Довідк а про стан викладання літературного читання в початкових класах загальноосвітніх навчальних закладів Білоцерківського району



Скачати 138.18 Kb.
Дата конвертації24.04.2016
Розмір138.18 Kb.
Д О В І Д К А

про стан викладання літературного читання в початкових класах загальноосвітніх навчальних закладів Білоцерківського району

Відповідно до наказу відділу освіти № 47 від 26.02. 2014 року «Про організацію вивчення стану викладання та рівня навчальних досягнень учнів з літературного читання та читання в початкових класах загальноосвітніх навчальних закладів» з 26.02. по 15.03. 2014 року було вивчено стан викладання та рівень навчальних досягнень учнів з літературного читання та читання в початкових класах загальноосвітніх навчальних закладів району.


Основні завдання перевірки:
- вивчення стану виконання програми з предмета «Літературне читання» та «Читання» відповідно до Державних стандартів початкової загальної освіти;

- вивчення стану викладання та рівня навчальних досягнень учнів з літературного читання та читання ;

- вивчення роботи вчителів на уроках читання з формування навичок швидкого, виразного і свідомого читання;

- перевірка ефективності використання навчально-матеріальної бази з читання;

- аналіз здійснення управлінської діяльності адміністрації школи щодо стану викладання та рівня навчальних досягнень учнів з літературного читання в початкових класах.

Членами комісії аналізувалося вміння молодших школярів читати вголос з дотриманням найважливіших орфоепічних норм української літературної мови; інтонувати речення, різні за метою висловлювання.

Водночас з аналізом рівня розвитку повноцінних навичок читання піддавався вивченню стан ознайомлення школярів з дитячою літературою в поєднанні жанрових форм, авторської і тематичної різноманітності, у художньо-естетичному освоєнні тексту і дитячої книжки, у формуванні творчих здібностей.

Під час вивчення були відвідані та проаналізовані 22 уроки в Яблунівському, Сухоліському НВК, Потіївському, Піщанському, Томилівському, Малоантонівсь-кому, Макіївському, Розаліївському, Биковогребельському НВО, Острійківській, Узинській №5, №1, №2, Дроздівській, Фурсівській, Озернянській, Маловільшанської №2, проведені бесіди з учителями та учнями, досліджено рівень навчально-матеріального й методичного забезпечення з предмета та ефективність його використання в навчально-виховному процесі, рівень навчальних досягнень учнів початкових класів з читання, перевірено стан ведення документації, навички читання учнів 2-4 класів уголос, досвід читацької діяльності учнів та ефективність позакласної роботи з читання.


Прогамно-методичне забезпечення викладання предмета

Викладання літературного читання в 2 класах здійснюється за навчальною програмою авторів О.Я. Савченко, В.О.Мартиненко, В.О.Науменко, Н.М.Колеснікова, Л.І.Лаптєва (Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою. 1-4 класи, 1-2 класи, ВД «Освіта», 2011, Наказ МОНмолодьспорту від 12.09.2011 № 1050).

Викладання читання в 3-4 класах здійснюється за навчальною програмою авторів О.Я. Савченко, В.О.Мартиненко ( Програми для середньої загальноосвітньої школи. 1-4 класи, Початкова школа, 2006, Наказ МОН від 20.06.2006 № 469).

Підручниками з предмета учні 2-4 класів забезпечені на 100%.



Літературне читання (підручник)

Савченко О. Я.

2

ВД «Освіта»

2012

Наказ МОНмолодьспорту

від 07.02.2012

№ 118


Літературне читання (підручник)

Науменко В. О.

2

Генеза

2012

Наказ МОНмолодьспорту

від 07.02.2012

№ 118


Читанка (підручник у 2-х частинах)

Савченко О. Я.

3

Освіта

2006

Наказ МОН

від 22.07.2009

№ 685


Читанка (підручник у 2-х частинах)

Науменко В. О.

3

Генеза

2011

Наказ МОН

від 19.02.2009

№ 141


Читанка (підручник у 2-х частинах)

Савченко О. Я.

4

ВД «Освіта»

2007

Наказ МОН

від 22.07.2009

№ 685


Читанка (підручник)

Науменко В. О.

4

Навчальна книга

2004

Наказ МОН

від 22.07.2009

№ 685

Матеріальна база початкових класів дає змогу на сучасному науково -методичному рівні проводити уроки читання для учнів. Кабінети забезпечені роздатковим матеріалом, таблицями, зошитами з друкованою основою, як були придбані за бажанням та з ініціативи батьків, дидактичним матеріалом, посібниками для позакласного читання. Вчителі в своїй роботі використовують ППД педагогів району, Київської області з питань підвищення ефективності формування навичок швидкого, виразного і свідомого читання.



Організація навчально-виховного процесу
У загальноосвітніх навчальних закладах району працюють та викладають 152 вчителі початкових класів ( 104 мають вищу освіту, 58 – середню спеціальну); 58 учителям присвоєно кваліфікаційну категорію «спеціаліст вищої категорії», 24 – «спеціаліст І категорії», 12 - «спеціаліст ІІ категорії», 58- «спеціаліст»; 6 учителям присвоєно звання « учитель - методист», 20 – звання « старший учитель». Педагоги вчасно проходять курсову підготовку при КОІПОПК, охоплені роботою в районному методичному об’єднанні, творчій групі, школі молодого вчителя, беруть активну участь в конкурсі «Учитель року»

Аналіз результатів вивчення стану викладання свідчить про те, що всі вчителі володіють основними нормативними документами, програмними вимогами, методичними рекомендаціями щодо викладання предмета та критеріями оцінювання навчальних досягнень учнів початкових класів. Відвідані уроки показали, що вчителі знають методику проведення уроків читання, всі вони основну увагу акцентують на використання сучасних педагогічних технологій в удосконаленні читацьких навичок молодших школярів, на уроках читання знаходять такі способи відпрацювання навички читання, що діти із задоволенням і цікавістю працюють на уроці, вправи викликають позитивні емоції дітей в процесі навчання. Як результат – бажання читати, висловлюватися про прочитане, міцне засвоєння програмового матеріалу. Види діяльності на уроках обираються педагогами з урахуванням мети і завдань, вікових особливостей та інтересів учнів. Навчання читати будується в єдності з вихованням особистості дитини, кожне завдання спрямоване на максимальний всебічний її розвиток. Максимально використовуються навчальні, виховні й розвивальні можливості тексту, залучають активні форми, методи й засоби навчання, що ґрунтуються на організації диференційованої та самостійної роботи учнів. На уроках читання вчителі домагаються швидкого, виразного, правильного, свідомого читання. Учні вміють працювати над текстом, переказувати прочитане, визначати головну думку творів, правильно оцінювати вчинки дійових осіб, складають план прочитаних оповідань, виразно читають вірші напамять, самостійно підбирають книги для позакласного читання. Вчителі, у яких спостерігались уроки читання, (Гапоненко Н.Д.,Утевська Т.І., Вдовика І.В, .Лук’яненко Н.М. ( Фурсівської ЗОШ І-ІІІ ст.), Величко О.П., Баришполь С.І., Горбенко Н.П., (Макіївського НВО), Скопенко О.П., Юрченко Л. А., Кардаш Г. П., Дарменко В. М., Соколюк Н. М., Бекетова Л. Л.(Узинська ЗОШ І-ІІІ ст.№1) під час роботи над текстом використовують різні види читання, учні цих вчителів мають багатий словниковий запас, стійкий пізнавальний читацький інтерес.

Учителі Якушенко Н.І., Бойко Т.В., Новацька ОМ. (Узинська ЗОШ І-ІІ ст.№5), Журба І.А., Кузіна С.В., Жигман С.Л., Коршунова Н.Ф., Павленко А.П., Полякова С.В. (Узинська ЗОШ І-ІІІ ст.№2) надають урокам читання розвивального характеру, вдало використовують тематичні малюнки, репродукції картин, роздатковий матеріал, системи вправ, спрямованих на формування вмінь свідомого, чіткого, без помилко-вого читання, завдань на розвиток розуміння структури й змісту тексту, застосовують різні прийоми роботи для заохочення учнів до читання художньої книги.

Учителі Острійківської ЗОШ І-ІІІ ступенів (Щербина Н.В., Мельниченко Т.О., Закрасняна В.В.) Малоантонівського НВО (Бровченко Н.М., Королюк Т.М., Войтенко В.М.) приділяють багато часу проблемі літературно-художнього аналізу творів на уроках читання та в позакласних літературних заходах. Цей процес є дуже багатогранним, оскільки охоплює і ознайомлення з літературними жанрами, і роботу над словом, його лексичним значенням, відчуттям його звукової краси та художньої образності.

У всіх школах сплановано і проводиться позакласна робота: тижні художньої книги, літературні ігри, тематичні виставки книжок, конкурси малюнків до найулюбленішої книги, конкурси на кращі куточки читачів.  Такий тиждень в березні відбувся в Шкарівській ЗОШ І-ІІІ ступенів. У рамках Тижня відбулося відкриття Тижня книги, у програмі якого були: перегляди нових книг та презентація дитячого інформаційного куточка «Барви дитячих книг»; інтелектуальні змагання на тему: «Бібліотечний ерудит» та «Юний поціновувач літератури», ігри, вікторини. Під час закриття Тижня дитячої та юнацької книги для учнів молодшого шкільного віку відбулося свято під назвою «Книга – це дивний світ».

Майже всі школи (крім Вільнотарасівської ЗОШ І-ІІст., Сухоліського НВК) брали участь у районному конкурсі читців творів Т.Г.Шевченка. Найбільного успіху досягли учні Терезинського НВО, Биковогребельського НВО, Малоантонівського НВО, Шкарівської ЗОШ І-ІІІ ст., НВК «Узинська гімназія», Сорокотязького НВО, Озернянської ЗОШ І-ІІ ст.№1, Чупирянського НВО, Яблунівського НВК, Маловільшанської ЗОШ І-ІІІ ст.№2, Матюшівської ЗОШ І-ІІ ст., Дроздівської ЗОШ І-ІІІ ст., Томилівського НВО, Трушківської ЗОШ І-ІІІ ст., Макіївського НВО, Узинської ЗОШ І-ІІІ ст.№1, Узинської ЗОШ І-ІІ ст.№5, Озернянської ЗОШ І-ІІІ ст.

Вчителі району приділяють велику увагу удосконаленню навички читання учнів початкових класів, про це свідчать видані друковані дидактичні матеріли, які були представлені на обласній виставці «Освіта Київщини: творчі здобутки, перспективні педагогічні ідеї та технології», затверджені методичною радою Київського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів та методичною радою районного методичного кабінета:

Щербина Н.В. Скорочиточка. Навчальний посібник для удосконалення навички читання в 2 класі (Острійківська ЗОШ І-ІІІ ст.);

Маринич Л.М. Вправи для розвитку навички читання в школі І ступеня (Маловільшанський НВК);

Осадча І.М. Абетковий дивограй. (Розаліївське НВО);

Осадча І.М . Рідне слово. (Розаліївське НВО);

Скопенко О.П. Використання інтерактивних технологій на уроках української мови і читання. (Узинська ЗОШ І-ІІІ ст.№1);

Костенко Н.Д. Розвиток навчально-пізнавальної активності учнів молодших класів. (Яблунівський НВК);

Конопляна О.П. Дидактичні ігри та завдання для 1 класу (Матюшівська ЗОШ І-ІІст.).



Аналіз рівня навчальних досягнень учнів з читання вголос

За І семестр


Клас

Кількість

учнів в районі



Рівень навчальних досягнень

Початковий

рівень


%

Середній

рівень


%

Достатній


рівень

%

Високий

рівень


%

2

414

17

4

116

28

132

32

149

36

3

371

30

8

74

20

163

44

104

28

4

423

22

5

129

31

118

28

154

36

На час перевірки

Клас

Кількість

учнів в районі



Рівень навчальних досягнень

Початковий

рівень


%

Середній

рівень


%

Достатній


рівень

%

Високий

рівень


%

2

414

14

3

119

29

128

31

153

37

3

371

12

3

79

22

168

45

112

30

4

423

13

3

128

30

125

30

156

37

Учні 2-4 класів мають, в основному високий та достатній рівень навчальних досягнень.

З метою вивчення результативності процесу формування навички вголос було проведено співставлення результатів з попередньою перевіркою навички читання за І семестр та на час перевірки. За даними таблиць спостерігається поступове зростання показників всіх складових навички читання вголос. Аналізуючи техніку читання, відмічається, що в майже кожному класі по 1 учню не виконують норматив , є поодинокі випадки монотонного читання, заміна складів, звуків,слів,неправильний наголос , повтори при читанні, а також читають з тривалими паузами, не розуміють смислового та змістового значення прочитаного.Вчителям необхідно у виборі форм контролю надавати перевагу найдосконалішим видам роботи , диференціювати домашнє завдання.Не в усіх учнів 2 класу сформована читацька самостійність, як наслідок діти слабо орієнтуються в бібліотечно-бібліографічній системі, відчувають труднощі щодо самостійного вибору книжки у бібліотеці на задану тему. Але слід відмітити досить високий відсоток учнів, які читають на високий і достатній рівень. Багато учнів мають показник темпу читання вголос дорослої людини (понад 120 сл./хв.) при тому, що показники темпу читання вголос для 4 класу на кінець року 90-95 сл./хв.

Адміністраціями шкіл систематично здійснюється контроль за станом викладання читання в початкових класах, контролюється техніка читання, виконання навчальних планів і програм, вивчається рівень навчальних досягнень учнів, але довідки та накази містять в основному інформаційний матеріал і мало аналітичного. В довідках відсутні порівняльні аналізи контрольних зрізів, перевірка навички читання вголос за попередній період.

Р Е К О М Е Н Д А Ц І Ї:


1. Адміністрації загальноосвітніх навчальних закладів:


1.1. Спрямувати роботу методичних об’єднань , динамічних груп вчителів початкових класів на вивчення та впровадження в навчально-виховний процес інноваційних педагогічних технологій шляхом залучення вчителів до різних форм підвищення кваліфікації,відвідування семінарів, курсів на базі Київського обласного інституту післядипломної освіти, Національної академії педагогічних наук України.

1.2. Використовувати в роботі шкільних методичних об’єднань інтерактивні форми роботи.


1.3. На основі аналізу навчальних досягнень учнів з читання, використовувати години індивідуального навчання з варіативної частини навчального плану для дітей з початковим рівнем навчання.

1.4. Систематично здійснювати контроль за станом викладання літературного читання та формуванням читацьких навичок молодших школярів відповідно до сучасних вимог.

2. Учителям початкових класів:

2.1. Продовжувати цілеспрямовану роботу щодо розвитку читацьких навичок, формування культури самостійного читання учнів 2-4 класів.

2.2. Забезпечувати підвищення темпу читання шляхом використання відповідних методик швидкого читання.
3. Районному методичному кабінету:

3.1. Підсумки стану викладання п викладання літературного читання в початкових класах загальноосвітніх навчальних закладах обговорити на засіданні районного методичного об’єднання вчителів початкових класів.



3.2. Організувати для вчителів початкових класів роботу ШППД з проблеми «Використання інтерактивних технологій на уроках української мови та літературного читання» на базі Узинської ЗОШ І-ІІІ ст.№1(вчитель Скопенко О.П.)
Методист РМК С.М. Роєнко


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка