Цикл уроків з теми: 9 клас Вчитель: Лазебна Людмила Леонідівна Урок №1 Тема. Внутрішнє середовище організму. Склад і функції крові



Скачати 282.85 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір282.85 Kb.
Підліснівська ЗОШ І –ІІІ ступенів

Сумської районної ради Сумської області

Біологія

Цикл уроків з теми:



9 клас

Вчитель: Лазебна Людмила Леонідівна

Урок №1

Тема . Внутрішнє середовище організму.Склад і функції крові.

Мета уроку: сформувати поняття про внутрішнє середовище організму і його гомеостаз; визначити функції і склад крові; розвивати біологічне мислення, уяву, вміння висловлювати свої думки; виховувати культуру спілкування.

Обладнання: таблиці із зображенням будови кровоносних систем кільчастих червяків,членистоногих і хордових, таблиця »Кров».

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Структура уроку

І. Організаційний момент – 1 хв.

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів – 8 хв.

ІІІ.Вивчення нового матеріалу – 25 хв.

ІV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів – 5хв.

V. Домашнє завдання – 3 хв.

VІ.Підсумок уроку – 3 хв.

Хід уроку

І. Організаційний етап

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів

Бесіда вчителя з обговоренням питань

1.Чим відрізняється хімічний склад клітин від хімічого складу навколишнього середовища?

2.Чому організм повинен підтримувати постійність свого складу?



ІІІ . Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя з елементами бесіди

Гомеостаз – постійність умов життєдіяльності клітин у внутрішньому середовищі.

Основні складові внутрішнього середовища організму:



  • кров;

  • лімфа;

  • тканинна рідина.

Основні функції крові

Функція

Зміст функції

Транспортна

Транспортування кисню вуглекислого газу, поживних речовин і продуктів обміну

Регуляторна

Доставка до місця їх дії гормонів та інших біологічно активних речовин. Перерозподіл тепла між органами й частинами тіла

Захисна

Знищення сторонніх обєктів, що проникли до організму шляхом фагоцитозу або вироблення антитіл

Склад крові
Кров

Плазма крові

Форменні елементи крові

Вода


Еритроцити

Органічні речовини



Лейкоцити

Неорганічні речовини



Тромбоцити

Кількість води в крові сягає 90%. Концентрація солей у плазмі крові становить 0,9% і підтримується на постійному рівні. Водний розчин, концентрація якого становить 0,9 %, називається фізіологічним. Його можна використати для поповнення крові в разі її значних утрат.

До складу органічних речовин плазми крові входять білки й вуглеводи. Їх концентрація може досить сильно коливатися.

З форменних елементів крові еритроцити й лейкоцити є кровяними клітинами, а тромбоцити – кровяними пластинами.



ІV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів

Питання до учнів

1.Які функції виконує кров?

2.Які рідини складають внутрішнє середовище організму?

3.Що таке гомеостаз?

4.Який склад крові?

5.Що міститься у плазмі крові?

Самостійна робота учнів

1.Чому склад і вміст органічних речовин у плазмі може досить сильно коливатися? ( Залежно від потреби організму плазма переносить між органами ті чі інші органічні речовини)

2.У яких випадках уміст органічних речовин у плазмі крові різко зростає? (Після прийому їжі, коли розпочинається її всмоктування)

3.Чому концентрація солей у плазмі крові підтримується практично на постіному рівні? ( Для збереження постійності внутрішнього середовища організму, що забезпечує найбільш сприятливі умови для протіканнч процесів обміну)



«Рекламна пауза»

Для узагальнення знань учні виготовляють у парах невеличку листівку з вивченої теми.



V. Домашнє завдання

Опрацювати відповідний текст параграфа в підручнику



VІ.Підсумок уроку

Гра «Мікрофон»





Урок №2

Тема: Еритроцити. Групи крові. Переливання.

Мета: сформувати поняття про еритроцити, їх будову та функції;

дізнатися про недокрів`я або анемію; розглянути групи крові,

особливості її переливання; поглибити практичні навички учнів

самостійно працювати з підручником; продовжити формувати

уміння систематизувати вивчений матеріал; активізувати

пізнавальну активність учнів шляхом використання ігрових

моментів; вдосконалити навички самоконтролю знань; розвивати

логічне мислення; виховувати прагнення до здорового способу

життя.

Обладнання: кубики, конверти із завданнями, підручники, фото:

« Гемоглобін», « Еритроцити», таблиці: « Групи крові»,

« Переливання», « Склад крові».

Тип уроку: комбінований.

Структура уроку.

І. Організаційний момент – 1 хв.

ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів – 5 хв.

ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів – 3 хв.

ІV. Вивчення нового матеріалу – 25 хв.

V. Узагальнення і систематизація набутих умінь та навичок – 5 хв.

VІ. Домашнє завдання – 3 хв.

VІІ. Підсумок уроку – 3 хв.



Епіграф:

Кров, слід знати, особливий

сік

Й. Гете.


Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів.

Діти, на попередньому уроці ми з вами почали вивчати новий розділ

«Кров». Ви вже знаєте деякі нові біологічні поняття та терміни.

Давайте їх повторимо. Для цього пограємо в гру « Гусениця».

Вчитель. З вами побудую гусень, я її не побоюся, бо несе вона нам звичні, терміни біологічні.


  1. Кров – рідка сполучна тканина.

  2. Внутрішнє середовище організму – це кров, лімфа і тканинна рідина.

  3. Гомеостаз – сукупність процесів, що підтримують відносну сталість внутрішнього середовища організму.

  4. Форменні елементи крові – еритроцити, тромбоцити, лейкоцити.

  5. Мальпігі – італійський лікар, вперше виявив клітини крові.

  6. Функції крові – транспортна, захисна.

  7. Фізіологічний розчин – водний розчин солей, концентрація 0,9 %.

( Терміни і поняття прикріплені до кубиків, з них поступово будується гусениця).

ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів.

Вчитель.

Кров людська – це не водиця.

Знати, діти, те годиться.

Плазма – рідина у крові,

Що лежить в її основі.

Містить ще вона клітини,

Ті в роботі щохвилини.

Кров`яні тільця червоні.

Кисень подають доволі,

Кожній частці твого тіла,

А з клітин несуть уміло,

Вуглекислий газ шкідливий.

Наша кров – вельми схожа на джерельце,

Що з глибин земельних б`є,

Та життя всім нам дає.

Вчитель. Мефістофель, пропонуючи Фаусту підписати угоду з «нечистою силою»говорив: « Кров, слід знати, особливий сік». Ці слова є сьогодні епіграфом нашого уроку. І в них відбивається містичне вірування у кров, як у щось таємниче.

З давніх часів за кров`ю визнавалася могутня сила: кров`ю скріплялися священні клятви, давні греки приносили кров у жертву своїм богам. Гіппократ призначав душевно хворим людям пити кров здорових людей. Він вважав , що у крові здорових людей є здорова душа.

То яку ж будову має кров, що їй надає такої містичної сили?

Тема нашого уроку: « Еритроцити. Групи крові. Переливання».

- Як ви думаєте , що ми будемо вивчати сьогодні? ( Учні формулюють мету уроку).

ІV.Вивчення нового матеріалу.

Вчитель.

Пам`ятаєте, вперше тільця, що плавають у крові, виявив італійський лікар, Мальпігі. Ці тіла він прийняв за жирові кульки, а не клітини.

Лише голандський винахідник мікроскопа Антоні Левенгук назвав їх

кров`яними кульками. Згодом їх почали називати правильно – кров`яними

клітинами. (Додаток 11,с.157 )

Давайте запишемо основні ознаки еритроцитів у формі таблиці.

( Заповнення таблиці, бесіда)

Форменні елементи крові.

Ознаки

Еритроцити

Тромбоцити

Лейкоцити

1. Розміри.

7-8 мкм







2. Кількість в 1мм3.

5 млн.( чол..),

4,5 млн.( жінки).









3. Будова.

Ядра немає, мають вигляд двовгнутих дисків, містять білок – гемоглобін.







4.Забарвлення.

Червоне.







5.Місце утворення.

Червоний кістковий мозок, з клітин – еритробластів, мають ядро, яке під час дозрівання еритроцита замінюється гемоглобіном.







6.Тривалість життя.

3-4 місяці







7.Функції.

Дихальна, транспортна.







По ходу заповнення таблиці - бесіда з учнями, розповідь вчителя.


  1. Розповідь про загальну кількість еритроцитів в крові.

  2. Чому кров червона? Чи є голуба кров?

  3. Чому еритроцити мають форму двовгнутого диска? Для чого це треба?

  4. Порівняти розміри еритроцитів у людини і у холоднокровних тварин( земноводні).

- Яка ж будова еритроцита всередині?

Всередині еритроцит заповнений білком – гемоглобіном



( Додаток 12 -13 ,с.158-159 ). В 1 еритроциті – 256 молекул гемоглобіну, загальна кількість в крові – 600 – 700 г. Гемоглобін складається з білка глобіну і залізовмісної сполуки – гему. Саме атом заліза ( в крові людини до 30 г) здатний приєднувати і віддавати кисень.

Сполука гемоглобіну з киснем називається оксигемоглобін. Кров, насичена киснем, яскраво – червоного кольору, артеріальна.( Таблиця).

Сполука гемоглобіну з вуглекислим газом – карбгемоглобін . Кров, насичена вуглекислим газом, темна, венозна.

Сполука гемоглобіну із чадним газом – карбоксигемоглобін , у цій сполуці гемоглобін втрачає здатність приєднувати і переносити кисень, що призводе до тяжкого отруєння організму і навіть смерті.



Гра «Продовжити речення».

1.Червоні кров`яні клітини … ( Еритроцити).

2. Еритроцити виконують функцію …( Транспортування, дихання).

3.Основний білок еритроцитів…( Гемоглобін).

4. Еритроцити утворюються з… ( Еритробластів).

5. Сполука гемоглобіну з киснем…( Оксигемоглобін).

6. Сполука гемоглобіну з вуглекислим газом…( Карбгемоглобін).

7. Сполука гемоглобіну з чадним газом…( Карб оксигемоглобін).

8. Кров, насичена киснем…( Артеріальна).

9. Кров, насичена вуглекислим газом…( Венозна).



Розповідь вчителя з елементами бесіди.

Під впливом деяких негативних чинників кількість еритроцитів може зменшуватися, внаслідок чого зменшується і кількість гемоглобіну в крові. Кров переносить менше кисню, настає киснева недостатність, що впливає на організм людини. Такий вплив називають недокрів`я або анемія.

Причини: недостатнє харчування, радіаційне забруднення, нестача вітамінів, алкоголь руйнує еритроцити.

Лікування: вживати більше вітамінів, правильний режим праці і відпочинку, тобто прагнути до здорового способу життя.

В деяких випадках призначають препарати заліза.

- Як ви думаєте, чому призначають препарати заліза?



Фізкультхвилинка ( Проводе учень).

Черепком поворушили, в усі сторони схилили, і хребтом поворушили, для кісток масаж зробили, лопатки наші вже працюють, фігуру гарну нам готують; верхніми кінцівками рухаємо, нижніми в цей час тупаємо; щоб усі струнки ви були, до підлоги торс зігнули. Вам сподобалась зарядка? Нумо, знову все спочатку ( ще раз повторюють).



Вчитель. Бесіда.

Діти, а що ви знаєте про групи крові?

Як ви думаєте, в яких випадках роблять переливання крові?

Чому, на вашу думку, в минулому , переливання крові призводило до смерті людини?

Розповідь вчителя.

Вперше вдале переливання крові було здійснено у 1819 році. До 1873 року було проведено 247 переливань, з них 176 закінчились смертю. Так тривало доти, доки у 1901 році австрійський вчений Ландштейнер відкрив чотири групи крові ( Нобелівська премія).

( Демонстрування таблиці « Групи крові»).(Додаток 14,с.160 )

Розповідь вчителя по таблиці.

Справа в тому, що в крові людини є речовини білкової природи:

аглютиногени А і В в еритроцитах, і аглютиніни - в плазмі. Коли в крові зустрічаються однакові аглютиноген і аглютинін, спостерігається склеювання еритроцитів. Тому таке переливання буде несумісне.

Тому за наявності в крові аглютиногенів і аглютинінів виділяють чотири групи крові. Вважають, що людям, які мають І групу крові, можна переливати кров лише І групи. А кров І групи можна переливати особам з будь – якою групою крові. Люди з І групою крові – універсальні донори.



( Віддають кров ). Людям, які мають ІV групу, можна переливати кров усіх чотирьох груп. Це універсальні реципієнти (приймають кров). Більшість людей мають ІІ і ІІІ групи крові, найменш поширена ІV група крові. У здорової , дорослої людини для переливання за один раз без шкоди для здоров`я можна взяти 200 мл крові. Взяту кров консервують, додаючи хімічні речовини, що запобігають зсіданню крові.

Але треба пам`ятати, що під час переливання крові разом із донорською кров`ю через нестерильні інструменти в організм може потрапити збудник СНІДУ. Тому перед здачею крові донори обов`язково проходять обстеження на ВІЛ – інфекцію.



  • Діти, як ви вважаєте, чи важливо вам вже зараз знати свою групу крові? Для чого?

Сумісність крові залежить не тільки від її групи. В еритроцитах більшості людей ( 86 %) міститься речовина, яка при повторному переливанні крові людям, у яких немає такої речовини, спричинює руйнування еритроцитів. Цю речовину називають резус – фактором ( R h).

Люди, які мають цю речовину в крові, є резус – позитивні ( Rh+), а що не мають – резус – негативні (Rh-). Резус – фактор, або антиген, був вперше виявлений у макаки. Якщо переливати несумісну за резус – фактором кров, виникає резус – конфлікт. У крові утворюються антитіла, які руйнують власні еритроцити. Тому важливо кожній людині знати свою групу крові і резус – фактор і пам`ятати, що переливати кров можна лише сумісну за групою і резус – фактором.Але найкращий варіант, як вважають в медичній практиці, переливання одноіменної групи крові, щоб запобігти ускладненням.

Коли ви отримаєте паспорт, там обов`язково треба відмітити ваші данні про групу крові і резус – фактор. Наприклад: ( демонстрування паспорта).

V. Узагальнення і систематизація набутих умінь та навичок

Тести для самоперевірки ( у кожного учня). Завдання: напишіть терміни, виходячі з визначень наведених понять. 1 правильний термін – 1,5 б.

На виконання – 4 хв. Потім на дошку вивішуються відповіді ( ключ).


  1. Основна транспортна система організму, яка складається з плазми й завислих у ній форменних елементів.( Кров).

  2. Рідка частина крові, що залишається після видалення з неї форменних елементів.( Плазма).

  3. Без`ядерні форменні елементи крові, що містять гемоглобін. (Еритроцити).

  4. Хвороба, що характеризується зменшенням кількості еритроцитів і гемоглобіну в крові. ( Недокрів`я).

  5. Спадковий фактор, що міститься в еритроцитах, вперше виявлений у макаки . ( Резус – фактор).

  6. Людина, яка отримує частину крові в результаті переливання.

( Реципієнт).

  1. Людина, яка віддає частину крові для переливання. ( Донор).

VІ. Домашнє завдання.

Листоноша ( один з учнів) роздає всім учням конвертики із завданнями додому. В цей час учитель каже:

Вас вітає листоноша і тихесенько розносить,

Вам конвертики незвичні, може дещо й романтичні.

В них цікаві запитання, для душі і для навчання,

Хто їх вірно розгадає, той оцінку гарну має.



Вчитель.

Діти, ви отримали розумові завдання в парах, на наступному уроці ми перевіримо правильність виконання; крім цього, вам треба буде опрацювати п. 23, питання, с.77.Індивідуально – підготувати повідомлення про історію створення теорії імунітету.



VІ. Підсумок уроку.

«Ланцюжок»

Треба одним реченням сказати: що вивчали сьогодні?

Про що цікаве і важливе дізналися?



Урок №3

Тема. Лейкоцити. Імунітет.

Мета: вивчити будову лейкоцитів і встановити зв'язок їх будови з функцією, що вони виконують, сформулювати поняття імунітету й ознайомити учнів з історією створння теорії імунітету; розвивати спостережливість, кругозір, здатність до аналізу; виховувати уміння захищати свої думки.

Обладнання: таблиця «Кров», фото лейкоцита, підручники,портрети І.Мечникова,П.Ерліха

Тип уроку: комбінований

Структура уроку

І. Організаційний момент – 1 хв.

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів – 8 хв.

ІІІ.Вивчення нового матеріалу – 25 хв.

ІV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів – 5хв.

V. Домашнє завдання – 3 хв.

VІ.Підсумок уроку – 3 хв.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів

Питання для бесіди

1.Чому еритроцити називаються червоними кровяними тільцями?

2.Що таке недокрівя?



Повідомлення учнів

Історія створення теорії імунітету

ІІІ.Вивчення нового матеріалу

Розповідь вчителя

Основні властивості лейкоцитів:


  • Діаметр-сильно варіює;

  • Кількість в 1 мм – 4000-9000 штук;

  • Форма – амебоїдна; (Додаток 15,с.161 )

  • Ядро клітини – є;

  • Місце утворення – червоний кістковий мозок,лімфатичні вузли, селезінка;

  • Місце руйнування – печінка. Лімфатичні вузли, селезінка;

  • Термін життя – від декількох днів до декількох десятків років.

Імунітет – здатність організму захищати власну цілісність і біологічну індивідуальність.

Клітинний імунітет – забезпечується Т – лімфоцитами, які мають на поверхні мембран специічні рецептори, здатні розпізнавати певний антиген.. У разі взаємодії з відповідним антигеном Т – клітини починають посилено розмножуватися, утворюючи великий клон клітин, що знищують мікроорганізмів, що несуть цей ген.

Гуморальний імунітет – забезпечується В – лімфоцитами, які мають на поверхні мембран специфічні рецептори, здатні розпізнавати певний антиген. У разі взаємодії з відповідним антигеном В – клітини починають посилено розмножуватися, утворюючи великий клон клітин. Які синтезують антитіла, специфічні до цього антигену. Звязуючись із антигенами, які знаходяться на поверхні бактерій, антитіла прискорюють їх захоплення фагоцитами. У разі взаємодії з токсичними молекулами антитіла нейтралізують їх.

Теорії клітинного і гуморального імунітету створили І.Мечников та П.Ерліх у 1908 році. (Додаток16,с.162)



Антитіла – особливі білки, що мають здатність специфічно звязуватися з антигенами й нейтралізуватиїх.

Антигени – речовини, які сприймаються організмом як стороні й викликають специфічну імуну відповідь.

Заповнення таблиці

Види імунітету

Вид імунітету

Стислий опис

Природний пасивний

Виникає під час передачі антитіл від одного індивідуума до іншого. Як правило, таким чином передаються антитіла від матері до плоду (чеез плаценту) або новонародженого (через молозиво). Забезпечує короткочасний захист від інфекції.

Штучний пасивний

Створюється штучно, щляхом інєкції утворених антитіл від одного індивідуума до іншого, того ж або іншого виду. Широко поширений у медичній практиці. Забезпечує короткочасний захист від інфекції.

Природний активний

Виникає в разі інфікування організму яким – небудь стороннім агентом. При цьому організм виробляє власні антитіла і утворює клітини імунологічної памяті .Забезпечує захист від інфекції протягом тривалого часу.

Штучний активний

Створюється штучно, шляхом інєкції доорганізмуневеликих кількостей антигену у вигляді вакцини (убитого або послабленого сторонього агента).При цьому організм виробляє власні антитіла й утворює клітини імунологічної памяті. Забезпечує захист від інфекції протягом тривалого чсу

ІV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів

Питання до учнів

1.Опишіть основні властивості лейкоцитів.

2.Що таке імунітет?

3.Хто створив теорію імунітету?

4.Опишіть механізм клітинного імунітету.

5.Опишіть механізм гуморального імунітету.

6.Які види імунітету ви знаєте?



Самостійна робота учнів

1.Чому лейкоцити більш різноманітні, ніж еритроцити і тромбоцити? На відміну від еритроцитів і тромбоцитів лейкоцити можуь виконувати свою функцію захисту декількома способами що і приводить до відмінностей у будові)



Лабораторна робота № 3. Мікроскопічна будова крові людини

Мета: ознайомитися з будовою формених елементів крові людини, провести порівняння будови еритроцитів жаби ілюдини.

Обладнання: мікроскопи, мікропрепарати крові людини й жаби, зошит, підручник.

Хід роботи

1.Підготувати мікроскоп до роботи.

2.При малому збільшенні мікроскопа розглянути мікропрепарат крові людини.Звернути увагу на кількість і форму різних клітин крові.

3.Перевести мікроскоп на велике збільшення, розглянути й порівняти структуру еритроцитів, лейкоцитів і тромбоцитів.

4. Розглянути під мікроскопом мікропрепарат крові жаби. Порівняти форму , розміри і наявність ядер в еритроцитах людини і жаби.

5. Зробити висновки, в яких указати характерні відмінності різних форменних елементів крові людини, а також основні відмінності еритроцитів жаби і людини.

V. Домашнє завдання

Опрацювати відповідний текст параграфа у підручнику; *підготувати повідомлення про СНІД



VІ.Підсумок уроку

Урок № 4

Тема.Імунні реакції організму

Мета: сформулювати поняття про алергію й алергени, ознайомити учнів зі збудниками захворювань, що вражають імунну систему, а також із чинниками середовища, що негативно впливають на її роботу; розвивати біологічне мислення, виховувати зацікавленість учнів біологією, показати зв'язок біології із життям, станом здоровя людини.

Обладнання: таблиці «Кров»,»СНІД», підручники.

Тип уроку: комбінований

Структура уроку

І. Організаційний момент – 1 хв.

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів – 8 хв.

ІІІ.Вивчення нового матеріалу – 25 хв.

ІV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів – 5хв.

V. Домашнє завдання – 3 хв.

VІ.Підсумок уроку – 3 хв.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів

Питання для бесіди

1.Чому лейкоцити називають білими ковяними тільцями?

2.Що таке імунітет?

3.Які види імунітету ви знаєте?

4. Опишіть механізм клітинного імунітету.

Повідомлення учнів

СНІД – дуже небезпечне захворювання



ІІІ.Вивченя нового матеріалу

Розповідь вчителя

Алергія – форма імунологічної відповіді , що виявляється в підвищеній чутливості організму до різноманітних антигенів.У разі алергії організм відповідає на специфічний алерген надмірною реакцією, що ушкоджує його власні клітини і тканини, унаслідок набряку й запалення, спазму гладкої мускулатури й порушення циркуляції крові.

Алергени – антигени, що викликають алергічні реакції в організмі.Синдром набутого імунодефіциту (СНІД)- захворювання, яке викликає вірус імунодефіциту людини(ВІЛ), що вражає клітини імунної системи. Таким чином, руйнуючи імунну систему людини, вірус не дає можливості сформувати імунну відповідь для захисту організму. Крім того, вихід з ладу імунної системи призводить до виникнення ситуації, в якій організм не може чинити опір іншим збудникам інфекційних захворювань.

Чинники, що спричинюють пригнічення імунітету:


  • Радіація,

  • Шкідливі хімічні речовини,

  • Спадкові порушення,

  • Недостатнє живлення,

  • Авітаміноз,

  • Сильні стреси,

  • Важкі умови праці.

ІV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів

Питання до учнів

1.Що таке алергія?

2.Які речовини можуть бути алергенами?

3.Хто є збудником СНІДу?

4.Які чинники сприяють зниженню імунітету?

Самостійна робота учнів

1.Чому важко створити вакцину проти СНІДу? (Принцип дії вакцини заснований на стимуляції швидкості й силі реакції імунної системи на вторгнення патогену. Але в разі СНІДу вражається саме імунна система, що робить її стимуляцію малоефективною. Крім того, сам вірус , що викликає СНІД, дуже мінливий)

2.Які чинники у вашому районі негативно впливають на вашу імунну систему?

«Вірю- не вірю». Учні мають погодитися із твердженнями, що зачитує вчитель, або – ні.

Чи вірите ви, що алергени це антигени, що викликають алергічні реакції? (+)

Чи вірите ви,що СНІД викликає туберкульозна паличка7 (-)

Чи вірите ви, що авітаміноз сприяє пригніченню імунітету?(+)

Чи вірите ви, що лейкоцити не беруть участь у створенні імунітету? (-)

V. Домашнє завдання

Опрацювати відповідний текст параграфа у підручнику VІ.Підсумок урок





Урок №5

Тема. Імунна регуляція

Мета: обговорити механізми дії імунної системи, повторити і поглибити знання про імунітет; розвивати спостережливість, увагу, вміння роботи з таблицею; виховувати відповідальне ставлення до свого здоровя.

Обладнання: таблиці «Кров», «СНІД», підручники

Тип уроку : комбінований

Структура уроку

І. Організаційний момент – 1 хв.

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів – 8 хв.

ІІІ.Вивчення нового матеріалу – 25 хв.

ІV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів – 5хв.

V. Домашнє завдання – 3 хв.

VІ.Підсумок уроку – 3 хв.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів

Питання для бесіди

1.Що таке алергія?

2.Які речовини можуть бути алергенами?

3.Хто є збудником СНІДу?

4.Чому важко створити вакцину проти СНІДу?

5. Які чинники у вашому районі негативно впливають на імунну систему?

ІІІ.Вивчення нового матеріалу Робота з таблицею

Способи захисту організму від інфекцій

Спосіб захисту

Механізм захисту

Стислий опис

Перешкодження проникненню інфекції до організму


Поведінка

Уникнення можливих контактів зі сторонніми обєктами які можуть проникнути до організму .Давній спосіб, характерний для всіх тварин.

З допомогою зовнішніх покривів

Утворення на поверхні тіла захисних структур, що протидіють проникненню сторонніх обєктів. Давній спосіб , характерний для всіх тварин.

Знищення сторонніх обєктів, що проникли до організму

З допомогою фагоцитозу

Здійснюється в основному нейтрофілами й макрофагами, здатними розпізнавати сторонні організми. Давній спосіб,характерний для безхребетних і хребетних.


Імунною системою

Здійснюється Т – лімфоцитами і В – лімфоцитами, що забезпечують відповідно клітинний і гуморальний імунітет. Уперше поділ лімфоцитів на клітини, що відповідають за гуморальний і клітинний імунітет, відбувся у земноводних і рептилій.Найбільш складно імунна система влаштована у птахів і ссавців.


ІV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів .Питання до учнів

1.Що таке імунна система?

2.Опишіть механізм клітинного імунітету.

3.Опишіть механізм гуморального імунітету.

4.Які види імунітету ви знаєте?

Самостійна робота учнів

1.Чи є відмінності в роботі імунної системи людини й інших хребетних тварин?

( Основні механізми однакові, але в процесі еволюції хребетних імунна система ускладнювалася)

2.Яка роль імунітету в збереженні індивідуальності організму?(саме імунітет є тим механізмом, з допомогою якого організм зберігає свою індивідуальність)

V. Домашнє завдання Опрацювати відповідний текст параграфа у підручнику; * підготувати повідомлення про гемофілію та її лікування.

VІ.Підсумок уроку



Урок №6

Тема. Зсідання крові

Мета: розглянути процес зсідання крові, участь у ньому тромбоцитів розвивати уяву, спостережливість, біологічне мислення, виховувати культуру спілкування

Обладнання: таблиці «Кров», «Зсідання крові», фото тромбоциту ,підручники

Тип уроку : комбінований

Структура уроку

І. Організаційний момент – 1 хв.

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів – 8 хв.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу – 25 хв.

ІV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів – 5хв.

V. Домашнє завдання – 3 хв.

VІ.Підсумок уроку – 3 хв.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів

Питання до учнів

1.Що таке імунна система?

2.Опишіть механізм клітинного імунітету.

3.Опишіть механізм гуморального імунітету.

4.Які види імунітету ви знаєте?

Питання для бесіди

Опишіть можливі причини гемофілії

Повідомлення учнів

Гемофілія та її лікування



ІІІ .Вивчення нового матеріалу

Розповідь вчителя

Основні властивості тромбоцитів:

1)діаметр – 2-5 мкм;

2)кількість в 1 мм – 180000-320000 штук;

3)форма – частіше неправильна; (Додаток 17,с.163 )

4)ядро клітини – зазвичай відсутнє;

5)місце утворення – червоний кістковий мозок;

6)місце руйнування – печінка і селезінка;

7)термін життя – 8-11 днів



Схема «Зсідання крові» (Додаток 18,с.164)

Фактори ,що впливають на зсідання крові

Уповільнюють або блокують зсідання

Прискорюють зсідання

Аніони

Катіони

Гепарин

Отрута гюрзи

Гірудин

Йони Са




Вітамін К

Гемофілія – уроджене порушення системи зсідання крові

ІV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів

Питання до учнів

1.Які особливості будови притаманні тромбоцитам?

2.Яку функцію виконують тромбоцити?

3.Як відбувається зсідання крові?

4.Які фактори сприяють зсіданню крові?

5.Які фактори заважають зсіданню крові?

«Цікава біологія»

Учень на дошці пише ряд букв під диктовку вчителя. Решта учнів записують ці ж самі букви в зошитах. Далі треба за певний час скласти із цими буквами слова з вивченої теми. Перемагає той, хто швидше і більше складе слів.



V. Домашнє завдання

Опрацювати відповідний текст параграфа в підручнику; підготувати повідомлення про будову серця в різних груп хребетних



VІ.Підсумок уроку

Урок №7

Тема. Урок - вікторина з теми : « Кров і лімфа»

Мета: в ігровій формі всебічно розглянути питання з даної теми, дати можливість кожному учню виявити активність, показати рівень ерудиції; поглибити знання учнів, розвивати пам'ять, мислення та пізнавальну активність; виховувати культуру спілкування, вміння працювати в колективі

Обладнання: таблички з темами геймів, картки

Тип уроку: перевірка знань учнів

Структура уроку

І.Знайомство з темою уроку, метою та правилами гри

Дві команди проводять гру за чотирьма геймами. Кожен з учнів є членом команди, вибирає собі посильне завдання і, відповідаючи на нього, заробляє бали для команди, а для себе – оцінку за рівень знань.

І гейм «Далі,далі…»(одна відповідь – 2бали)

І команда

1. Як називають червоні кровяні тільця?

2.Який відсоток становить плазма у загальному складі крові?

3.Як називають імунітет, який виробляється після введення вакцини?

4.Яку групу крові мають універсальні реціпієнти?

5.До чого призводе зменшення кількості еритроциті в крові?

6.Як називають сполуку гемоглобіну з вуглекислим газом?

7.Функція еритроцитів?

8.Збільшення лейкоцитів понад норму – це ?



ІІ команда

1.Вчений , який відкрив явище фагоцитозу?

2.Головний орган кровотворення?

3.як називають чужорідні для організму хімічні речовини?

4.Порушення зсідання крові?

5.Яку групу крові мають універсальні донори?

6.Що таке інтерферон?

7.Де утворюються клітини крові?

8.Які клітини крові є фагоцитами?

ІІ гейм « Розумники і розумниці»

Команди повинні дати відповідь на цікаве запитання (на картках) і пояснити його, використовуючи отримані раніше знання.( правильна відповідь – 5 балів)



І команда

Єгипетські фараони вважали. Що в них «голуба» кров і її не можна змішувати з кровю простих людей. А чи може насправді бути «голуба кров?»



ІІ команда

Папа Римський Інокентій , пригнічений старістю, наказав влити йому кров від трьох юнаків. Результат виявився сумним: померли Папа і юнаки. Чому?



ІІІ гейм «Логічний»

Командам пропонуються біологічні задачі з вивченої теми. Правильно вирішена задача – 5 балів



І команда Яку максимальну кількість кисню може вмістити ваша кров, якщо 1 г гемоглобіну в разі повного насичення звязує 1,34 см.куб. кисню?

ІІ команда

Загальна кількість гемоглобіну в крові людини 750 г. Один грам гемоглобіну може звязати 1,34 см.куб. кисню.Одне повне коло кров здійснює за 0.5 хв. Обчислити, скільки кисню треба для кисневої подушки на одну людину на 1 годину.



ІV гейм « Поетичний»

Команди практикуються у складанні віршів – синканів до теми «Кров»



Кров

Червона,рідка

Тече, переносе гемоглобін

Без крові неможливе життя

Особливий сік

Кров

Тепла, червона

Транспортує, живить

Це саме життя

Дивовижна тканина

Результати досягнень учнів на уроці

№з/п

П.І.учня

І гейм

ІІ гейм

ІІІ гейм

ІV гейм

Разом






















ІІ.Підсумки уроку

Гра «Мікрофон»



ІІІ.Домашнє завдання



Список літературних джерел

1. Пометун О, Пироженко Л. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання.

2.Відкриті та нестандартні уроки з біології. Упорядник К.М.Задорожний.- Х.:Вид.група «Основа», 2004.- 144с.

3.Психологічна газета.№13(37),2005.

4.Навчальні ігри на уроках біології/Упоряд.К.М.Задорожний.- Х.: Вид.група «Основа»,2006.-224 с.

5.Калинчук А.Є. Біологія людини.Тематичний контроль.-Запоріжжя:Просвіта,2006.

6.Різнорівнева тематична атестація з біології:6-11кл./Упоряд.В.Мишкіна,М.Кушнір.- К.:Вид.дім «Шкільний світ»:Вид.Л.Галіцина,2005.

7.Страшко С.В, Горяна Л.Г., Білик В.Г., Ігнатенко С.Л.Біологія: Підручник для 9 кл.- К.: Грамота,2009.-296 с.







База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка