Фізкультурні хвилинки під час уроків



Скачати 142.24 Kb.
Дата конвертації30.04.2016
Розмір142.24 Kb.
Фізкультурні хвилинки під час уроків

Згідно з ученням І.М.Сеченова про активний відпочинок, працездатність людини відновлюється значно швидше, якщо процес збудження переключається на інші центри кори головного мозку.

Відомо, що впродовж шкільного навчального дня поступово збільшується ступінь втоми дітей, знижується їх працездатність. Першими ознаками зниження працездатності є неуважність, збільшення кількості помилок при виконанні завдань, ненавмисне порушення дисципліни (відволікання від навчальної роботи, розмови і т.д.). І це цілком закономірно і зрозуміло. Адже тривале сидіння за партою вимагає постійного статичного напруження м`язів спини, шиї, ніг, що призводить до їх втоми. У цьому випадку дитина починає мимоволі розслабляти втомлені м`язи. З`являється перекіс тулуба вліво або вправо. Учень лягає грудьми на парту або підставляє руки під підборіддя. Починає човгати ногами. Виконання вірно підібраних фізичних вправ упродовж декількох хвилин підвищує тонус м`язів, знімає втому дитини. Таким чином, необхідність проведення фізкультурних хвилинок на загальноосвітніх уроках очевидна. Основне їх завдання – повернути втомленій дитині працездатність, увагу, зняти м`язове і розумове напруження, попередити порушення постави та деформацію будови тіла.

Змістом фізкультурних хвилинок є прості, зручні для виконання в класі фізичні вправи. Вони повинні сприяти активному відпочинку тих груп м`язів і частин тіла, які втомлюються від одноманітної пози сидіння за партою і роботи.

Фізкультурні хвилинки проводяться, як правило, після 20-30 хв. роботи. Їх тривалість має бути в межах 2-3 хвилин. Комплекс вправ складається з 3-4 вправ для основних груп м`язів з 6–8 - разовим повторенням кожної. Слід також пам`ятати, що тонус м`язів передньої поверхні тулуба має природну перевагу над тонусом задньої поверхні. Це і є однією із головних причин порушення правильної постави: сутулість, нахил голови вперед, опускання плечей і т.п. Тому основну увагу слід приділити зміцненню м`язів задньої поверхні тулуба. Ефективними тут будуть вправи у потягуванні, випрямленні і прогині хребта, розправленні грудної клітки.

У школярів, особливо молодших, під час виконання письмових робіт швидко втомлюються м`язи рук, тому в комплекс вправ для фізкультурної хвилинки необхідно включити рухи для рук і пальців.

Організація фізкультурних хвилинок передбачає підготовку приміщення та учнів, які для виконання вправ повинні закрити книжки, зошити і покласти їх на середину парти, розшпилити комірці. Черговий відкриває фрамугу або кватирку. Добре, коли учні вміють проводити фізкультурні хвилинки самостійно. Це дає змогу відпочити і голосовим зв`язкам учителя. Проводити фізкультурні хвилинки може черговий або фізорг.

У першому класі фізкультурні хвилинки необхідно проводити на кожному уроці, а, починаючи з другого і далі – на двох-трьох уроках. Наприкінці чверті й особливо навчального року кількість фізкультурних хвилинок знову можна збільшити.

Після закінчення вправ необхідно прийняти положення правильної постави й утримувати його протягом 5-6 секунд. Це дозволить створити установку на збереження правильної постави під час навчальних занять.

Вправи рекомендується виконувати стоячи біля парти або сидячи за партою.

Заміну комплексів фізкультурних хвилинок слід проводити не частіше одного разу на два тижні.

Для фізкультурних хвилинок слід добирати такі вправи, які вже засвоєні учнями на уроках фізичної культури. Вправи комплексу рекомендується виконувати одну за другою без перерв.

Для підвищення ефективності фізкультурних хвилинок доцільно використовувати музичний супровід. Для добору відповідної музики можна залучати учнів класу. Це буде сприяти підвищенню інтересу учнів до цього виду занять фізичними вправами.

Особливо цікаві фізкультхвилинки, супроводжувані віршованим текстом. Розучування вправ у поєднанні з віршованим текстом сприяє розвиткові в учнів пам’яті та уваги. Імітація дій, які виконуються «сніжинкою», «метеликом», «зайчиком», «синичкою», про яких йдеться у віршах, розвиває уяву учнів. Імітаційні вправи викликають в них особливий інтерес, бо мають багато спільного з ігровою діяльністю, казкою.

Якщо віршовані рядки, що супроводжують фізкультхвилинку, є зразками справжньої дитячої поезії, їм прищеплюється повага до художнього слова і рідної мови, до природи, виховується естетичний смак.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКИ

1. Вчитель 2. Учні

Трава низенька-низенька. Роблять присідання.

Дерева високі-високі. Піднімають руки вгору.

Вітер дерева колише-гойдає. Обертаються.

То направо, то наліво нахиляє. Нахиляються вправо, вліво.

То вгору, то назад. Потягуються вгору, назад.

То вниз нагинає. Нахиляється вперед.

Птахи летять-відлітають. Махають руками-«крильми».

А учні тихенько за парти сідають. Сідають за парти.

2.

Я намалюю зайчика для вас – раз. Роблять колові рухи руками над головою.

Це у нього, бачите, голова – два. Руки кладуть на голову.

Це у нього вуха догори – три. Піднімають руки вгору до вух.

Це стирчить у нього хвостик сірий – чотири. Повертають тулуб праворуч, ліворуч.

Це очиці весело говорять – п’ять. Прикладають руки до очей.

Ротик, зубки – хай моркву їсть –шість. Імітують жування моркви зайцем.

Шубка тепла хутряна на нім – сім. Плещуть в долоні.

Ніжки довгі, щоб гасав він лісом – вісім. Підскакують на місці.

Ще навколо посаджу дерев я – дев’ять. Садять дерева, притоптують ямки.

І хай сонце сяє з піднебесся – десять. Піднімаються на носках, руки вгору.

3

Всі піднесли руки – раз!

На носках стоїть весь клас,

Два присіли, руки вниз,

На сусіда подивись.

Раз! – і вгору,

Два! – і вниз,

На сусіда подивись.

Будем дружно ми вставати,

Щоб ногам роботу дати.

Раз – присіли, два – піднялись.

Хай мужніє ваше тіло.

Хто старався присідати,

Може вже відпочивати.



4.”Веселі каченята”

1-2 - всі пірнають,

3-4 - виринають,

5-6 - на воді міцніють крила молоді,

7-8 - що є сили всі до берега попливли,

9-10 – всі зігнулись, обтрусились, потягнулись.

І пішли попід горою.

Снідать травкою смачною.


2.”Вітерець”.

Віє вітер нам в лице ( „ганяють” вітер руками в лице).

Нахиляє деревце ( нахили тулуба вліво - вправо).

Вітерець все тихший,

Деревце росте все вище ( руки вгору, діти тягнуться на носках).

3. Усі піднесли руки - раз,

На носках стоїть весь клас.

Два - присіли, руки вниз.

На сусіда подивись.

Раз! - і вгору.

Два! - і вниз.

На сусіда не дивись.

Будем дружно ми вставати,

Щоб ногам роботу дати.

Раз - присіли, два - піднялись,

Хай мужніє наше тіло.

Хто старався присідати,

Може вже відпочивати.

4.Раз - підняти руки вгору,

Два - схилитися додолу,

Не згинайте, діти, ніг,

Як торкаєтесь підлоги.

Три, чотири - прямо стати,

Будем знову починати.

5.Нахилися вперед,

Нахилися назад,

І направо, і наліво,

Щоб нічого не боліло.

Раз, два, три, чотири - набираємося сили;

Нахилились, повернулись,

До товариша всміхнулись.

ЗРАЗКИ РУХОВИХ ФІЗКУЛЬТХВИЛИНОК ІЗ ЛІЧБОЮ

Комплекс 1 (в.п. - вихідне положення)

Вправа 1.

В.П. - руки на поясі.

1 - нахил голови вперед,

2 - в.п.,

3 - нахил голови вправо,

4 - в.п.,

5 - нахил голови вліво,

6 - в.п.,

7 - нахил голови назад

8 - в.п. ( повторити 4-6 разів).



Вправа 2.

В.п. - руки на поясі.

1 – руки до плечей,

2 – піднятись на носки, руки вгору,

3 – опуститись на всю ступню, руки до плечей,

4 – в.п.



Вправа 3.

В.п. – стати прямо.

1. – присіли, руки вперед,

2 - в.п. ( повторити 4-6 разів).



Вправа4. „ Літають сніжинки”.

В.п. –руки вперед - угору,

1-4 - повільне опускання рук униз із круговими обертами в суглобах.
КОМПЛЕКС 2.

Вправа 1. „Карлики та велетні”.

В.п. - стати прямо.

1-2 - присісти;

3-4 - встати, піднятися на носки, руки вгору ( повторити 4-6 разів).



Вправа 2.

В.п. - руки на поясі.

1 - руки вперед,

2- - руки вгору.,

3. - руки в сторони,

4. - в.п. (повторити 4-6 разів).



Вправа 3. „Годинник”.

В.п. - руки на поясі.

Робити нахили тулуба вліво-вправо, уперед-назад, промовляючи: „Тік-так, мов годинники отак, цілий день ось так”.

Вправа 4.

В.п. - стати прямо.

1-2 - підняти ліву ногу, зігнуту в коліні, і плеснути під нею в долоні,

3-4 - теж з правою ногою.


КОМПЛЕКС 3.

Вправа 1.

В.п. - стати прямо.

1 - плеснути в долоні перед собою,

2 - за спиною,

3 - над головою,

4 - в.п. ( повторити 6-8 разів).



Вправа 2. „Вітер ялинки гойдає”.

В.п. - ноги нарізно, руки в сторони.

1-2 - нахил вправо,

3-4 - нахил вліво ( повторити 6-8 разів).



Вправа 3.

В.п. - стати прямо.

1 – присісти, руки вперед,

2 - в.п.,

3 – присісти, руки в сторони,

4 – в.п. ( повторити 6- 8 разів).



КОМПЛЕКС 4.

Вправа 1.

В.п. - стати прямо.

1 - руки за голову,

2 - руки за голову, піднятися на носках,

3 - руки за голову, опуститися на всю ступню,

4 - в.п. ( повторити 6-8 разів).



Вправа 2.

В.п. - руки перед грудьми.

1-2 – два ривки зігнутими руками,

3-4 - те саме, прямими ( повторити 6-8 разів).



Вправа 3.

В.п. –руки до плечей.

1 - нахили вправо, руки вгору,

2 - в.п.,

3-4 - те саме вліво ( повторити 6-8 разів).

Вправа 4.

В.п. - руки на поясі.

1-2 – напівприсісти,

3-4 – в.п.,

5-6 – присісти,

7-8 – в.п. ( повторити 4-6 разів).



РУХЛИВІ ІГРИ НА ПЕРЕРВАХ
Рухливі ігри - це суттєва вікова потреба школярів і водночас засіб навчально-оздоровчої роботи, який виконує пізнавально-виховну функцію.

„У грі немає людей серйозніших, ніж малі діти. Граючись, вони не лише сміються, а й глибоко переживають, іноді страждають” (В.О.Сухомлинський).

У грі розвиваються дружелюбність, здатність до взаємодопомоги, взаємо підтримки, організаторські здібності, самостійність. А найголовніше – учні в русі відпочивають від розумового напруження та вдосконалюють свою спритність. На перерві учитель проводить із дітьми різні ігри. Наприклад: „Кіт і миші”, „Море хвилюється”, „Подоляночка”, „Совонька”, „Космонавти”, „Шишки, жолудь, горіхи”, „Захист фортеці” „Рибалка і рибка”, „Вовк і гуси”, „Третій зайвий”, „Струмочок”, „Фігура”, „Будь уважним”, „Трамвай”, „Квач”, „Відгадай чий голос”.

Інші фізпаузи пов’язані з життєвим досвідом учнів та їх спостережливістю і кмітливістю, - це своєрідні ігри.



ГРА „ВЕДМІДЬ”

Учитель пропонує дітям уявити, як ходить

ведмідь, переступаючи з ноги на ногу; як бігає: швидко пересувається прямо вперед ( школярам дозволяється пробігти від парти до дошки); як він бурчить.

ГРА „ПІАНІНО”

Учні ставлять всі пальці на парту і за командою учителя «на раз і два» імітують гру на піаніно.



Гра „КОМАРИКИ”
Школярі виходять із-за парт, спочатку звуками імітують дзижчання комара, потім рухами його політ навколо голови, рук, ніг, ловлять його, плескаючи в долоні.

ГРА „ГОЙДАЛКИ”

Учні стають прямо, ноги нарізно, руки на поясі.

Гойдаються, піднімаючись на носках і опускаючись на п’яти , на рахунок учителя.

ГРА „ЗАЙЧИК”

Учні присідають біля своїх парт. На слова вчителя «Сірий зайчик сів і жде, спритно вушками пряде», вихованці приклавши до вух долоні, то розгинають, то згинають їх. Потім учитель пропонує дітям-„зайчикам” погріти ніжки:

Зимно зайчику стояти,

Треба трішки пострибати.

Скік-скік, скік-скік, скік-скік,

Треба трішки пострибати,

Щоб ногам роботу дати,

Пострибавши, відпочити.

(„Зайчики” сідають за парти )

Ці ігри-імітування можна проводити окремо від

фізпаузи або приєднати їх до комплексів рухових фізпауз.

Для зняття втоми і відновлення сили та робочого настрою практикується також виконання таких вправ: учитель або окремі учні повільно декламують вірші ( наприклад, поезію П.Тичини „А я у гай ходила”).



РУХЛИВІ ІГРИ ТА ЕСТАФЕТИ НА УРОКАХ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ

Фізкульт-ура.

Учні розташовуються на одному кінці майданчика, за лінією старту. На протилежному, за 15-20 м, позначають фі­ніш. Учні говорять, співають куплет з дитячої пісні.

Треба спортом займатися.

Спорт, діти, нам потрібний.

Ми зі спортом міцно дружимо.

Спорт- доровя!

Спорт- гра!

Фізкуль-ура!

Фізкульт-ура!

Після цих слів учні розбігаються і швидко біжать до фінішу. Перема­гають ті, хто в числі перших перетнув лінію фінішу. Гра повторюється.

Варіанти гри: з гри вибуває тільки учень, який фінішував останній, за другим разом — теж останній. Так визначають переможців гри.

Хлібчик (українська народна гра)

Спереду стає хтось один. А за ним — усі парами. Перша каже:

- Печу, печу хлібчик!

- А випечеш? — озивається остання пара.

- Випечу.

- А втечеш?

- Побачу.

І зразу ж біжить, а задня пара його ловить. Хто спіймає, з тим стане в парі спереду. А хто залишиться без пари, «пектиме хлібчик».



Хто де живе

Усі гравці діляться на дві команди і стають в колону по одному або в одну шеренгу. Кожну команду вчитель розрахо­вує по порядку (№1, №2 і т.д.). Між двома командами, на рів­ній відстані від команд, розміщені три кола (гімнастичні обру­чі), які символізують «Ліс», «Повітря» і «Воду». Вчитель нази­ває тварину, птаха або рибу і номер. Наприклад, вчитель голо­сно говорить: «Вовк, № 5!» З кожної команди гравці, які мають даний номер, біжать до свого кола, де вони «живуть» (в даному випадку до «Лісу»).

Той гравець, що швидше прибіжить, виграє або цій команді нарахо­вується одне очко.

Варіанти гри:

а) гравці біжать, перестрибуючи стрічку, пролізають в гімнастичний обруч, метають малим м'ячем у ціль і т.п.;

б) гравці стрибають на одній нозі.



Хто далі кине

Учнів ділять на дві рівні команди. У кожного з грав­ців — мішечок з піском. Креслять лінію метання, а від неї через кожен метр роблять 10-15 позначок. За сигналом вчителя на лінію метання виходять гравці однієї команди і виконують кидки. Підраховують, скільки мішечків упа­ло за дані позначки. Очки команди сумують. Перемагає команда, гравці якої набрали найбільшу суму очок.



Цурки (українська народна гра)

На кілочок, забитий у землю, ставлять паличку, один кінець якої на землі, другий на кілочку. Це — цурка. Другою палицею вдаряють по тому кінці, який на кілочку. Цурка летить. Той, у кого вона злетить подалі, — переможець.



Чий віночок кращий (українська народна гра)

Учні поділені на дві рівні групи. Кожна з них утворює коло. На слова або пісню вчителя:

— Візьмемось за руки,

Підемо на луки,

Там сплетем віночок,

Станемо в таночок.

Учні беруться за руки і йдуть по колу вліво. На останні слова зупиняються, піднімають руки. Вчитель в цей час продов­жує:

— Чий найкращий вінок.

Той і піде у танок.

Після цих слів учні швидко опускають руки на плечі своїм сусідам. Вчитель зазначає, у якому колі учні швидко поклали руки на плечі і доде­ржуються форми кола. Ці діти танцюють під будь-яку мелодію, а решта плеще їм у долоні. Гра повторюється.



Човник

Учасників ділять на дві команди, які стають по обидва боки від середньої лінії. Команди вибирають капітанів, які по черзі відправляють до неї своїх гравців. Домовляються, що гравці однієї команди стрибатимуть від середньої лінії (на двох ногах) у бік супротивника. Після стрибка першого номера відмічають місце приземлення. Гравець повертається до своєї команди, а з місця його приземлення до середньої лінії стрибає гравець з команди суперників. Якщо останньому гравцеві вдається перестрибнути через середню лінію, його команда перемагає, якщо ні, то програє.

Варіанти гри: стрибають подвійні, потрійні стрибки з ноги на ногу.

Швидко по місцях

Усі гравці шикуються в одну шеренгу (між гравцями стандартний інтервал). Шеренга хлопчи­ків — із правого флангу, шеренга дівчат — з ліво­го. Між хлопчиками і дівчатками інтервал 1-3 м.

За командою вчителя «Побігли!» всі учні розбігаються в різні сторо­ни. По іншій команді вчителя: «Швидко по місцях» всі учні повинні виши­куватись на свої вихідні положення зі стандартним інтервалом. Виграє ко­манда, яка швидше вишикувалась. Варіанти гри:

а) шикування можуть бути у колону по одному, у дві шеренги і т.д.;

б) перед шикуванням гравці повинні (за завданням вчителя) викону­вати якусь рухову дію (стрибати, пролізати .).

Щуки нападають

„Щуки” стоять у колі посередині майданчика. „Ри­бки” у своїх колах (4 кола). Клас ділять на 4 команди і називають їх „карасі”, „лящі” і т.д.). Вчитель називає „рибок”, які бігають навколо „щук”. За сигналом „Щуки нападають!” рибки біжать у свої кола — „хатки”. „Рибки”, до котрих до-торкнулись рукою „щуки”, стають „щуками” і допомагають ловити “рибок”. За сигналом „ри-бок”. За сигналом „Щуки відплили!” „рибки” бігають по всьому майданчику. За сигналом „Щуки нападають!” „щуки” ловлять „рибок”

Виграє та „рибка”, яку „щуки” зловлять останньою.

Ящірка, або „влуч в останнього”

Креслять крейдою коло. Одна команда учнів усередині кола, кожний учасник якої тримається за пояс сусіда спереду (колона по одному). Друга коман­да з одним волейбольним м'ячем розташовується за колом. Завдання другої команди — кинути м'яч так, щоб влучити в останнього. М'яч можна передавати і виконувати кидки в останнього гравця. Уся колона намагається захистити останнього.



Перемагає команда, яка протримається більше часу або яка влучила у 2-3 останніх гравців в колоні.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка