Дієприкметник як особлива форма дієслова



Скачати 72.25 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір72.25 Kb.
Тема: Дієприкметник як особлива форма дієслова.

Мета: ознайомити учнів з дієприкметником як особливою формою дієслова; з’ясувати і пояснити властиві дієприкметникові граматичні ознаки прикметника й дієслова; формувати вміння знаходити дієприкметники у тексті та в усному мовленні, правильно визначати їх рід, число, відмінок, синтаксичну роль; доцільно використовувати дієприкметники у власному мовленні, розвивати творчі здібності семикласників, навички самостійної роботи; збагачувати словниковий запас учнів, виховувати повагу до природи, національної культури та любов до рідного слова .

Тип уроку: урок засвоєння нових знань .

Обладнання :підручник, дидактичний матеріал, презентація до уроку.

Хід уроку

Ну, щоб здавалося слова…

Слова та голос – більш нічого.

А серце б’ється –ожива,

Як їх почує!... Т.Г.Шевченко

1.Організаційний момент.

Вступне слово вчителя

Знання мови народу, серед якого ти живеш - ознака культурної освіченої людини, знання рідної мови – священний обов’язок кожного.

Рідна мова... Чарівне українське лово... Здавна люди розуміли велику їх силу, тісний генетичний зв’язок з людиною. Недаремно ж і Тарас Шевченко писав:

Ну, що б, здавалося слова…

Слова Шевченка стануть епіграфом нашого уроку. Адже рідне слово відкриває всю красу світу, змушує захоплюватися, дивуватися, милуватися. Воно викликає різні емоції, будить фантазію, розвиває уяву . Рідна мова починається з маминої колисанки ,народної пісні ,батьківського мудрого слова. Вона єднає родину, є основою родоводу.

Родина – це не просто термін,

Який у словнику знайдеш.

Родина – тихий серця шепіт,

З яким ти по життю ідеш.

Нехай усе біжить, минає,

Та ти не будеш в самоті.

Родина – щось насправді справжнє

З того, що маєш у житті.

Родина-це дійсно найсвятіше,що може бути в житті людини.Ми теж з вами родина,тільки шкільна і,звісно, члени родини завжди бажають один одному тільки всього найкращого. А зараз хто зможе назвати дієслова за допомогою яких ми можемо обмінятися побажаннями.

(Вітаю! Бажаю (зичу) Вам здоров’я, щастя, успіхів. Бажаю Вам приємно провести день.

Дозвольте вітати Вас від імені… Прийміть наше щире вітання. Будьте здорові, щасливі!



2.Оголошення теми і мети уроку.

3.Актуалізація опорних знань учнів.

1) Творче моделювання.

Відтворити віршований рядок Т. Г. Шевченка назвати поезію

Широкий, вітер, та, стогне ,завіва, сердитий, Дніпр,реве.

Визначити частини мови кожного слова.



2) Бесіда з учнями :

Прийом «Я знаю, що …» Слайд

1.Морфологія – це …

2. Дієсловом називається …

3. Дієслова мають такі граматичні ознаки: …

4. Дієслова бувають двох видів …

5. Дієслова мають такі часові форми: …

6. Дієслова поділяються на дієвідміни …

7. Розрізняють три способи дієслів: …

8. Дієслова найчастіше у реченні виконують роль …

9. Дієслово має 5 основних форм: …

10. Прикметником називається …

11. Прикметники мають такі граматичні ознаки: …

12. Прикметники у реченні виконують роль …

4. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1.)Спостереження над мовним матеріалом

Порівняйте словосполучення , що спільного і відмінного мають прикметники І стовпчика і спільнокореневі слова II стовпчика? На дошці чи слайд

Указають на постійну ознаку Указують на ознаку предмета за

за дією

Зелене дерево зеленіюче дерево

Мальовнича квітка намальована квітка

Чарівний ліс зачарований ліс



2.) Пояснення вчителя.

Дієприкметник - це форма дієслова, що виражає ознаку предмета за дією або станом і має граматичні особливості дієслова й прикметника . Н-д : пожовтіле листя,намальоване небо.



Діє + прикметник

Поєднує ознаки

Дієслова

Прикметника

Вид – доконаний або недоконаний: згорілий – горілий, списаний – писаний,змелений – мелений.

Вказує на ознаку предмета відповідає на запитання який?Яка? Яке? Які?: радіючий, радіюча, радіюче, радіючі.

Час – теперішній або минулий: зеленіючий, позеленілий, люблячий, збираний.

Узгоджується з іменником(займенником): зів’ялі трави,наповнене відро.

Стан - активний або пасивний: працюючий, опрацьований,

побіліле , зоране



Змінюється за родами, числами, відмінками: підписана заява,підписаної заяви,підписані заяви,підписаний зошит.

Може мати залежні слова (іменник,займенник,прислівник):гори повиті (чим) хмарою,написаний(коли)сьогодні.

У реченні виступає означенням: “Прив”яле, аж посхиляне бадилля од пекучого сонця”

У реченні виступає присудком: Городи скрізь пообсаджувані понад Россю високими вербами.




* На дошці записано:

Наче зачарований велетень, стояв ліс, опушений весь інеєм, прикритий і пронизаний наскрізь сонячним сяйвом.

Дієслівні ознаки : вид – доконаний (що зроблений?) , час – минулий

може керувати іменником (прикритий (чим?) сяйвом);

мати при собі обставинні слова (прикритий (як?) наскрізь).

Прикметникові ознаки: рід –чоловічий , число – однина, відмінок – Н.в.

вказує на ознаку предмета, залежить від іменника (ліс (який?) зачарований.

2.)Робота з підручником

1. опрацювання теоретичного матеріалу ст.104

2. виконання вправ

А) вправа 177 ст.102

3.) Тренувальні вправи

1.Вибірково – розподільна робота .

Знайти і виписати у відповідні колонки дієслова, прикметники, дієприкметники. Зробити синтаксичний розбір речення

Від ріки віяло теплом, від скошеного лугу- розігрілою за день на сонці травою.

Мовчить і гнеться, мов жива, в степу пожовклая трава.

Літом пекучі вітри й сонце випалюють усе навкруги, і на жовтих пагорбах шумлять гіркий полин, жовті трави, колюче будячиння.

Снігами припорошені, вітрами заколисані, смереки над Карпатами – мов на блакиті писані.

2.Вправа з ключем.

Виписати дієприкметники. З других букв дієприкметників прочитати прислів’я: « Без роботи день роком стає». Виділити префікси, пояснивши їх вживання.

Збіднілий селянин , бідний господар, зелена стеблина, зеленіюча трава , озброєний солдат, розумний учень,зрубане дерево, зоране поле, великий будинок ,збудований будинок ,сивий туман,посивілий дідусь, стривожений погляд ,вимите приміщення.

3.Фразеологічна хвилинка.

Зясувати лексичне значення фразеологізмів, знайти дієприкметники.

Біжить як посолений; як намальований; став, як укопаний;опустив крила; як обскубана курка; бігає,як ошпарений.

Довідка: дуже швидко біжить; вродливий; став нерухомо; засумував, утратив енергію; безладно метушитися.

3.Лінгвістична гра «Хто швидше».

Утворити за поданим початком слова-дієприкметники.

Зач…, відг…, перев…, підн…, спис…, непідбіл…, посив…, зниж…

Довідка: зачинений, відгаданий, перевезений, піднесений, списаний, непідбілений, посивілий, знижений.

5.Закріплення вивченого матеріалу.

1.) Підкресли зайве слово

1. Вивчений, накреслений, червоний, збережений.

2. Міцний, закінчений, солодкий дорогий.

3. Пташиний, змінений, кинутий, замкнений.

4. Державний, житній, круглий, працюючий.



Творче завдання.

Утворити дієприкметники. Поставити їх у недоконаний та доконаний вид.

Морозити –морожений/ заморожений ,сивіти - сивіючий/ посивілий, читати– читаний/ прочитаний , будувати – будований / збудований ,писати – писаний/ написаний ,погасити – гашений/ погашений, червоніти – червоніючий/ почервонілий ,поїти – поєний /напоєний.

6. Домашнє завдання

Вивчити правила ст.104.

Виконати письмово вправу 180 ст.103-104.

7. Підведення підсумків уроку.

Оцінювання роботи учнів на уроці



Слово вчителя

Українська мова – неосяжне море слів. Сьогодні ми вивчили тільки незначну його частину - дієприкметник . Але ми на цьому не зупиняємось, адже надалі нам потрібно ще багато пізнавати нового і цікавого.Тому вивчайте, любіть свою рідну мову !

АБЕТКА ПОБАЖАНЬ ВІД УЧИТЕЛЯ:

Д – достатку життєвого

І – імені чистого

Є – єдності сімейної

С – спокою душевного

Л – людяності щирої

О – обрію барвистого

В – віри розсудливої



О – омріяного щастя


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка