Цілісність форми і декору, симетрія, рівновага, декоративна форма. Витинанка «Дерево життя»



Скачати 61.52 Kb.
Дата конвертації24.04.2016
Розмір61.52 Kb.
Образотворче мистецтво, 5 клас

Урок № 22 Урок № 22



Тема: Цілісність форми і декору, симетрія, рівновага, декоративна форма. Витинанка «Дерево життя».

Мета:

- навчальна: навчити дітей аналізувати форму, виявляти ознаки гармонічної єдності форми і декору, ознайомити із символами в орнаментах, розширювати знання про побудову симетричних композицій.

- розвивальна: розвивати в учнів оригінальність мислення, фантазію в створенні декоративних композицій, спостережливість, прищеплювати художній смак;

- виховна: виховувати зацікавленість українським декоративно-прикладним мистецтвом, любов до історії і традицій нашого народу.

Тип уроку: комбінований

Техніка виконання: витинанка.

Методи навчання: інформаційно-рецептивний (пояснювально-ілюстративний).

Форма організації: урок (виконання вправ).

Терміни і поняття:

Витинання - техніка обробки паперу, тканини, повсті, шкіри, що полягає в ажурному вирізуванні за допомогою ножиць або ножа.

Декор - з французької – прикрашати.

Симетрія - дзеркальне відображення речей відносно лінії, точки.



Обладнання: для вчителя - комп’ютер, презентація, кольоровий папір, картон, ножиці, клей;

для учнів – кольоровий картон, папір, ножиці, клей.



Візуальний ряд: вироби народних майстрів витинанок.

План роботи

І. Організація класу (1хв.)

ІІ. Повідомлення теми уроку (1хв.)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (3хв.)

ІV. Вивчення нового матеріалу (12хв.)

V. Практична робота (25 хв.)

VІ. Підсумок уроку (2 хв.)

VІІ. Домашнє завдання (1 хв.)


ХІД УРОКУ

І. Організація класу.

Вже дзвінок нам дав сигнал:

Працювати час настав,

Тож біжи, часу не гай,

Працювати починай!
ІІ. Повідомлення теми уроку

Діти, сьогодні на уроці ми з вами познайомимося з природними формами, які використовують митці декоративно-прикладного мистецтва, розглянемо, що таке орнамент, стилізація, симетрія. Уявно перенесемося на багато років назад, у минуле і дізнаємось, коли і де виникли перші витинанки, на які види вони поділяються і який зміст їхніх орнаментальних мотивів. Виготовимо витинанку «Дерево життя».



ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Відомий казкар Ганс Крістіан Андерсен в одній своїй казці сказав: « Коли ми прочитаємо цю казку, станемо розумніші, ніж були напередодні». Наслідуючи його я хочу сказати: «Я вірю в те, що з цього уроку ви візьмете для себе багато цікавого та корисного». Отже, натхнення вам!

Немов відтворення серпанку

З паперу вирізано все.

Ось перед нами витинанки -

Зразки чудової краси.

Легкі, прозорі, мов пушинки,

Цілком нагадують вони,

Серветки, зірочки, сніжинки,

Казковий витвір давнини.

Готують їх і витинають,

Здебільш до Новорічних свят,

Ними ялинки прикрашають,

Панелі замків і кімнат.

Ажурні витончені стрічки

Кладуть на шафи і полички,

А ті, що мають форму кіл,

Кладуть під печиво на стіл.

Щоб їх навчитись витинати,

Для цього слід приготувати

Робочих приладів набір:

Клей, ножиці, картон, папір.



ІV. Вивчення нового матеріалу

Українські народні витинанки - це яскравий вид народної творчості, що має глибокі і багаті традиції. Їм притаманні силуетне узагальнене зображення, чіткий візерунок, дзеркальна симетрія, спокійний ритм, логічна відповідність між формою, матеріалом, технікою виконання. Перші паперові прикраси, які можна вважати своєрідними аналогами традиційних витинанок в Україні , виникли в Китаї після винаходу і розповсюдження там паперу. Напередодні свята жінки наклеювали на вікна своїх будинків графічно чіткі паперові «чуанхуан» (віконні візерунки), які виготовляли заздалегідь, узимку. Це були зображення божеств, звірів, птахів, винограду, метеликів, риб. Завдяки високим художнім якостям, вражаючій філігранності та простоті виготовлення «чуанхуан» стали відомі сусіднім народам. Крім чисто декоративних функцій такі прикраси служили майстрам трафаретами для нанесення відбитків на дерев’яні вироби і тканини. У ХІІІ ст. паперові прикраси з’явились у Персії, а пізніше-через Туреччину потрапили до Європи.

За технологічними та художніми особливостями витинанки поділяються на ажурні (зображення міститься в прорізях) і силуетні (зображення виступає силуетом), одинарні ( виготовлені із одного аркуша паперу) і складні (з кількох аркушів паперу).

Мотиви витинанок:



  1. геометричні елементи та фігури;

  2. рослинні форми;

  3. тварини та птахи;

  4. людські постаті;

  5. предмети-від архітектурних споруд до звичайних побутових речей;

Силуетна витинанка.



Ажурна витинанка. Одинарна витинанка.


Складна витинанка.

Рослинні форми.

Майстри витинанки: Оксана Городинська, Марія Гоцуляк, Тетяна Мороховець, Людмила Сорочинська, Юрій Кафарський (м. Могилів-Подільський), Дмитро Власійчук (м. Хмільник), Наталя Гуляєва (с. Рахни-Лісові Шаргородського району), Лариса Шаран (с. Вінницькі Хутори Вінницького району), Людмила Філінська, Василь Слобо-дянюк, Ліна Концевич (м. Вінниця), заслужений майстер народної творчості України, лауреат премії ім. Катерини Білокур Віктор Наконечний (с. Клембівка Ямпільського району).

.






Тваринні форми.
Асиметричні композиції.

Людські постаті



Словникова робота

Інтерактивна технологія «Асоціативний кущ».

Діти, які асоціації виникають у вас коли ви чуєте слово «дерево»? Так, плодові дерева, фрукти, дикорослі, родовідне дерево. А наші древні предки вкладали у це слово глибинний зміст. Саме тому «Дерево життя» або «Вазон» є найбільш яскравим і складним символом у декоративно-прикладному мистецтві. Воно складається із трьох частин: верхняя символізує сферу богів, душ померлих предків, середня-життя людей і всього живого на землі, а нижня частина- це коріння, основа і початок світу. Люди вважали, що символи і узори є магічними і оберігають від лиха, хвороб.Саме тому мотив дерева життя можна зустріти у розписах, вишивці, ткацтві.Поступово знак дерева життя трансформувався в тризуб-національний символ України. Дуже часто дерево життя зображують у вигляді вазона або деревця з квітами у вазі або горщику, а доповнюють його зображення птахів. А тепер кожен із вас створить своє «Дерево життя», ввикористовуючи різні символи:

Спіраль-зародження нового життя і вічний рух;

Крапка-зерно;

Завиток-рослинність;

Підкова-щастя.

Практична робота

Пригадаймо правила безпечного користування ножицями.


  1. Продумайте сюжет композиції та в яких кольорах ви будете виконувати свою витинанку. Підберіть два аркуші паперу різного кольору.

  2. Аркуш, який буде фоном, відкладіть, інший зігніть навпіл.

  3. Нанесіть ескіз малюнку.

  4. Виріжте.

  5. Розгорніть папір і перевірте готовність витинанки!

  6. Нанесіть на зворотну сторону витинанки клей і приклейте до листка основи.


VІ. Підсумок уроку

Учитель демонструє виконані роботи учнів та допомагає аналізувати їх.



VІІ. Домашнє завдання. Творча робота.

Пошукати в природі цікаві форми для витинанок та зробити їх замальовки.



Використані джерела:

  1. Витинанки . Зразки витинанок.http ∕∕ imades. google. com. Ua

  2. Декоративно-прикладне мистецтво. http://ua.textreferat.com//referat-13577.html.

  3. Світ витинанок. http://runy.lviv.ua

  4. Вербицька Зоя, Калачник Наталія. Витинанки.-Т.:2007.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка