Географія світового транспорту. Зовнішні економічні зв’язки. Міжнародний туризм



Скачати 162.07 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір162.07 Kb.
Тема: Географія світового транспорту. Зовнішні економічні зв’язки. Міжнародний туризм.

Мета: - ознайомити учнів із особливостями транспортної системи світу, її складом, регіональними відмінностями, із значенням транспорту у світовому господарстві, з класифікацією видів транспорту, перевагами і недоліками кожного з них, основними формами зовнішньо-економічних зв'язків, географією міжнародного туризму, напрямками основних туристичних потоків;

- розвивати вміння характеризувати різні види транспорту, визначати його позитивні та негативні сторони, працювати з текстом підручника та картами атласу, аналізувати схеми, працювати в групах, робити висновки;

- виховувати комунікативність, повагу до думки однокласників.

Тип уроку: комбінований

Форма проведення: урок – паркур.

Завдання уроку:

1. Охарактеризувати світову транспортну систему та її типи

2. Порівняти основні види транспорту

3. З‘ясувати зміст поняття «зовнішні економічні зв'язки» та особливості міжнародного туризму.



Матеріали та обладнання: настінна карта «Транспорт світу», атласи "Економічна і соціальна географія світу", підручники (Економічна і соціальна географія світу: Підруч. Для 10 кл. серед.шк.// за ред. Б. П. Яценка), серветки, аукціонні фішки, комп'ютер, електронна презентація уроку, заготовлена таблиця "Переваги і недоліки різних видів транспорту", мікродоповіді учнів про мости та місця світу, які найбільше відвідують, тестові завдання до теми "Географія світового транспорту. Зовнішні економічні зв’язки. Міжнародний туризм", мікрофон.

Методи і прийоми навчання: словесні (бесіда, розповідь вчителя, мікродоповіді учнів), наочні (карти, схеми); практичні (робота з підручником, аналіз карт, схем); прийом "Криголам", "Аукціон", "Пригадай", "Географічна мозаїка", "Проблемне питання", "Інформаційний вісник", "Словничок", "Повторим разом", "Роблю висновки", "Паркур-дослідження" ("Творча лабораторія"), "Цікавий факт", "Домашня заготовка", "Експрес-тест", "Мікрофон".

Опорні знання: транспортна система, вантажообіг, пасажирообіг, зовнішня торгівля, міжнародний туризм.

Література для вчителя:

1.     Довгань Г.Д. Соціально-економічна географія світу. 10 клас. Стандарт і академічний рівень. – Х.: Вид. група «Основа», 2010. – 106.

2.     Економічна і соціальна географія світу: Підруч. для 10 кл. загально освіт. навч. закл. / Б.П Яценко, В.М. Юрківський, О.О. Любіцева та ін.; За ред. Б.П. Яценка. – К.: Форум. – 2004. – 351.

3.     Топузов О.М., Тименко Л.В. Економічна і соціальна географія світу: Підруч. для 10 кл. загальносвіт. навч. закладів. – К.: Зодіак- ЕКО. – 2005. – 208.



Література для учнів:

1.     Економічна і соціальна географія світу: Підруч. для 10 кл. загально освіт. навч. закл. / Б.П Яценко, В.М. Юрківський, О.О. Любіцева та ін.; За ред. Б.П. Яценка. – К.: Форум. – 2004. – 351.

2.     Топузов О.М., Тименко Л.В. Економічна і соціальна географія світу: Підруч. для 10 кл. загальносвіт. навч. закладів. – К.: Зодіак- ЕКО. – 2005. – 208.

ХРОНОМЕТРАЖ УРОКУ

I. Організаційний момент (1 хв)

II. Емоційне налаштування на урок (2 хв)

III. Актуалізація опорних знань (3 хв)

IV. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів (2 хв)

V. Оголошення теми і мети уроку (0 хв 30 с)

 V I. Вивчення нового матеріалу (31 хв)



VII. Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок учнів (3 хв)

VIII. Підведення підсумків уроку (1 хв)

IX. Інструктаж домашнього завдання (1 хв)
Хід уроку

I. Організаційний момент (1 хв)

Привітання

Вчитель: Доброго ранку, доброго дня!

Говорите ви і говорю вам я!

Продзвенів уже дзвінок, починається урок,

Всі разом сідайте, діти,

Домовляймось, не шуміти!

Руку вчасно підіймати, на уроці — не дрімати.

А щоб не мали ми мороки, всі готові до уроку?

То ж, гаразд, часу не гаймо і урок розпочинаймо!



II. Емоційне налаштування на урок (1 хв)

(Учні сідають за парти, перед ними лежать серветки)

Прийом “Криголам”

Вчитель:

а) Візьміть серветку в руки;

б) Складіть серветку вдвоє, відірвіть правий нижній кут;

в) Знову складіть серветку вдвоє, відірвіть лівий нижній кут (і так доти, доки можна рвати папір);

г) Розгорніть папір. Чому серветки різні? Чи є в когось правильна і неправильна серветка? Отже, всі мають рівні права на самореалізацію

Вчитель: (Слайд 1) Сьогодні у нас не звичайний урок,

Сьогодні ми зробимо ще один крок,

Тема ця хоч не проста,

Та для вас цікава,

Будуть в ній нові знання,

Буде і забава…



Вчитель: (Слайд 2) Багато хто бачив у місті чи по телебаченню у місті хлопців, які стрімко пересуваються вулицями, долаючи перешкоди, що зустрічаються на шляху. Дерева, стіни, загорожі, дахи, паркани та перила — це для них можливість випробувати себе. Їх девіз: кордонів не існує, існують лише перешкоди, які потрібно долати. Хто ці люди? Яка їх мета?

Пропоную переглянути відео-підказку.



(Сайд 3) або Додаток А Перегляд відеоролика “Паркур — це мистецтво” (00хв 50с)

Вчитель: (Слайд 4) Ці зірвиголови називаються трейсерами (“той, хто прокладає шлях”), а те,чим вони займаються, - паркуром (“смуга перешкод”). Ці люди мають мету: бути собою.

III. Актуалізація опорних знань ( 3 хв)

Вчитель: У паркурі вивчення нових елементів триває місяцями, а практика — усе життя. Перш ніж вивчати якийсь новий рух чи трюк, досвідчені трейсери розминаються, повторюючи старі трюки, щоб тіло було підготовлено до фізичних навантажень.

Пропоную кожному з вас на уроці відчути себе у ролі трейсера. Вони і ми — дещо схожі. В чому саме?

Так, дійсно, адже на кожному уроці ми, як і трейсери, повторюємо вивчене!

Тому, щоб привести свій розум у готовність до сприйняття нового навчального матеріалу, нам необхідно повторите те, що ви вже знаєте.



(Слайд 5) Прийом “Паркур-аукціон”

(За кожну правильну відповідь учні отримують аукціонну фішку)

1. Назвіть галузі сільського господарства.

2. Які чинники впливають на сільськогосподарську спеціалізацію країн?

3.Які основні групи культур вирощують у рільництві?

(Слайд 6) 4. Назвіть « три хліби людства» та країни – лідери по виробництву зерна.

5. Які ви знаєте форми власності?

6. Чому в високорозвинених країнах у с/г зайнята менша частка населення, ніж у , країнах, що розвиваються

(Слайд 7) 7. Назвіть культури, що належать до технічних.

8. Назвіть тонізуючі культури, та країни – виробники цих культур

9. Назвіть головні галузі тваринництва.

10. Яка країна посідає перше місце за поголів’ям корів



IV. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів (2хв)

Прийом “Пригадай”

Пригадайте і назвіть основні пункти плану характеристики регіону (країни).



Бесіда

  1. Які теми ми вже розглянули (вивчили)?

  2. Яку тему ми вивчатимемо сьогодні на уроці?

Вчитель: Так, дійсно, транспортну систему світу, зовнішні економічні зв’язки та міжнародний туризм.

(Слайд 8) Прийом “Проблемне питання”

Чому транспорт називають «кровоносною системою економіки»?

Після вивчення теми уроку – ми відповімо на це питання.

V. Оголошення теми і мети уроку (0 хв 30 с)

(Слайд 9) Тема: Географія світового транспорту. Зовнішні економічні зв’язки. Міжнародний туризм.

План


1. Загальна характеристика світової транспортної системи. Типи транспортних систем

2. Характеристика основних видів транспорту

3. Зовнішні економічні зв'язки.

4. Міжнародний туризм



VI. Вивчення нового матеріалу (31 хв)

Вчитель: Кажуть, паркур – це мистецтво. Як ви думаєте, чи дійсно це так?

Прийом “Інформаційний вісник”

Вчитель: (Слайд 10) Паркур було засновано в 1987 році Давилом Беллем у маленькому французькому містечку Лісс. Ідейні корені цього явища сягають початку XX століття, коли офіцер французького флоту Жорж Ебер із захопленням висловився про фізичний розвиток та навички чоловіків африканських племен, а потім запропонував метод бойової підготовки солдат — так звану смугу перешкод.

Чи всі можуть займатися паркуром?

Оскільки ви – трейсери на уроці, то яку перешкоду вам потрібно перш за все подолати найпершою? (За планом вивчення теми уроку).

1. Загальна характеристика світової транспортної системи

Прийом “Проблемне питання”

(Слайд 11) Яке значення на вашу думку має транспорт у житті людини?

Яке значення на вашу думку має транспорт у світовому господарстві?



Робота з підручником

(Слайд 12) Прийом “Словничок”

Транспорт – сукупність засобів, призначених для переміщення людей, вантажів, сигналів та інформації з одного місця в інше.

Вчитель: Транспорт об'єднує територію окремої країни в єдине господарське ціле, а національні господарства – в єдине світове господарство. Без транспорту був би неможливий сам процес сучасного виробництва, для якого необхідні зв’язки щодо постачання сировини і продукції. Не випадково транспорт називають «кровоносною системою економіки», адже він є необхідною умовою її функціонування)

Прийом “Повторимо разом ”

Чому транспорт називають “кровоносною системою” економіки?



Вчитель: Світовий транспорт нині – це понад 42 млн км різних шляхів сполучення (без морських шляхів).

Пояснення вчителя

(Слайд 13) Складання схеми “Склад транспортної системи”

Світова транспортна система


Всі шляхи сполучення транспортні підприємства транспортні засоби
Вчитель: Транспортні системи не однакові в різних частинах світу. Чому? (Перевага того чи іншого виду транспорту залежить від рівня економічного розвитку регіону та особливостів природних умов)

Розрізняють кілька їх типів.



Аналіз схеми (Слайд14)

Типи регіональних транспортних систем”

Типи регіональних транспортних систем
Європейський Північноамериканський Азіатський Євроазійський
західна і центральна США усі країни Азії, СНД

Європа, Японія Канада, Австралія крім Японії країни Монголія


Вчитель: (показує на карті регіони розвитку транспортної системи) Наприклад, європейський тип - (західна і центральна Європа, Японія) – характеризується найгустішою в світі транспортною мережею (пасажирські перевезення здійснюються переважно залізничним транспортом, вантажні – автомобільним); північноамериканський - (США, Канада, Австралія) – особливостями розвитку є високий рівень розвитку всіх видів транспорту; євроазіатський (країни СНД, Монголія) – відмінними рисами є недостатній розвиток автошляхів та низька їх якість; азіатський (усі країни Азії, крім Японії) – основну роботу виконує залізниця. На Близькому Сході найрозвиненішим є автомобільний транспорт, у приморських районах Південно-Східної Азії – каботажні перевезення.

Прийом “Роблю висновки”

(Учні роблять висновки)



  1. Транспорт – сукупність засобів, призначених для переміщення людей, вантажів, сигналів та інформації з одного місця в інше.

  2. Світова транспортна система включає: всі шляхи сполучення, транспортні підприємства, транспортні засоби

  3. Виділяють чотири типи регіональних транспортних систем: європейський, північноамериканський, азіатський, євроазійський

Вчитель: От ми і подолали першу перешкоду! Назвіть наступну перешкоду, яку нам необхідно подолати.

2. Характеристика основних видів транспорту

Бесіда (Слайд 15)

  1. Чи всі види транспорту однакові?

  2. Яка між ними різниця?

Прийом “Пригадай”

З вивченого курсу 9 класу «Соціально-економічна географія України» пригадайте, які виділяють види транспорту?



Доповнити схему (колективне доповнення схеми) (Слайд 16)

Види транспорту


? ? ? ? ? ?
Робота зі схемою “Класифікація видів транспорту”

Уважно розгляньте схему, і дайте відповідь на питання:

1) Як класифікують види транспорту за видами роботи? (Слайд 17)

2) Як класифікують види транспорту за видами використання можливостей навколишнього середовища? (Слайд 18)

3) Як класифікують види транспорту за видами використання засобів пересування? (Слайд 19)



Вчитель: Скажіть, просто бути трейсером?

Паркур — це високоморальна колективна культура, адже однією з його основних рис є альтруїзм — етичний принцип безкорисливої турботи про благо ближнього. Майже всі треслери займаються в командах, адже там вони можуть дізнатися щось нове, допомогти один одному.



«Паркур-дослідження» (Прийом “Творча лабораторія”)

Робота в групах

(Складання таблиці “Переваги і недоліки різних видів транспорту”)

Вчитель: (Слайд 20) Кожен вид транспорту має свої переваги і недоліки серед інших. Ваше завдання з'ясувати ці особливості.

1 група – залізничний транспорт, автомобільний транспорт;

2 група – морський, внутрішній водний ( річковий);

3 група - повітряний, трубопровідний.

Час на виконання завдання 2 хвилини

Результати занести до заготовленої таблиці



Після виконання завдання, групи міняються членами групи (по одному), який в свою чергу повинен донести новій групі відомість про переваги і недоліки виду транспорту, над яким працювала його група (1 хв).

Таблиця «Переваги та недоліки різних видів транспорту»

Вид

транспорту

Переваги

Недоліки

Залізничний

Мала залежність від природних умов, надійність і регулярність перевезень, відносно невисока собівартість перевезень, висока вантажопідйомність

Обмежена маневреність, відносно невисока швидкість перевезень

Автомобільний

Висока маневреність, досить висока швидкість перевезень

Досить дорогий, сильно забруднює довкілля, значна залежність від погодних умов, відносно невелика вантажопідйомність

Морський

Дуже велика пропускна здатність, низька вартість перевезень

Відносно невелика швидкість перевезень, у ряді випадків — сезонність, досить значна залежність від погодних умов

Внутрішній

водний (річковий)

Велика вантажопідйомність, низька вартість перевезень

Часто має сезонний характер, не скрізь є умови для його розвитку, мала швидкість перевезень

Повітряний

Дуже велика швидкість перевезень

Висока собівартість перевезень, дуже значна залежність від погодних умов

Трубопровід-ний

Дешевизна перевезень, надійність, велика пропускна здатність

Дуже вузька спеціалізація

Обговорення в режимі он-лайн

Прийом «Пригадай»

  1. Який вид транспорту займає перше місце за перевезенням пасажирів в Україні?

  2. Який вид транспорту займає перше місце за перевезенням товарів в Україні?

Прийом “Цікавий факт” (Повідомлення учнів)

  1. (Слайд 21) Найдовшою залізницею в світі є Транссибі́рська залізнична магістраль (Трансси́б), Великий Сибірський Шлях (історична назва) — її довжина 9288,2км. Вона проходить через Євразійський континент, що сполучає Європейську частину Росії, її найбільші промислові райони і Москву з її серединними (Сибір) і східними (Далекий Схід) районами.

  2. (Слайд 22) Найстрімкіша залізниця - Switzerland Pilatus Railway. Вона піднімається на висоту 2133 метри до вершини гори Pilatus, при цьому кут нахилу шляхів становить 48 градусів.

  3. Китайський поїзд Maglev (Magnetic Levitation) - найшвидший пасажирський потяг у світі, в дорозі він досягає швидкості понад 400 км / ч.

  4. Кожен пасажирський авіалайнер у США щорічно отримує як мінімум один удар блискавкою.

  5. У світі 600 000 000 пасажирських автомобілів - по одному на 11 жителів Землі.

  6. Перший літальний апарат був створений грецьким філософом, математиком і астрономом Архітом Таренскім в 4 столітті до нашої ери. Він мав форму птахи і міг перелітати на відстань до 200 метрів за допомогою струменя пари.

Вчитель: Неабияке значення на шляхах становлять мости

2. Повідомлення учнів «Топ 20: мости-гіганти» (Додаток Б)



(Слайд 23-43)

Робота з картою атласу “Транспорт світу” (22-23 ст.)

Завдання: За допомогою карти атласу охарактеризуйте географію різних видів транспорту. Які чинники визначають перевагу того чи іншого виду транспорту? Назвіть їх. (Відповідь - за бажанням).

Прийом “Роблю висновки”

Вчитель: Отже, які можна зробити висновки?

Транспорт класифікують: а) за видами роботи – вантажний, пасажирський; б) За видами використанні можливостей навколишнього середовища – сухопутний, морський, повітряний; в) за видами використання засобів пересування – залізничний, автомобільний, трубопровідний, гужовий, повітряний.

А ми рухаємось далі, адже, як і трейсери – маємо мету. Яку?

3. Зовнішні економічні зв’язки

Вчитель: Як уже згадувалося, транспорт — є кровоносною системою економіки. Чому? Так, тому, що забезпечує зв’язки між підприємствами, тощо.

Вчитель: (Слайд 44) Зовнішні економічні зв’язки відіграють важливу роль для розвитку світового господарства, та кожної країни. Чому?

Прийом «Проблемне питання»

Які ви знаєте форми співробітництва?



Складання схеми разом з учнями

Форми співробітництва (Слайд 45)


Зовнішню торгівля вивезення капіталу
науково – технічне співробітництво міжнародний туризм

Робота з текстом підручника

Знайдіть в тексті підручника визначення цих понять. Що вони означають? (Обговорення)



Прийом “Практикум” (в парах)

Аналіз схеми «Рух товарів у світовому господарстві» (Слайд 46)

Дайте відповідь на питання:

  1. Який регіон займає перше місце за цим показником?

  2. Яке співвідношення експорту та імпорту регіонів світу?

Прийом “Роблю висновки”

Зовнішні економічні зв’язки - відносини, які виникають та існують між людьми з різних країн із приводу виробництва, обміну і споживання товарів, послуг та ідей на основі міжнародного поділу праці, в умовах безмежності людських потреб і обмеженості ресурсів.

Існує чотири головні форми міжнародного співробітництва: зовнішня торгівля, науково-технічне співробітництво, міжнародний туризм, вивезення-ввезення капіталу.

4. Міжнародний туризм

(Домашня заготовка)

Прийом “Паркур-дослідження”

Презентація учнями проектів на тему «Визначні туристичні об’єкти світу»

Прийом “Проблемне питання”

Чи розвивається туристична справа в Україні?

В яких регіонах?

Яке значення для економіки України має розвиток туризму?



VII. Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок учнів (3 хв)

Прийом «Експрес-тест» (Додаток В)

  1. Підведення підсумків уроку (1 хв).

Вчитель: От і пройшли ми з вами не легкий шлях трейсера.

Прийом «Світлофор»”


Я все зрозумів



Я іноді допускав

помилки


Я майже нічого

не зрозумів

Прийом «Мікрофон»

  • Що я дізнався нового.

  • Я думав інакше.

  • Що я хотів би дізнатися, розглянути детальніше.

Вчитель: Паркур — окрім відмінної фізичної підготовки, розвиває вміння швидко орієнтуватися в будь-якій ситуації, правильно оцінювати свої можливості і досягнення. То ж прошу і вас оцінити свої успіхи на уроці.

  • Як я оцінюю свою роботу на занятті.

IX. Інструктаж домашнього завдання ( 1 хв)

1-6 Опрацювати §___. Скласти термінологічний словничок до теми уроку

7-9 Продовжити підготовку доповідей професіоналів до уроку рольова гра “Глобальні проблеми людства.

10-12 Напишіть лист: розкажіть своїй подрузі (другу) про одну з відвіданих вами країн світу



Загальні висновки уроку:

  1. Урок був насичений проблемним вивченням матеріалу, досить багато завдань виконували учні під супроводом вчителя, крім того учні працювали в групах, тому не вчитель виконував основну активну роль, а учні.

  2. Виклад матеріалу відзначався логічністю, вмілим виділенням головного, істотного. Основні висновки учні робили самі, а вчитель, при цьому зберігала керівну роль. Уміло була включена в урок робота учнів з підручником.

  3. Правильна постановка вчителем питань стимулювала розвиток розумових сил, саме такий метод роботи з учнями не налаштовує їх на заучування навчального матеріалу, а збуджує думку, виховує інтерес до навчання.

  4. Види роботи відповідали віковим особливостям учнів, дозволили активізувати їхню навчальну діяльність, більшість учнів були не пасивними слухачами, а активними учасниками.

  5. Це дозволило раціонально організувати роботу учнів на всьому уроці, зниженню втомлюваності учнів у процесі роботи. Це позитивна сторона уроку глибоко продумана.

  6. Використання наочності дозволило не тільки доступно викласти навчальний матеріал і закріпити його, але і зекономити час на вироблення практичних умінь і навичок в учнів на уроці. Запитання до учнів спонукали їх до самостійних суджень і практичних дій. Це сприяло більш повній реалізації на уроці принципу виховуючого та розвиваючого навчання.

  7. Урок цікавий, як за структурою, так і за викладом навчального матеріалу. Поставлена на початку уроку три ступенева мета досягнена повною мірою. Урок мав чітку логічну структуру, а впровадження різноманітний прийомів на уроці, активізовувала пізнавальну діяльність учнів а уроці. Урок закінчився і мав, на мою думку, логічне завершення.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка