Формування культури здоров’я школярів (Засідання методичного об’єднання класних керівників «Творчість»)



Скачати 103.97 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір103.97 Kb.
О.Ф.Бойко,

заступник директора школи

з виховної роботи

ЗШ І-ІІІ ступенів № 2

Кіровоградської міської ради
ФОРМУВАННЯ КУЛЬТУРИ ЗДОРОВ’Я ШКОЛЯРІВ

(Засідання методичного об’єднання класних керівників «Творчість»)
Мета та завдання: визначення основних напрямів діяльності педагогів щодо формування здоров’язбережувального середовища;

- удосконалення вмінь і навичок класних керівників щодо використання елементів тренінгу при організації виховної роботи, спрямованої на формування в учнів культури здорового способу життя;

- напрацювання рекомендацій до підготовки і проведення Першого уроку у 2012/2013 навчальному році з проблеми формування здорового способу життя;

- використання здоров’язбережувальних технологій у професійній діяльності.



Обладнання: мультимедійна дошка, виставка літератури «Бути здоровим – модно, стильно, красиво!».

Форма проведення: групове заняття з використанням елементів тренінгу.

Хід засідання

І Організаційний момент.

1. Вступ.

Керівник методичного об’єднання (МО).

Шановні колеги! Професійна діяльність педагога вимагає відповідних знань, умінь і навичок в організації життєдіяльності учнівського колективу. Без систематичного поглиблення знань щодо використання сучасних технологій, інноваційного стилю діяльності неможливе створення позитивного виховного середовища навчального закладу.

Сьогодні надзвичайно важливо сформувати здоров’язбережувальне середовище, яке б мотивувало наших вихованців на здоровий спосіб життя й, відповідно, збереження власного здоров’я.

А тому я сьогодні запрошую вас на чергове засідання методичного об’єднання класних керівників з проблеми «Використання елементів тренінгу під час проведення виховних заходів з формування культури здоров’я школярів». Тож уважно слухайте, активно аналізуйте та дискутуйте. Дане заняття допоможе Вам у підготовці й проведенні Першого уроку у 2012/2013 навчальному році з проблеми формування культури здоров’я школярів.



Поради успішного проведення заняття.

Слухайте:

  • уважно дослухайтесь до думки учасників;

  • реагуйте і відповідайте на те, що сказано, а не на те, як це сказано.

  • дайте колегам можливість повністю висловити свою думку.

Аналізуйте:

  • почуте, побачене;

  • уточнюйте, ставте додаткові запитання.

Дискутуйте:

  • поважайте право учасників на захист власної думки;

  • аргументуйте власну точку зору;

  • визначайте спільне і відмінне у Вашій позиції та інших учасників тренінгу;

  • пропонуйте свій варіант;

2. Стратегія навчання.

Керівник МО.

Отже, шановні класні керівники, для того щоб продуктивно пройшло наше заняття, пропоную таку стратегію навчання:



  • теоретичний етап, на якому Вам повідомлять основні теоретичні відомості та презентують традиційну схему проведення тренінгу, розкриваючи його ключові елементи та основні методи роботи;

  • практичний етап передбачає засвоєння основних етапів тренінгу та відпрацювання його елементів (інтерактивних методик);

  • підбиття підсумків спрямовано на оцінку спільних та особистісних досягнень і очікуваних результатів учасників заняття. Кожен з учасників може висловити своє ставлення до запропонованої проблеми тренінгу та засобів її розкриття;

  • домашнє завдання, що передбачає підготовку плану-конспекту та моделювання Першого уроку у 2012/2013 навчальному році з проблеми формування культури здоров’я школярів, їх мотивації на здоровий спосіб життя.

ІІ. Основна частина.

1. Теоретичний блок.

Заступник директора з виховної роботи.

Продовжуємо наше заняття і пропоную звернутись до схеми тренінгу та обговорити кожен з його елементів.

1) Привітання. Очікування. Включає уточнення самопочуття кожного учасника. Це підбір вправ, під час яких учасники розкривають свій емоційний стан, готовність до роботи, розповідають про свої очікування від заняття.

2) Тема заняття. Тренер пропонує проблему, яка надає можливість визначити конкретну тематику заняття.

3) Основна частина тренінгу. Даний фрагмент включає вправи пасивного характеру, які чергуються з рухливими іграми й інтерактивними вправами та завершується обговоренням учасників своїх відчуттів і думок щодо реалізації певного завдання чи вправи тренінгу.

Важливе місце займають вправи емоційної розминки, що налаштовують учасників на роботу за темою, активізують відчуття внутрішньої свободи.



  1. Підбиття підсумків. Даний етап надає можливість кожному з учасників висловити свої відчуття і враження від проведеного тренінгу, повноти розкриття теми.

Заступник директора з виховної роботи.

Готуючись до проведення тренінгу або занять з елементами тренінгу, важливо чітко визначити ключові вправи та основні методики, наприклад:



  • «рольова гра» імітує реальність того, що відбувається. Кожен учасник у грі має свою роль і визначає не власну позицію, а з точки зору отриманої ролі;

  • «творча праця» включає різні творчі вправи, серед яких: створення колажів, малюнків, складання пісень, історій, казок тощо;

  • «коло», «коло ідей (думок)» – методи, де кожен має можливість швидко доповнити чи продовжити думку попереднього учасника, відповідаючи на запитання чи висловлюючи свою думку, позицію;

  • «дискусія» – загальновідомий метод, який надає можливість всім присутнім представити свої погляди та висновки, при цьому варто зауважити, що вміння висловити свої думки під час дискусії є важливим елементом толерантного спілкування.

Також можна використати й інші методи інтерактивного спілкування: «Мозковий штурм», «Криголам», «Закінчи речення», «Відкритий мікрофон», «Галерея думок (ідей)» тощо.

2. Практична частина.

1) Привітання. Очікування.

Тренер. Коли ми вітаємося або прощаємося, то говоримо «здрастуйте», «доброго Вам здоров’я», «бувайте здорові», бажаючи цим самим іншим людям здоров’я.

Пригадайте, до якої частини тренінгу відноситься моя інформація та який метод ми можемо використати під час проведення даної частини тренінгу?



Відповідь: «привітання», метод «Коло».

(Учасники разом з тренером демонструють метод «Коло», вітаючи один одного. Можна продемонструвати різні варіанти проведення вправи «привітання» чи «знайомства», які допоможуть більше дізнатися про учасників тренінгу).

Тренер. Обов’язковим елементом тренінгу є очікування. На дошці зображена «ріка мудрості». На листочках-човниках напишіть свої очікування і розмістіть на ближньому березі, коментуючи їх всім учасникам. У кінці заняття ми перемістимо їх на інший берег, якщо отримаємо необхідні знання.

2) Правила спілкування.

Тренер. Після щирого привітання своїх колег продовжуємо тренінг. Ми повинні визначити основні правила поведінки або правила спілкування.

Які Ваші пропозиції щодо методу, який ми можемо використати під час складання цих правил?



(Учасники пропонують кілька методів, після короткого обговорення група обирає один з них. Тренер або учасники нагадують порядок його проведення).

Пропозиції: «Мозковий штурм» – дає можливість зібрати якомога більше ідей. (Тренер на ватмані записує пропозиції учасників заняття).

Правила спілкування:

  • Кожен має право на власну думку.

  • Говорити лише від свого імені.

  • Спілкуватися толерантно, поважаючи думку іншого.

  • Не перебивати.

  • Кожен має право на відмову, якщо запитання, на його думку, здається некоректним чи складним.

Тренер. Я думаю, що кожен з Вас під час тренінгу буде дотримуватися правил спілкування.

Шановні колеги! Сьогодні, як ніколи, стоїть проблема збереження здоров’я молодого покоління. З нашою допомогою діти повинні усвідомити, що майбутнє кожного, як і держави в цілому – за здоровим поколінням.

Запропонований тренінг з проблеми утвердження здорового способу життя має на меті привернути увагу учнівської молоді до збереження власного здоров’я. (Демонструється фрагмент тренінгу для учнів).

Девіз тренінгу – «Лише в здоров’ї щастя є!»



3) Міні-лекція.

Тренер. Щоб успішно навчатися, подорожувати, займатися спортом, бути організованим, стати конкурентним у майбутньому дорослому житті, необхідне міцне здоров’я.

Від чого залежить наше здоров’я?



(Демонструється презентація «Складові здоров’я»).

Наше здоров’я залежить від таких чинників: спадковість (20 %), рівень медицини (10 %), екологія (20 %), спосіб життя (50 %).

Отже, спосіб життя – це основний чинник здоров’я, який цілком залежить від людини.

Які основні складові здорового способу життя?



Основні складові здоров’я: фізична активність; здорове харчування; особиста гігієна; дотримання режиму життєдіяльності; загартування; культура спілкування.

4) Робота у групах. Вправа «Афоризми».

(Учасники тренінгу об’єднуються у групи. Кожна група повинна пояснити значення афоризма, розкриваючи своє бачення даної проблеми).

«Здоров’я – дорожче золота» (В. Шекспір).

«Здорова людина – самий дорогоцінний витвір природи» (Т. Корлейль).

«Здоров’я – мудрих гонорар» (П. Беранже).



5) Рольова гра «Сила волі». (Учасники об’єднуються у три групи).

І група. Підлітки, які пропонують і навіть намагаються нав’язати одноліткам закурити.

ІІ група. Підлітки, яким пропонують закурити, а вони намагаються уникнути цієї пропозиції.

ІІІ група. Спостерігачі, які моделюють можливу реакцію на ситуацію розіграну учасниками.

Рекомендуються питання для обговорення з позиції «того, хто відмовляється»:

  • Позитивно чи негативно ви сприймали пропозицію «підмовника»?

  • Наскільки складно було витримати вплив «підмовника»?

  • Якими засобами користувався «підмовник»?

  • Що потрібно зробити в ситуації, коли необхідна відмова?

  • Які могли бути наслідки, коли б ви погодились?

Питання для обговорення з позиції «того, хто нав’язує негативну дію»:

  • Якими намірами ви керувались під час умовляння?

  • Чи відчули ви можливість схилити партнера?

  • Відчувши, що умовляння марні, чи докладали ви додаткових зусиль?

Тренер. Як бачите, ця рольова гра продемонструвала, в які життєві ситуації може потрапити людина, і, якщо вона не вміє продемонструвати свою незгоду або проявляє слабодухість, – це обертається для неї негативними наслідками. Тож потрібно донести до кожного учасника важливу думку: необхідно оволодіти стратегією відмови і говорити «Ні!» «підмовнику».

Крок за кроком ми наблизились до підсумкового етапу нашого тренінгу. Для визначення своєї позиції пропоную варіант дискусії.


6) Дискусія «Яка дорога краща».

Тренер. Уявіть, що ви заблукали у непрохідному лісі. Раптом перед Вами з’явились три дороги. Кожна з них може вивести з лісу за певних умов, а саме:

  • Праворуч підеш – велике багатство знайдеш, а здоров’я занапастиш.

  • Ліворуч підеш – половину багатства знайдеш і половину здоров’я занапастиш.

  • Прямо підеш – нічого не знайдеш, але здоров’я збережеш.

Учителі у групах обирають одну із доріг, обговорюють свій варіант та презентують свою точку зору. Учасники груп спільно приходять до певного висновку та висловлюють свої думки. (Варіанти відповідей можуть фіксувати на дошці представниками груп, схожі думки тренер підкреслює ).

Тренер. З Ваших міркувань можна зробити висновок, що здоров’я – одне з основних джерел радості й щасливого повноцінного життя. Тож я бажаю міцного здоров’я всім присутнім. І нехай голуб із вправи «Послання у світ» понесе листи друзям, ровесникам.

(Учасники тренінгу прикріплюють листи-побажання до плаката «Наші побажання ровесникам, друзям»).

Тренер. На завершення тренінгу прошу висловити свої враження від практичної частини тренінгу.

  • Чи змогли Ви визначити основні механізми щодо реалізації проблеми здоров’язбереження у системі виховної роботи?

  • Чи отримали нові знання і навички щодо використання елементів тренінгу у формуванні культури здоров’я вихованців?

Якщо Ваші очікування справдилися, то перемістіть свої «човники» на протилежний берег «річки мудрості», коментуючи свою дію.

Керівник МО. Шановні класні керівники! Просимо заповнити запропоновану анкету.

Анкета «Оцінювання тренінгу»

1. Як ви оцінюєте тренінг? (потрібне підкреслити)

Відмінно Добре Задовільно

2. Який відсоток інформації, отриманої на занятті, буде корисним для Вас? (потрібне підкреслити)

100% 80% 60% 40% 20% 0%

3. Що Вам сподобалося найбільше?

4. Чи отримали Ви відповіді на запитання, з якими прийшли на засідання методичного об’єднання?

5. Що Вам не сподобалося? Чому?

6. Чи плануєте Ви використовувати у професійній діяльності теоретичні знання та практичні навички, отримані під час тренінгу?

Керівник МО. На наше засідання запрошено бібліотекаря школи, яка пропонує Вам огляд літератури книжкової виставки «Бути здоровим – модно, стильно, красиво!».

(Бібліотекар презентує літературу з книжкової виставки, акцентуючи увагу на методичній цінності кожного видання).

Заступник директора з виховної роботи.

Я вдячна всім учасникам засідання методичного об’єднання класних керівників і побажаю Вам здоров’я та творчих успіхів у професійній діяльності.

2012 рік оголошено Президентом України «Роком спорту і здорового способу життя». Тож, Перший урок у цьому навчальному році буде присвячений формуванню основ культури здоров’я школярів та їх мотивації на здоровий спосіб життя.

Дане засідання допоможе Вам у розробці Першого уроку для учнів різних вікових категорій з використанням елементів тренінгу та стане одним із чинників у формуванні здоров’язбережувального середовища.



Література:

1. Демчук Л.В. Використання інноваційних технологій в роботі з формування засад здорового способу життя [Текст] / Л.В. Демчук // Психологічна газета. – 2009. – №4 (124).

2. Льюїс Д. Тренінг ефективного спілкування [Текст] / Д. Льюїс – М., 2002.

3. Свириден С. Навчати бути здоровим: Позакласна робота: 5-9 кл. [Текст] / Світлана Свириден. –К. : Шк. світ, 2007. – 128 с. – (Бібл. «Шкільного світу»).



4. Технологія проведення тренінгів з формування здорового способу життя молоді [Текст] / Г.М. Бевз, О.П. Главник – К. : Держ. ін-т проблем сім’ї та молоді, 2005. – 172 с.

5. Формування навичок здорового способу життя у дітей та підлітків: За проектом «Діалог»: Навч.-метод. посібник [Текст] / О.В. Вінда, О.П. Коструб, І.Г. Сомова, Н.О. Березіна, М.М. Галябарник, С.В. Кириленко. – 3-є вид. переробл. і допов. – К. : Віста, 2006. – 304 с.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка