Додаток до наказу від № д овідк а про стан викладання трудового навчання в початкових класах загальноосвітніх навчальних закладів Білоцерківського району




Скачати 164.79 Kb.
Дата конвертації12.04.2016
Розмір164.79 Kb.
Додаток до наказу

від______№__________



Д О В І Д К А

про стан викладання трудового навчання в початкових класах загальноосвітніх навчальних закладів Білоцерківського району
Відповідно до наказу відділу освіти № 80 від 30.03. 2015 року «Про організацію вивчення стану викладання та рівня навчальних досягнень учнів з трудового навчання в початкових класах загальноосвітніх навчальних закладів» з 17.04. по 25.04. 2015 року було вивчено стан викладання та рівень навчальних досягнень учнів з трудового навчання в початкових класах загальноосвітніх навчальних закладів району.

Трудове навчання в початкових класах - це складова частина загальної системи політехнічного навчання і всієї навчально-виховної роботи, яка сприяє загальній трудовій підготовці учнів і органічному зв'язку їх розумової та фізичної праці.

Предмет «Трудове навчання» реалізує освітню галузь «Технології».
Основні завдання перевірки:

- вивчення стану виконання програми з предмету «Трудове навчання» відповідно до Державних стандартів початкової загальної освіти;

- вивчення стану викладання та рівня навчальних досягнень учнів з трудового навчання ;

- вивчення роботи вчителів на уроках трудового навчання з формування в межах вікових можливостей предметно-перетворювальної діяльності з дотримання безпечних прийомів ручної праці, з розвитку творчих здібностей;

- перевірка ефективності використання навчально-матеріальної бази з трудового навчання;

- аналіз здійснення управлінської діяльності адміністрації школи щодо стану викладання та рівня навчальних досягнень учнів з трудового навчання в початкових класах.

Під час вивчення членами комісії були відвідані та проаналізовані 24 уроки з трудового навчання в Глушківському, Сорокотязькому НВО «ЗОШ І-ІІступенів –дитячий садок», Сухоліському НВК «ЗОШ І-ІІ ступенів –дитячий садок», Скребишівській ЗОШ І-ІІ ступенів, Іванівському, Маловільшанському, Тарасівському, Чепиліївському НВК «ЗОШ І-ІІІ ступенів –дитячий садок», Малоантонівському, Піщанському, Поправському НВО «ЗОШ І-ІІІ ступенів –дитячий садок», Маловільшінській №2, Острійківській, Узинській №1 ЗОШ І-ІІІ ступені проведені бесіди з учителями та учнями, досліджено рівень навчально-матеріального й методичного забезпечення з предмету та ефективність його використання в навчально-виховному процесі, рівень навчальних досягнень учнів початкових класів з трудового навчання, перевірено стан ведення документації, проведено контрольну роботу в 3 класі.

Прогамно-методичне забезпечення викладання предмета

Викладання трудового навчання в 1-3 класах здійснюється за навчальною програмою авторів В.К.Сидоренко, О.В.Мельник, О.Л. Морін , Л.В.Савка та ін.(Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою. 1-4 класи, ВД «Освіта», 2011, Наказ МОНмолодьспорту від 12.09.2011 № 1050).

Викладання трудового навчання 4 класах здійснюється за навчальною програмою «Трудове навчання : технічна і художня праця» авторів В.Тименко, В.Вдовиченко, І.Веремійчик, Н.Котелянець ( Програми для середньої загальноосвітньої школи. 1-4 класи, Початкова школа, 2006, Наказ МОН від 20.06.2006 № 469)


Назва

підручника



Автор

Клас

Видавництво

Гриф

затвердження



Трудове навчання (підручник)

Сидоренко В. К., Котелянець Н. В.

1

ТОВ «СИЦИЯ»

Наказ МОНмолодьспорту від 07.02.2012 № 118

Трудове навчання (підручник)

Тименко В. П., Веремійчик І. М.

1

Генеза

Наказ МОНмолодьспорту від 07.02.2012 № 118

Трудове навчання (підручник)

Сидоренко В. К., Котелянець Н. В.

2

ТОВ «СИЦИЯ»

Наказ МОНмолодьспорту від 18.06.2012 № 718

Трудове навчання (підручник)

Тименко В. П., Веремійчик І. М.

2

Генеза

Наказ МОНмолодьспорту від 18.06.2012 № 718

Трудове навчання (підручник)

Сидоренко В. К., Котелянець Н. В.,

Агєєва О. В.



3

ТОВ «СИЦИЯ»

Наказ МОН

від 17.07.2013 № 994



Трудове навчання (підручник)

Веремійчик І.М.,

Тименко В.П.



3

Генеза

Наказ МОН

від 17.07.2013 № 994



Трудове навчання (підручник)

Денисенко Л.І., Тименко В.П.

4

Педагогічна думка

Наказ МОН

від 22.07.2009 № 685



Трудове навчання. Майструй і твори (підручник)

Веремійчик І.М.

4

Педагогічна думка

Лист МОН

від 03.02.2004

№ 1/11-418




Загальна кількість підручників з трудового навчання для учнів  1-4 класів в районі   складає  100 %.   Конкретно  по   кожному  автору  підручника, а  їх  в  районі  в  кожному  класі (1,2,3,4)  по  2 , в  декількох  школах, де  збільшився  контингент  дітей, була кількість  недостатньою.  З  метою  забезпечення підручниками всього  контингенту учнів відбувся  перерозподіл  підручників, також  відповідно   до  листа  МОНУ  та  наказу  відділу  освіти № 191 від 24.09.2019 р. про  використання навчальної  літератури   було  рекомендовано  використовувати підручники  попередніх  років  видання, а  також їх електронну  версію. Проте, деякі  школи  не  скористались  запропонованими  можливостями. Зокрема, це  такі  школи, як:    Дроздівська ЗОШ І-ІІІ ступенів (1 клас забезпечений на79%, 2 клас-53%), Іванівський НВК (4клас-60%), Малоантонівське НВО (2 клас-80%), Поправське НВО (1 клас-72%, 3клас -80%, 4клас-42%), Розаліївське НВО (4 клас-80%), Яблунівський НВК (2 клас -67%),Узинська ЗОШ І-ІІІ ступенів №2 (4-А клас-50%, 4-Б клас-50%), Чупирянське НВО (4 клас-72%).

Матеріальна база кабінетів початкових класів дає змогу на сучасному науково методичному рівні проводити уроки трудового навчання для учнів1-4 класів, вони забезпечені-площинними графічними посібниками (таблицями, плакатами, картинами, демонстраційними технологічними картками, кресленнями, технологічними рисунками); роздатковим матеріалом, альбомами з друкованою основою, як були придбані за бажанням та з ініціативи батьків, дидактичним матеріалом, посібниками затвердженими наказами Міністерства освіти, комп’ютерними засобами. Класні приміщення естетично оформлені.

В кабінетах діють виставки творчих робіт молодших школярів «Умілі рученята», «Своїми руками», «Наша творчість».

У загальноосвітніх навчальних закладах району працюють та викладають 152 вчителі початкових класів (108 мають вищу освіту, 58 – середню спеціальну); 60(40%) учителям присвоєно кваліфікаційну категорію «спеціаліст вищої категорії», 26 (17%) – «спеціаліст І категорії», 14 (9%) - «спеціаліст ІІ категорії», 52(34%) - «спеціаліст»; 6 учителям присвоєно звання « учитель - методист», 22 – звання «старший учитель». Педагоги вчасно проходять курсову підготовку при КОІПОПК, охоплені роботою в районному методичному об’єднанні, творчій групі, школі молодого вчителя.

За результатами вивчення встановлено, що всі вчителі володіють комп’ютерною технікою. 146 вчителів пройшли навчання за програмою Інтел «Навчання для майбутнього».

Аналіз результатів вивчення стану викладання свідчить про те, що всі вчителі обізнані з основними нормативними документами, програмними вимогами, методичними рекомендаціями щодо викладання предмета та критеріями оцінювання навчальних досягнень учнів з трудового навчання в початкових класах. Відвідані уроки показали, що вчителі знають методику проведення уроків трудового навчання, всі вони основну увагу акцентують на використання сучасних педагогічних технологій в удосконаленні знань графічної грамоти учнів, навичок виконання операцій із ручних технік обробки матеріалів та побутової практичної діяльності молодших школярів. Усі вчителі забезпечують засвоєння учнями знань про об’єкти праці, спосіб трудової діяльності, види професійної діяльності людини, вчать застосовувати отримані знання в проектно-технологічній та інших видах трудової діяльності, розвивають в учнів самостійність під час виконання завдань.

Учителі використовують групові та індивідуальні форми роботи, організовують виставки виконаних робіт, вчать здійснювати аналіз та самоаналіз практичних робіт, розвивають здатність реально оцінювати свої можливості для вибору посильних практичних завдань.

Особливу увагу вчителі приділяють вивченню учнями правил безпечної поведінки під час виконання практичних робіт. У своїй роботі вчителі застосовують методи дослідження і діагностики якостей особистості та здібностей учнів з метою прогнозування їх розвитку, вибору професій і підготовки до життя. Для цього проводять бесіди з профорієнтації, тестування, пропонують проблемні завдання, здійснюють міжпредметні зв’язки.

Позитивні результати систематичного впровадження вчителями початкових класів на уроках трудового навчання методу проектів виявляються у підвищенні продуктивності уроку та рівня знань учнів, розвиток творчого і критичного мислення, уміння працювати з інформаційними джерелами.

Учителі, у яких вивчався досвід роботи, Глушківського НВО (Чорнобров Н. Д., Чорнобров Л. М., Марченко О. В.), Скребишівської ЗОШ І-ІІ ст.( Кузів А.В., Вакуленко А.Б., Кожухар Г.Д., Ярмоленко І.О. )  використовують інформаційно-комп’ютерні технології на уроках трудового навчання. Педагоги під час підведення учнів до теми уроку проводять дидактичні ігри, використовують різні пізнавальні завдання (загадки, ребуси, вправи - розсипанки тощо), що активізують розумову діяльність дітей, розвивають їхню уяву, фантазію та сприяють підвищенню у них інтересу до трудового навчання, використовують групові, частіше – індивідуальні форми роботи. Вчителі Острійківської ЗОШ І-ІІІ ступенів (Щербина Н.В., Мельниченко Т.О., Чернишенко З.І., Закрасняна В.В.) доцільно здійснюють міжпредметні зв’язки з математикою, образотворчим мистецтвом, природознавством, предметом «Я у світі». З урахуванням вікових особливостей розвитку учнів, змісту навчального матеріалу на уроках трудового навчання вчителі ознайомлюють учнів зі світом професій, вміло спрямовують практичну діяльність учнів на формування конструктивно-художніх і конструктивно-технічних умінь.

Класні кімнати Піщанського НВО обладнані наочними посібниками та ПК (комп’ютери підключено до мережі «Інтернет»), що дає змогу показати дітям відео майстер – класи, зразки виробів, застосування їх аналогів у житті та виробництві. Класи містять робочі матеріали, необхідні для вивчення тем уроків, різноманітні дидактичні матеріали (зразки виконання учнями творчих завдань, постійні та мобільні стенди, необхідна методична, довідкова література, звукові посібники, таблиці та інше, весь матеріал систематизований. Учителі Боженко С.В., Коваль С.С., Шабельна Ж.В., Лепей І. формують в учнів компетенції трудової діяльності, що сприятиме в подальшому правильній пропедевтиці професійної орієнтації учня.

Диференційований підхід до навчання учнів забезпечується учителями Терезинського НВО Бондарчук Л.М., Солошенко О.О., Мельник О.Л., Жадан Л.М., який передбачає індивідуальну роботу з усіма категоріями учнів, конкретну допомогу кожному для розвитку розумових та творчих здібностей.

Учитель Жадан Л.М. застосовує диференційований підхід як одну з форм корекційної роботи. На кожному уроці визначає шляхи досягнень цілей стосовно кожного учня. Використовує диференційовані завдання різного ступеня складності (завдання діляться на 2 частини: обов’язкову і бажану. Це дозволяє слабким учням, не кваплячись виконувати обов’язкову частину, а сильним – виконати і додаткову) та практикує проведення інтегрованих уроків (трудове навчання й українська мова 1 клас, тема: «Букви як знаки інформації»; трудове навчання і природознавство 3 клас тема «Підсумкове заняття з розділу «Людина і природа»» ).

Вчителі Розаліївського НВО (Онищенко Г.І.,Сова Т.Ю.,Осадча І.М., Собачко Н.В.) знайомлять учнів з необхідними для роботи матеріалами, інструментами, пристосуваннями та звертають увагу на прийоми безпечної роботи, вчать економному використанню матеріалів, формують вміння працювати з папером та з технологічними картами.

Для активізації навчально-виховного процесу в НВК «Узинська гімназія» вчителі (Сем'янівська В.О., Жабська Г.Г., Литвиненко Л.В.,Спіжова С.В., Шевченко Н.М.) застосовуються інновацій методи навчання (метод проектів; інформаційно-комунікаційні технології: презентації, навчальні відеофільми; інтерактивні технології «Мікрофон», «Навчаючи - вчуся», «Коло ідей».

Для підвищення професійної майстерності та здобуття і закріплення практичних знань і навичок учителів, освоєння нових технологій в районі працює майстер-клас «Від творчого учителя до творчого учня», який відвідували і вчителі початкових класів Терезинського, Потіївського, Фастівського НВО, Пилипчанського НВК, Озерянської ЗОШ І-ІІІ ст.

Водночас із позитивними сторонами організації навчально-виховного процесу з викладання предмету мають місце недоліки.

Оцінювання якості трудової підготовки учнів нерідко має формальний характер і не завжди відповідає вимогам програми: в комплексі не враховується рівень володіння теоретичними знаннями, який можна виявити у процесі усного чи письмового опитування та якість практичних умінь, тобто вміння застосовувати знання вивченого матеріалу під час виконання практичних робіт. Учителі часто заохочують пасивне сприймання дітьми теоретичного матеріалу і репродуктивне виконання практичних завдань, не заохочують особистої активності учнів у постановці запитань, продукуванні ідей і висловленні власних думок на ту чи іншу проблему.

Позакласна робота полягає в тому, щоб залучили учнів до активної участі в суспільно корисній діяльності, в розвитку індивідуальних інтересів, нахилів і здібностей. Це важлива частина і важливий елемент всієї навчально-виховної роботи загальноосвітніх шкіл. Вона є продовженням і розвитком тієї роботи, яка проводиться на уроках трудового навчання у відповідності з програмою.

Аналіз виховних планів вчителів, річних планів відвіданих шкіл свідчить про те, що позакласна робота з учнями початкової ланки з трудового навчання проводиться через різноманітні виховні години, бесіди, свята, ранки відповідної тематики, проводяться предметні тижні, організовуються виставки творчих робіт молодших школярів, гурткову роботу . Проведені години спілкування «Пташка красна пір’ям, а людина працею» (Узинська ЗОШ І-ІІ ст.№5), «Всі професії важливі» (Озернянська ЗОШ І-ІІІ ст.), «Вибір професії або задача з багатьма невідомими…»(Узинська ЗОШ І-ІІІ ст.№1), щорічні зустрічі з людьми різних професій (Фастівське НВО), «Діло майстра хвалить» (Узинська ЗОШ І-ІІІ ст.№2), «Усі професії потрібні, усі професії важливі …», « Бджола мала і та працює», «Калейдоскоп професій», « Підприємства нашого міста» (НВК «Узинська гімназія») спрямовані на профорієнтаційну орієнтацію учнів.

Основною формою організації позакласної роботи з різних технік є гуртки - об'єднання учнів, які мають спільну зацікавленість в тій чи іншій області техніки. В практичній діяльності шкіл та позашкільного дитячого закладу функціонують такі типи гуртків для учнів початкових класів: гуртки по виготовленню іграшок (Озернянська ЗОШ І-ІІ ст.№1 - «Мяка іграшка», Узинська ЗОШ І-ІІ ст..№5, Узинська ЗОШ І-ІІІ ст..№2 «Сувенір» );   гуртки художньо-прикладної творчості (Піщанське НВО,Узинська ЗОШ І-ІІІ ст.№1 – «Бісероплетіння», «Квілінг», Поправське НВО, Узинська ЗОШ І-ІІІ ступенів №1 «Умілі руки», Тарасівський НВК «Магія рукоділля» ).

В них молодші школярі в доступній для них формі знайомляться з елементами техніки і найпростішими технологічними процесами, працюють з папером і картоном. Учні виготовляють технічні іграшки, нескладні моделі, предмети шкільного і домашнього вжитку.

Спілкування з учнями Малоантонівського, Сорокотязького, Чупирянського НВО, Фурсівської ЗОШ І-ІІІ ст. довело, що найулюбленішою позакласною роботою з трудового навчання для них є виготовлення годівничок для птахів, догляд за кімнатними рослинами, робота із солоним тістом.

Моніторинг показників рівнів навчальних досягнень учнів 3 класів району свідчить про практично стабільні та досить високі показники успішності з даного предмету, а саме:

Результати навчальних досягнень учнів 3-х класів на кінець І семестру 2014-2015 навчального року:

К-ть учнів у 3 класах

І

семестр


Високий рівень

%

Достатній рівень

%

Середній рівень

%

Початко-

вий рівень



%

418

418

247

59

162

39

9

2

0

0

Тематичне оцінювання з трудового навчання ведеться на підставі результатів опанування учнями матеріалу теми, з урахуванням поточних оцінок, результатів виконання різних видів робіт (самостійних, практичних робіт). Всі вчителі обов’язково проводять дві тематичних за семестр.


Результати навчальних досягнень учнів 3-х класів (тематичний бал).


К-ть учнів у 3 класах

Викону-вали роботу

Висо-кий рівень

%

Достатній рівень

%

Середній рівень

%

Початко-вий рівень

%

418

418

252

60

158

38

8

2

0

0

Результати навчальних досягнень учнів 3-х класів проведеної контрольної роботи відділом освіти.




К-ть учнів у 3 класах

Викону-вали роботу

Високий рівень

%

Достатній рівень

%

Середній рівень

%

Початко-вий рівень

%

418

382

211

55

152

40

19

5

0

0

Контрольна робота з трудового навчання відповідала вимогам навчальної програми загальноосвітньої школи. Всі завдання роботи спрямовані на відтворення, пояснення, доведення, обґрунтування, застосування знань.

Усі учні 3-х класів справилися із завданнями контрольної роботи. Діти добре розрізняють різні техніки виконання робіт з паперу: квілінг, орігамі, витинанка. Проте були допущені помилки на встановлення відповідності професій та видів робіт.

Результативність контрольних робіт свідчить, що досягнення учнів, які вони показали під час виконання роботи, в більшості співпадає з рівнем навчальних досягнень за результатами останньої тематичної (розбіжності мали місце лише в межах одного рівня).

В усіх навчальних закладах адміністрацією здійснювався контроль за станом викладання та рівнем навчальних досягнень учнів з трудового навчання, за результатами якого видані відповідні накази, питання стану викладання трудового навчання було розглянуто на засіданнях педагогічних рад та нарадах при директорові протягом квітня - травня 2015 року. Раніш з 2012 року питання « Стан викладання, дотримання державних вимог до змісту та обсягу навчальних програм та рівня навчальних досягнень з трудового навчання» розглядалося в Глушківському НВО (2014р.), Озернянській ЗОШ І-ІІ ст.№1(2012 р.), Томилівському НВО(2012р.), НВК «Узинська гімназія» (2013р.)

Проте, система контролю не завжди є чіткою та послідовною: пункти наказуючої частини наказів носять загальний характер, містять загальні фрази, не вказано виконавців та строків виконання, передбачені заходи не знаходять відображення у планах роботи навчальних закладів, не здійснюється аналіз виконання наказів. Директори та їх заступники вивчають, зазвичай , систему роботи вчителя і під час відвідування уроків в початкових класах не завжди це уроки трудового навчання.

З метою поліпшення стану викладання трудового навчання в початкових класах, підвищення рівня навчальних досягнень та практичних навичок школярів.
РЕКОМЕНДОВАНО:

1. Керівникам загальноосвітніх навчальних закладів:

1.1.Сприяти зміцненню та розвитку матеріально-технічної бази з трудового навчання в початкових класах відповідно до чинних вимог.



Систематично

1.2. Контролювати дотримання вимог щодо перевірки й оцінювання навчальних досягнень учнів, вмотивованість оцінок.



Постійно

1.3. Обговорити на педрадах, нарадах при директорі дану довідку та розробити заходи щодо усунення недоліків.

До 15.08.2015
2. Вчителям початкових класів закладів району:

2.1. Приділяти належну увагу вихованню культури праці у дітей, дотриманню санітарно-гігієнічних умов та правил техніки безпеки при роботі з різними інструментами та матеріалами.



Постійно

2.2. Забезпечувати оптимальне поєднання індивідуальних, групових, колективних форм роботи, практикувати різнорівневі завдання та раціонально використовувати час на уроці.



Постійно

2.3. Передбачити у виховних планах позакласну роботу з предмета.



На початок навчального року

2.4. Внести в план роботи шкільного методичного об’єднання вчителів початкових класів питання щодо методики викладання предметів освітньої галузі «Технології».



До 15.08.2015

.

3. Районному методичному кабінету :

3.1. Систематично надавати методичну допомогу вчителям початкових класів з питань методики викладання предметів галузі «Технології».

3.2. На засіданні методичного об’єднання вчителів початкових класів обговорити питання «Особливості викладання предметів галузі «Технології» за новим Державним стандартом в 4 класі».



27.08.2015

3.3. Запланувати проведення семінарів-практикумів, теоретичних семінарів для вчителів початкових класів з упровадження курсу освітньої галузі “Технології”.



Червень,2015



Роєнко С.М.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка