забезпечити таке поводження, яке не принижує у дитини почуття гідності, зміцнює повагу до прав людини і основних свобод. Держава має сприяти створенню таких законів, процедур, органів, установ, що мають безпосереднє відношення до дітей, які порушили кримінальне законодавство.



ІІІ. Підсумки заняття.

Учитель. Великий педагог В. О. Сухомлинський говорив: „Сьогодні — діти, за­втра — народ!” Звичайно, діти — май­бутнє нашої держави, і від вашого фізичного розвитку, знань, вмінь за­лежатиме, якою буде наша Україна.

Учень 1. Хочеш Людиною справжньою стати –

Наші закони навчись поважати.

Навчись їх виконувать завжди і всюди,

Тоді і тебе поважатимуть люди!



Учень 2. Я маю право жити на землі,

Творити, дихати, учитись,

Примножувать багатства всі її,

Своєю Україною гордитись.

Я маю право Україну восхвалять,

Боротися за неї і за честь стоять,

Безкрайнії поля її любити,

І щовесни журавликів із вирію зустріти.

Я маю право на веселку й на весну,

На щедру осінь і на тепле літо,

На зиму, так безмежно чарівну,

І на лани із стиглим житом,

На золотаве сонце в небесах,

Що щедро Україну зігріває,

На соловейка спів в гаях,

І на любов батьків, безмежну і безкраю.



Учень 3. Яка це радість – жити!

Творити чудеса!

Сміятись і радіти,

Як вранішня роса!

Під весняним сонцем оживають квіти.

Під твоїм віконцем, як же не радіти.

Кущики й дерева, що ростуть на славу,

На тепло і ласки мають рівне право.



Учитель. Від народження ви маєте певні права, які гарантовані і захищаються державою. Їх ви повинні знати й реалізовувати щодня. Але пам’ятайте: ваші права не повинні порушувати права інших. З часом у вас збільшиться обов'язків і відповідальності. Існують закони, які визначають ваші обов'язки. Ви мусите їх знати. Незнання закону не звільняє вас від відповідальності за ваші вчинки, дії або бездіяльність.

Учень 4. Друзі мої! Права дитини

Ми мусим вивчити сумлінно.

Це так потрібно, так важливо

Напевно знати в наші дні:

Коли з тобою справедливо

Вчиняють, а коли і ні.

Тож прочитай, завчи напам’ять.

Порадь і друзям прочитать.

Хай прочитають тато й мама.

Закони всім потрібно знать!

Будь добрим сином (чи дочкою),

Поганим вчинком не зганьби

Ти роду власного ніколи.

Люби свою сім’ю і школу.

Свою Україну люби!

Література


  1. Конвенція ООН про права дитини

  2. Загальна декларація прав людини

  3. Декларація прав дитини

  4. Конституція України

  5. Закон України „Про охорону дитинства”

  6. Закони України „Про освіту”

  7. Указ Президента України „Про Національну програму правової освіти населення”

  8. Знай свої права, дитино: Права дитини викладені у віршах //Дитячий садок.- 2001.- № 21.- Вкл.

  9. Яременко Н. В. Вимоги до письмового оформлення сценарію виховної справи // Зростаємо в любові: Збірник методичних матеріалів для організації позакласної виховної роботи з учнями школи ІІ-ІІІ ступенів/ Автори-укладачі: Н. В. Яременко, О. І. Боярчук, Л. В. Микитюк, Ю. П. Устич; За ред. Н. В. Яременко. – Біла Церква: КОІПОПК, 2009. – Частина ІІ. – 288 с. (Бібліотека вчителя) С. 268 – 269.

  10. Мовчун А.І. Кожна дитина має право. Виховні заняття// Харків: Ранок, 2004. - 160 с.


Інтернет-ресурси:

http://ditu.ks.ua/ - Захист прав дітей

http://www.unicef - офіційний сайт ЮНІСЕФ

http://www.pravaditej.org.ua/ - Права дітей та молоді в Україні

http://khpg.org/index.php - Права Людини в Україні. Інформаційний портал Харківської правозахисної групи.

http://children.kmu.gov.ua/school/1247.htm - Урядовий сайт для юних громадян
Сценарій підготувала:

учитель Миронівського НВК



Алла Петрівна Грабар


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка