«Доторкнутись до традиції і відчути дух Різдва»



Скачати 82.94 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір82.94 Kb.
Тернопільська середня спеціалізована

Школа №17 із поглибленим вивченням іноземних мов


Конспект уроку

з трудового навчання

у 10 класі
Тема: «Доторкнутись до традиції

і відчути дух Різдва»

Провела:


вчитель обслуговуючої праці

Полещук Олена Павлівна

м.Тернопіль – 2014

Структура уроку


  1. Організаційний момент.

  2. Перевірка домашнього завдання.

  3. Оголошення теми і завдань уроку.

  4. Практична робота.

  5. Підсумок уроку.

  6. Підведення підсумків та оцінювання очікуваних результатів роботи.

  7. Домашнє завдання.

Урок-майстерня з презентаціями

«Доторкнутись до традиції і відчути дух Різдва»

різдвяні традиції та звичаї

Мета уроку:

- познайомити учнів з різними видами творчої діяльності;



- поглибити знання учнів про традиції та звичаї святкування Різдва на Україні;

- сформувати правильне уявлення про творчу особистість, про можливості кожної дитини для розкриття власних здібностей та уподобань;

- розвивати творчу уяву;

- виховувати патріотичні почуття приналежності до українського народу, любові до своєї землі; любові до рідного краю, традицій та звичаїв рідного народу.



Засоби навчання:

- комп’ютер, проектор, екран, ППЗ загального призначення, кольорові нитки, стрічки, ножиці, матеріали та інструменти для виготовлення листівок і оздоблення дитячих іграшок (ангеликів, пташок та котиків);

- виставка творчих робіт учнів, дідух, різдвяна зірка, павук, сніжинки і вертеп плетені гачком, ангели з сіна, вітальні листівки ручної роботи;

- презентації учнів.




Хід уроку

І. Організаційний момент

Сьогодні у нас нестандартний урок – це урок-майстерня з виготовлення листівок та дитячих іграшок (ангеликів, пташечок та котиків). Ми повинні розглянути презентації і навчитись виготовляти вітальні листівки та оздоблювати іграшки.

Вашим домашнім завданням на сьогодні було створення презентацій на тему «Різдво в Україні».

Живучи в сьогоденні та мріючи про майбутнє, ви, любі діти, повинні знати і пам’ятати про наше минуле.

Ми з вами живемо на землі, яка дісталась нам у спадок від наших пращурів. Ця земля – наша Батьківщина. З її багатовіковою історією, зі своїми мистецькими та культурними надбаннями. Із покоління в покоління, із віку у вік, від дідусів і бабусь до онуків, від мами і тата до дітей, передавали люди свою шану і любов до рідного краю, повагу до праці й збереження традицій, свій життєвий досвід, пізнання секретів майстерності і розуміння краси.

З любові до життя та з потреби людини виявляти себе у праці, виникали різноманітні ремесла. Так, упродовж століть руками й розумом багатьох поколінь майстрів творилося народне декоративно-ужиткове мистецтво, тісно пов’язане з побутом, трудовою й творчою діяльністю людини.

Це все і є наша спадщина, яка прийшла до нас з минулих років через мову, легенди й казки, через пісні, обряди та звичаї, які зберіг народ, через археологічні та історичні відомості, через дитячі іграшки та предмети побуту.

На сьогоднішньому уроці ми доторкнемось до традицій, щоб відчути дух Різдва.



7 січня – одне з найвеличніших та одне з найбільших християнських свят – Різдво Христове. Цього дня сталася велика для всього християнського світу подія - народження Ісуса Христа у Віфлеємі. Час різдвяної тиші.

Різдво – це свято радості і єднання людських душ. У цей день всі ми ніби заново народжуємось. Це свято покликане об’єднати нас усіх, відродити та зробити трішечки кращими. Відтоді прийнято відзначати цей день та бути разом зі своєю родиною.

Різдво у світі святкують по-різному. От і в Україні є свої традиції та звичаї, яких прийнято дотримуватись.

IІ. Перевірка домашнього завдання

Наслідуючи традиції українського народу, ми з вами підготували різдвяну виставку. Складовою частиною роботи над проектом на тему «Доторкнутись до традицій, відчути дух Різдва» було створення презентацій. Деякі з них ми зараз переглянемо.

(Перегляд і обговорення презентацій)

Презентації на теми:

- «Різдво»;

- «Святий вечір»;

- «Дідух»;

- «Різдво у Львові».



Виставлення оцінок.

ІІІ. Оголошення теми і завдань уроку

Отже, як ви зрозуміли, готуючи презентації ,темою нашого уроку будуть слова: «Доторкнутись до традицій і відчути дух Різдва». Які ще особливості святкування Різдва ви знаєте?



Повідомлення учнів

Це сімейне свято зближує та гуртує родину. Навіть дітки з нетерпінням чекають цього дня, щоб можна було ходити колядувати. Різдву передує чотиритижневий піст. Закінчується він 6 січня Святим вечором, або Багатою кутею. В цей день прийнято утримуватись від вживання будь-якої їжі до сходу першої зірки. Святвечір закінчується святою вечерею у колі сім’ї. На стіл накривають 12 пісних страв. Головна різдвяна страва – кутя. Інші 11 мають бути пісні: без м'яса, молока, яєць та жиру. Тільки на олії. Кожний регіон має свої особливості щодо традиційних різдвяних страв, проте обов’язковими завжди залишаються кутя, узвар, пісні голубці та вареники.

З 27 листопада до 6 січня прийнято займатись різними хатніми роботами, щоб зустріти Різдво у чистому та гарно прикрашеному домі.

Після вечері діти йдуть колядувати. Як правило, колядують хлопчики, бо вважалося, що вони приносять удачу. А ось починаючи з 7 січня можна було починати ходити з вертепом. Особливо веселу цю розвагу влаштовувати цілою сім'єю.

Зранку на Різдво родина традиційно відвідує урочисту службу в церкві, щоб віддати шану новонародженому Христові. Після цього всі збирались на сніданок, який вже може бути не пісним. Після обіду ходили в гості.

Ще одним важливим атрибутом Різдва є традиція прощати всі образи. В це свято прийнято пробачати та розпочинати все з чистого аркуша.
ІV. Практична робота.

Узагальнення набутих вмінь

(Повторення видів діяльності)

Вчитель

Зверніть увагу на виставку. На ній представлені творчі роботи учнів.

Що символізують сніжинки?

Відповідь учнів

(Сніжинки – одна з великих таємниць зими. Саме взимку святкують різдвяні свята.)

Вчитель

Яким способом і з якого матеріалу виготовлені сніжинки представлені на виставці?

Відповідь учнів

(Вироби виплетені гачком із білих ниток.)

Вчитель

Як прикрашали свої приміщення наші пращури?

Відповідь учнів

(В Україні на різдвяні та новорічні свята оселі традиційно прикрашали виробами з соломи, їх називали «Павучками». Замість ялинок на столі чи на покутті ставили Дідух.)

Вчитель

«Павучків» робили так. Нарізали відповідних розмірів соломинки. Через внутрішню частину пронизували ниточку, яка скріплювала їх. Отже, виходили різних форм кубики та квадратики. З них і формували різноманітні фігурки й підвішували їх до стелі. Вони нагадували стилізованих павуків. Від найменшого руху повітря павучки постійно рухалися створюючи враження живої істоти. Але найголовнішим різдвяно-новорічним був усе-таки Дідух. Його робили з першого зажинкового чи останнього обжинкового снопа. Напередодні свят із стеблин обрядового снопа формували кілька пучечків, обв’язуючи їх соломинками чи кольоровими нитками. Потім такі пучки складали до купи й обкручували стрічками. До хати Дідуха вносили напередодні Різдва. Він перебував у оселі до Водохреща. І не лише як прикраса до свята, він ще був символом вшанування пращурі. Наші предки вірили, що саме в цей час мають зійтися всі душі родичів, щоб разом повечеряти.

Цей давній обряд засвідчує з якою великою шаною і повагою ставилися наші пращури до родоводу.

Вчитель

Про що свідчить назва обрядового снопа?

Учні

(Дідух – це дідівський дух, чи дух дідів, тобто всіх попередників роду).

Вчитель

Але центральною і найбільш величною подією Різдвяного Циклу було народження Ісуса Христа. Ця подія відображена у символічній сцені, яку ми бачимо з вами на виставці. Що є центром композиції?

Учні

(Ясла з новонародженою дитинкою, над якою схилилися батьки, ангели, волхви з дарами).

Вчитель

Що ви можете сказати про техніку виконання цього вертепу?

Учні

(Це дуже копітка робота, вона потребувала багато уваги, праці, точності і натхнення, оскільки сюжет надзвичайно душевний і надихав на творчість)

Вчитель

З якого матеріалу виготовленні фігурки?

Учні

(Використано техніку плетіння з ниток)

Вчитель

Що підказало учням про добру звістку?

Учні

(На небі зійшла яскрава зоря)

Вчитель

Які матеріали використані для нашої зірки і якою технікою вона виконана?

Учні

(Виготовлена з паперу в техніці орігамі та оздоблена стрічками і намистинками)

Вчитель

Зверніть увагу на вироби, виготовлені із природного матеріалу – сіна. Це теж один із елементів святкового оздоблення оселі.

Сьогодні на уроці вам пропонується самостійно виготовити святкові прикраси, дібрати оздоби для подарунків. Свої практичні навички художньо-творчої діяльності ви зможете застосувати у майстерні з виготовлення вітальних листівок, оздоблення іграшок.

(Клас поділено на групи, кожна з яких отримала окреме завдання).

Чергові учні роздають дітям нитки, стрічки для оздоблення іграшок, картон для вітальних листівок. Учитель повторює з класом правила безпеки праці під час роботи з тканиною та папером. Технологічна картка з виготовлення вітальної листівки та оздоблення іграшок у вигляді презентації на великому екрані. Учитель контролює хід виконання роботи. Звучать колядки.
V.Підсумок уроку

Вчитель

Сподіваюсь,що сьогодні ви дізнались багато нового про святкування Різдва в Україні.



Демонстрація виконаних учнівських робіт, оцінювання.

Узагальнення:

  • Де можна використовувати набуті на уроках знання та навички?

  • Які знання з сьогоднішнього уроку можна застосувати на уроках з інших предметів і яких?


VI.Підведення підсумків та оцінювання очікуваних результатів роботи.
Виставлення оцінок за домашню роботу та практичну діяльність на уроці.
VII. Домашнє завдання

На наступному уроці ми будемо працювати над темою: «Технології вишивання бісером». Вам потрібно підготувати матеріали для вишивки бісером: бісер, голки для бісеру, тканину для вишивання, ножиці.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка