Фотосинтез і космічна роль зелених рослин



Скачати 59.74 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір59.74 Kb.
Біологія 7 клас Дата_________

Тема: фотосинтез і космічна роль зелених рослин.

Мета: сформувати у школярів поняття про фотосинтез і космічну роль зелених рослин; розвивати екологічне мислення, уяву, пам'ять; виховувати любов до природи

Обладнання: фотографії, схеми та плакати, що дозволяють ілюструвати фотосинтез і космічну роль зелених рослин, зошит, підручник

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. Організаційний етап

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності



Обговорення проблемної ситуації

Як можуть бути пов'язані структура та функції вегетативних органів рослин? Якщо ми позбавимо рослину яких-небудь вегета­тивних органів, тобто структур, то вона гине. Як ви гадаєте, чому? Чи можуть інші органи виконувати функції втрачених?



ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя з елементами бесіди

1. Фотосинтез — основна функція рослин

Функції рослин не є простою сумою функцій їхніх клітин, тка­нин і органів. Вони набагато ширші, тому що система цілого рослин­ного організму складніша, ніж її компоненти. Рослини виконують багато функцій: фотосинтез, дихання, поглинання та випаровування води, мінеральне живлення, ріст і розвиток, розмноження. Основна функція рослин — це фотосинтез.

Фотосинтез відкрив англійський учений Джозеф Прістлі в 1771 ро­ці, виявивши, що рослини виділяють кисень. Фотосинтез — це процес утворення складних органічних речовин з вуглекислого газу та води за допомогою сонячної енергії. Цей процес відбувається в хлоропластах. Внаслідок фотосинтезу виділяється кисень. Як від­бувається фотосинтез?

Зелений пігмент хлорофіл поглинає енергію сонячного світла та передає її для утворення багатих на енергію органічних речовин. Процес утворення поживних речовин на світлі супроводжується виділенням кисню. Кисень утворюється внаслідок дії енергії світла на воду. Він крізь продихи виходить з листків у повітря.

У процесі фотосинтезу в хлоропластах утворюється цукор, який потім перетворюється на крохмаль. Уночі він знову перетворюється на цукор, який відтікає з листка ситоподібними клітинами флоеми в запасаючі органи й там знову перетворюється на крохмаль. Чому так відбувається?

Річ у тому, що крохмаль — складна речовина, і складається він з цукру. Крохмаль можна порівняти з намистом, а цукор — з намистинками. Коли з цукру утворюється крохмаль — намисто збирається з намистинок. Коли він розщеплюється — намисто роз­падається на окремі намистинки. Крім того, цукор розчиняється у воді, а крохмаль ні. У цьому легко переконатися, якщо взяти дві склянки води, в одній розбовтати ложку цукру, в другій — ложку крохмалю. Цукор легко розчиниться, і розчин у склянці залишить­ся прозорим, У другій склянці рідина стане каламутною, а потім крохмаль осяде на дно.

Нерозчинний крохмаль не може пересуватися провідними тка­нинами. Він тільки відкладається в запас, тоді як цукор разом із водою легко транспортується по рослині. При цьому в хлоропластах звільняється місце для нової порції продуктів фотосинтезу (цукор, крохмаль), які утворюються наступного дня.

2. Як довести, що в листку відбувається фотосинтез

За допомогою експерименту можна легко довести, що в листку на світлі накопичується крохмаль. Для цього яку-небудь кімнатну рослину, наприклад герань, ставлять на добу в темне місце. Потім половину одного з листків закривають з двох боків цупким папером і всю рослину виставляють на декілька годин на світло. Потім па­пір знімають, листок зрізають і опускають у киплячий спирт. При цьому листок знебарвлюється, а спирт стає зеленим, оскільки в ньо­му розчиняється хлорофіл. Знебарвлений листок промивають водою і поливають слабким розчином йоду. Зазвичай йод використовується для визначення наявності крохмалю, оскільки йод забарвлює його в синій колір.

У нашому досліді в синій колір забарвлюється тільки та частина листка, яка була освітлена. Отже, результати досліду показали, що на світлі в листку утворюється крохмаль.

Вуглекислий газ, необхідний для фотосинтезу, з повітря потрап­ляє в листок крізь продихи, проходить по міжклітинниках до клітин, проникає крізь клітинну оболонку в цитоплазму, а звідти — в хлороп­ласти. Кисень, що утворився внаслідок фотосинтезу, проходить той са­мий шлях, але у зворотному напрямі: з хлоропластів і клітин потрап­ляє до міжклітинників і крізь продихи — у навколишнє середовище.

Для здійснення фотосинтезу потрібна цілісність всієї системи рослинного організму, тому що всі органи рослини так чи інакше беруть участь у цьому процесі. Корінь закріплює рослину в ґрунті, всмоктує і подає вгору воду, стеблом транспортується в листки вода, а з листків — продукти фотосинтезу. Крім того, стебло піднімає листки до світла. Листок сам є органом фотосинтезу.

3. Як довести, що під час фотосинтезу виділяється кисень

Виділення кисню під час фотосинтезу можна довести за допомо­гою досліду. Для цього зрізають декілька гілочок водяної рослини елодеї, поміщають їх у склянку з водою під лійку. На трубку лійки надягають заповнену водою пробірку. Склянку з елодеєю виставля­ють на яскраве світло. Відразу ж із рослини починають виділятися бульбашки газу, який через трубку лійки підіймається в пробірку, витісняючи з неї воду. Тепер, якщо обережно зняти пробірку та швидко внести до неї тліючий сірник, він яскраво спалахне. Це означає, що в пробірці зібрався кисень, який і підтримує горіння.



4. Космічна роль зелених рослин

Ви знаєте, що для життєдіяльності живих організмів потрібна енергія. Важливим джерелом енергії на Землі є Сонце. Але тільки зе­лені рослини здатні прямо використовувати енергію сонячного світла та перетворювати її на енергію поживних речовин, доступну всім ор­ганізмам на Землі. Якби раптом на нашій планеті зникли всі зелені рослини, то життя дуже швидко припинилося б, тільки-но гетеротро- фи з'їли б усі органічні речовини. Але поверхня Землі вкрита зеле'ним килимом рослин. Вони здійснюють процес фотосинтезу і забезпечу­ють себе та всі інші організми, що мають гетеротрофний тип живлен­ня, їжею та енергією, тобто забезпечувать існування життя на Землі.

На важливу роль зелених рослин у природі вперше звернув увагу видатний російський учений Климент Аркадійович Тімірязєв і. назвав її космічною. Пізніше з ним погодилися багато вчених.

Роль рослин у природі дійсно космічна, оскільки вони пов'язують Сонце (а, отже, й Космос) із Землею, перетворюючи енергію со­нячного світла на доступну для всіх живих організмів. Розміри фотосинтетичної діяльності рослин, по суті, також космічні. За один рік рослини в процесі фотосинтезу утворюють величезну кількість органічних речовин — 250 мільярдів тонн! Важко уявити, скільки органічних речовин накопичилося за три мільярди років існування х зелених рослин на Землі!

Це складні речовини, що входять до складу тіл усіх живих організмів, до їхніх відмерлих залишків у ґрунті і до горючих ко­рисних копалин — вугілля, нафти, газу, торфу. До речі, ці корисні копалини утворилися з рослин, які жили на Землі мільйони років тому. Коли горить вугілля в печі або згоряє нафта на виробництві, виділяючи енергію у вигляді тепла, то це все енергія сонячних променів, які падали на Землю в далекі часи. Тому горючі корисні копалини часто називають «коморою Сонця».

Не менше значення має виділення кисню рослинами під час фо­тосинтезу. Коли з'явилися перші зелені рослини, в атмосфері Землі ще не було кисню. Він накопичився в результаті їхньої фотосинте­тичної діяльності і з часом став дуже поширеним газом на Землі.

Кисень необхідний для дихання живих організмів і нас із вами зокрема. Він використовується в різних технологічних процесах на ме­талургійних виробництвах, у хімічній промисловості, медицині тощо.

Таким чином, фотосинтез — це не просто функція рослин, це основа життя на Землі.

IV. Узагальнення, систематизація та контроль знань і вмінь учнів

1. Запитання до учнів

1. Перелічіть основні функції рослин.

2. Дайте визначення процесу фотосинтезу. Які речовини утво­рюються внаслідок фотосинтезу?

3. Як довести, що в листку на світлі утворюється крохмаль?

4. Яка роль хлорофілу під час фотосинтезу?

5. Опишіть шлях вуглекислого газу в хлоропласти, шлях кисню з хлоропластів.

6. Як можна довести виділення зеленою рослиною кисню на світлі?

7. Що б трапилось, якби з Землі раптом зникли всі зелені рос­лини?

8. Хто перший назвав роль зелених рослин у природі косміч­ною?

9. Поясніть, чому фотосинтез є основою життя на Землі.



2. Біологічний диктант

V. Підбиття підсумків уроку

VІ. Домашнє завдання

Опрацювати § 14. Завд. 10 – 12 с. 64


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка