Цей безмежний світ іменників



Дата конвертації29.04.2016
Розмір95.8 Kb.
10 клас

Тема уроку: Цей безмежний світ іменників



Мета уроку:

  • Повторити й узагальнити матеріал про складні випадки правопису іменників;

  • Розвивати навички знаходити і пояснювати орфограми в іменниках; вміння висловлювати власні думки, аргументувати їх;

  • Виховувати мовно-культурні естетичні смаки, високі моральні якості.

Тип уроку: урок формування та вдосконалення вмінь і навичок

Вид уроку: лінгвістичний практикум

Обладнання: комп’ютерна презентація, експрес-тести, тексти.

Література:

  1. Інтерактивні технології на уроках української словесності/ укладач Орищин Р. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2006. – 160 с.

  2. Омельчук С. Практикум з правопису української мови. –К.: Грамота, 2009. - 224 с.

  3. Чак Є. Чи правильно ми говоримо? –К.: Освіта, 1997. – 240 с.

  4. Шевчук С. Українська мова/ Збірник диктантів. – К.: Вища шк., 2002. – 229 с.

  5. Ющук І. Практикум з правопису української мови. – К.: Освіта, 2004. – 254 с.

Хід уроку:

І. Організаційний момент

1. Інтерактивна вправа «Мікрофон»

- З якими словами у вас асоціюється слово «життя»? Обґрунтуйте.



ІІ. Повідомлення теми і мети уроку

У чому сенс життя? Ця проблема протягом віків хвилювала філософів, митців та і, зрештою, кожну мислячу людину.

Тому на сьогоднішньому уроці з’ясуємо, у чому ми вбачаємо справжні цінності життя, у чому суть призначення людини на землі, поміркуємо над тим, що необхідно нам усім для повноцінного справжнього щастя. І, звичайно ж, повторимо й узагальнимо відомості про іменник як частину мови, про складні випадки правопису іменників;


  • розвиватимемо навички знаходити і пояснювати орфограми в іменниках; вміння висловлювати власні думки, аргументувати їх.

Тема нашого уроку «Цей безмежний світ іменників...», а епіграфом ми взяли рядки Олеся Бердника, на жаль , малознаного у нас і всесвітньовідомого українського фантаста – зачинателя української романтичної фантастики:
«Хто в небо не росте, приречений на тління»
ІІІ. Актуалізація опорних знань та їх коригування

Орфографічна розминка

Словниковий диктант

Піваркуша, міні-спідниця, півроку, полумисок, пів-України, прем’єр-міністр, півріччя, напівпровідник, півзахисник, пів’яблука, новобудова, фотоелемент, радіоцентр, авіабаза, віце-президент, пів-Європи, півлітра, півогірка, напівсон, напівфабрикат, піввідра, пів-Криму.

ІУ. Вступні вправи

  1. Перевірка домашнього завдання.

(Усне повідомлення на лінгвістичну тему «Іменник як частина мови»)

Оцінка учителя

  1. Вибіркова робота на основі висловлювання.

Виразно прочитайте текст. Визначити відміну і відмінок іменників

Крила потрібні лиш тим, хто літає...

Затримайся і поміркуй, чому?

Деякі, опустивши руки, снують павутину із сюжету буднів.

Інші ж не стоять на місці,

борючись щоденно проти посередності,

і йдуть уперед...

Але знову хтось запитує:

Чому дехто ходить пішки, а хтось літає”



Стівен Ґарднер

3. Міні-практикум
Запишіть іменники у чотири колонки за відмінами. Підкресліть другу від початку букву. Прочитаєте закінчення вислову О.Гончара «Працею ...»

  • Ніч, площа, біль, галченя, осел, листя, скатерть, плече, кров, мазь, людина, успішність, одиниця, дьоготь, типовість, знамено, сирота, мак, творчість, курча, завзятість, зневага, калюжа, лак, кошеня.




І відміна

ІІ відміна

ІІІ відміна

ІУ відміна

площа

біль

ніч

галченя

людина

осел

скатерть

курча

одиниця

листя

кров

кошеня

сирота

плече

мазь




зневага

дьоготь

успішність




калюжа

знамено

типовість







мак

творчість










завзятість





Ключ: Працею людина і сильна, і красива.

У. Пробні та тренувальні вправи

1. Розподільна робота

Поставте іменники в орудному відмінку однини і випишіть у колон­ку:

1) спочатку ті, у яких букви подвоїлися; 2) потім ті, у яких букви не подвої­лися; 3) за ними ті, у яких вжито апостроф.

Зніяковілість, емаль, шерсть, подорож, кров, смерть, оже­ледь, жовч, верф, вживаність, снасть. Об, радість, гниль, ста­рість, далеч, мати.

Ключ. У кожному слові підкресліть другу від початку букву. З цих букв прочи­таєте закінчення вислову В. О. Сухомлинського «Треба тонко відчувати три речі:

Емаллю зніяковілістю кров’ю

подорожжю шерстю верф’ю

ожеледдю смертю Об’ю

гниллю жовчю матір’ю

далеччю вживаністю

снастю

радістю

старістю



Ключ: «Треба тонко відчувати три речі:можна, не можна, треба».

2. Вправа 150 [ 4].

3. Готуємося до зовнішнього тестування



Експрес-тест

(індивідуальні завдання на картках) (Додаток 1).



Рефлексія

Заповнити лист самоконтролю по темі «Іменник як частина мови». (Додаток 2) Проаналізуйте свої знання і вміння з даної теми.



УІ. Творчі вправи

  1. Дослідження – відновлення

Відновіть і запишіть фразеологізми, уставляючи потрібні за змістом іменники з довідки. Визначте відміну і групу іменників, ужитих у фразеологічних зворотах. Дослідіть, чи всі іменники належать до відмін.

Узяти…; … бушує; … пробирають; не вартий виїденого…; викликати… на себе; наставляти на вірну…; з дорогою …; … природи; завмирає…; як … на нові…; трусити…; бойове …; велике …; юдине …; хапати… .
Довідка: путь, дрижаки, кров, гаманцем, цабе, вершки, яйця, реванш, душею, теля, серце, вогонь, дитя, плем’я, хрещення, ворота.


  1. Ти – редактор

Виправіть помилки у вживанні іменників, обґрунтуйте свою думку.



  • Вона відчула страшенну біль.

  • На залізничному путі стояв поїзд.

  • Марічка пішла за водою.

  • Гуманізм і людяність – найголовніші риси героїв письменника.

  • Дайте повідомлення про вільні вакансії.

3. Точка зору.

Повернемося до питання «Чому дехто ходить пішки, а хтось літає?



4. Асоціативний кущ



5. Робота з текстом

Прочитайте. Визначте стиль і тип мовлення.



Колись давно у Стародавньому Китаї жив дуже розумний, але й дуже пихатий (чоловік) Мандарин. Весь день його складався з примірювання розкішного вбрання та розмов із підданими про його розум.. Так минали дні за днями, роки за роками...

Аж ось пройшов по всій країні поголос, що є чоловік, розумніший від усіх на світі. Дійшов той поголос і до нашого Мандарина. Дуже розлютився він: «Хто сміє називати якогось там ченця найрозумнішою людиною в світі!?»

Вигляду нікому про своє обурення не подав, а запросив мудреця до сво­го палацу. Сам же задумав обдурити його: «Я візьму в руки метелика, сховаю його за спиною і запитаю, що в мене в руках — живе чи мертве. І якщо чернець скаже, що живе, — я роздушу метелика, а якщо — мертве — я випущу його...»

І ось настав день зустрічі. У пишній залі зібралося чимало люду. Усім хоті­лося подивитися на двобій найрозумніших людей у світі. Мандарин сидів на ви­сокому троні, тримав-за спиною метелика і з нетерпінням чекав приходу гостя.

Аж ось двері відчинилися, до зали увійшов невеличкий худорлявий чоло­вік. Він привітався з Мандарином і сказав, що готовий відповісти на будь-яке

його запитання.

І тоді, зло посміхаючись, мандарин проказав: «Скажи-но мені, що я три­маю в руках — живе чи мертве?» Мудрець трохи подумав, усміхнувся і відпо­вів: «Все в твоїх руках!...» Збентежений мандарин випустив метелика з рук, і той полетів на волю, радісно тріпочучи своїми яскравими крильцями.

Отже, лише від вас залежить, буде ваше спілкування, ваша взаємодія з іншими жвавою, яскравою, плідною чи навпаки.
5. Творча робота « А про що думав метелик»

Зразок

- Де я? Чому не можу летіти? І чому так тривожно? Про що говорять люди? Невже вирішують мою долю? А хто їм дав право! Я ж така сама жива істота як і вони. Я теж чую, мрію, бачу, бажаю, хвилююся, чекаю…

А як гарно літати… Робити світ кращим, веселішим, світлішим. Наповнювати різнобарв’ям краси і радості. Нагадувати про його тендітність і вразливість Постійно зв’язувати землю з небом, сірі будні з високою мрією…

Домашнє завдання:



  • Вправа 148 [ 5]

  • На карточці підготувати деформований текст для товариша

  • Твір- мініатюра «Якби були у мене крила»

Додаток 1



Експрес – тест



  1. Визначте рядок, у якому всі іменники належать до однієї відміни.

А об’єднання, об’єкт, область

Б обмова, обрамлення, обставина

В обличчя, оболонь, обміль
Г оберег, обрис, обчислення

2. Визначте рядок, у якому всі іменники ІІ відміни чоловічого роду належать до твердої групи.

А крамар, коментар, ключар

Б контур, командир, касир

В книгар, каменяр, пушкар
Г конструктор, вугляр, кавалер

3. Визначте рядок, у якому всі іменники не належать до жодної відміни

А парость, асиметрія, відтиск

Б відчуття, поклик, їство

В оглядини, вечорниці, турне

Г пасаж, кав’ярня, глибінь

4. Визначте рядки, у яких в усіх іменниках неможливо визначити групу.

А розуміння, розчин, рілля

Б курча, гуся, дитя

В розміщення, розгардіяш, ребус

Г розпродаж, розрізнення, ремесло

5. Установіть відмінність між іменниками та відмінами, до яких вони належать.

А мати, сміливість, скрижаль 1. І відміна

Б старець, ставлення, спогад 2. ІІ відміна

В сім’я, галченя, ім’я 3. ІІІ відміна

Г стежина, спекота, скроня 4. ІУ відміна

Ґ скам’янілість, скатерть, сіль

Д сполох, спориш, співчуття.


Відповідь: 1. Г; 2. Б; 3. В; 4. Б, Г; 5. А 3, Б 2, В 4, Г 1, Ґ 3, Д 2.

Додаток 2


Іменник як частина мови


Визначення іменника




Виконувати морфологічний розбір іменника




Іменники власні і загальні




Розрізняти власні і загальні назви




Назви істот і неістот




Назви істот і неістот




Іменники з конкретним та абстрактним значенням




Іменники з конкретним та абстрактним значенням




Збірні, речовинні, одиничні іменники




Збірні, речовинні, одиничні іменники




Граматичні категорії

  • рід

  • число

  • відмінок




Визначати

  • рід,

  • число

  • відмінок




Поділ іменників

на відміни та групи






Відмінкові закінчення іменників




Правила правопису складних іменників




Правильно писати складні іменники




Підсумок











База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка