Батьки‚ чи готові ви до школи?



Скачати 157.83 Kb.
Дата конвертації26.04.2016
Розмір157.83 Kb.
Батьки‚ чи готові ви до школи?

В дошкільному дитинстві відбувається інтенсивний розвиток усіх пізнавальних психічних процесів, які в подальшому виступають першоосновою готовності дитини до школи‚ і найбільша роль у цей період в розвитку та становленні дитини належить батькам. Саме вони мають забезпечити своєму малюку найбільш сприятливі умови для розвитку і серйозно «працювати» в цьому напрямку, якомога частіше спілкуючись з дитиною. Чим раніше починається така взаємодія батьків з дітьми‚ тим краще‚ але хочемо зазначити: ніколи не пізно почати таку батьківську «роботу».

Щодо питання підготовки дітей до навчання можна виділити один з його аспектів: «Як можуть батьки допомогти дитині в підготовці до школи?»

Окреслимо кілька конкретних порад‚ які хоча й не охоплять цього багатогранного питання, але все ж таки допоможуть дорослим.

1. Для дитини Ви — зразок мовлення, адже діти вчаться мови‚ наслідуючи, слухаючи, спостерігаючи. Ваша дитина обов’язково буде говорити так‚ як Ви.

2. Дитина успішніше засвоює мову в той момент‚ коли дорослі слухають її‚ спілкуються з нею‚ розмовляють. Виявляйте готовність слухати. Якщо роль слухача Вас втомлює, якщо Ви поспішаєте, не забувайте: терпіння, виявлене Вами в дошкільний період‚ суттєво полегшить ваші проблеми в майбутньому.

3. Приділяйте дитині якомога більше часу. Саме в дошкільні роки закладаються основи впевненості в собі та успішного мовного спілкування поза сім’єю. Від ступеня раннього мовного розвитку залежатиме подальший процес росту дитини в школі.

4. Не забувайте, що мова та мовлення краще розвиваються в атмосфері спокою‚ безпеки та любові.

5. У кожної дитини свій темперамент, свої потреби, інтереси, симпатії та антипатії. Поважайте її неповторність.

6. Ставте для себе та для дитини реальні цілі. Ведіть і спрямовуйте її‚ але не підштовхуйте.

7. Забезпечуйте дитині широкі можливості користування кожним із 5 відчуттів: вона повинна бачити‚ слухати, торкати руками‚ куштувати на смак і відчувати різноманітні елементи навколишнього світу.

8. Допомагайте дитині розвивати дрібну моторику м’язів руки‚ аби їй було легше опановувати письмо. Для цього необхідно багато вирізати‚ малювати, зафарбовувати, будувати, складати невеликі за розміром деталі‚ зображення тощо.

9. Забезпечуйте всі можливості та умови для повноцінної гри дитини. Гра — це провідна її діяльність, це її робота. Л.С.Виготський зазначав: «Чим краще дитина грається, тим краще вона підготовлена до навчання в школі».

10. Допомагайте дитині осягнути склад числа. Немає необхідності, щоб дитина механічно могла лічити до 100 і більше. Нехай вона рахує до 10—20, але їй вкрай необхідно розуміти і знати‚ з яких чисел можна скласти 5, а з яких — 7 тощо. Це є основою понятійного розуміння основ арифметики, а не механічного запам’ятовування.

11. Працюйте з дитиною над розвитком її пам’яті, уваги‚ мислення. Для цього сьогодні пропонується багато ігор‚ головоломок, задач у малюнках, лабіринтів тощо в різних періодичних та інших виданнях для дітей.

12. Запровадьте для дитини вдома єдиний режим і дотримуйтеся його виконання обов’язково (всі члени родини).

13. Дитина повинна мати вдома певне доручення і відповідати за результат його виконання.

14. Необхідною умовою емоційно-вольового розвитку дитини є спільність вимог до неї з боку усіх членів родини‚

15. Не завищуйте і не занижуйте самооцінку дитини. Оцінюйте її результати адекватно і доводьте це до її відома.



Кілька порад батькам першокласників

Початок навчання дітей у школі завжди піднімає багато питань. Яким воно буде для малюків? Як вони адаптуються у новому житті? 3 яким настроєм почнуть навчання? Питання, які непокоять усіх: і вас‚ і‚ звичайно, нас.

Сьогодні нам хотілося б поговорити не стільки про дітей, скільки про нас‚ дорослих, про наше ставлення до їхніх успіхів та невдач‚ подумати разом‚ чи розуміємо ми‚ що наша підтримка допоможе дитині вирішити шкільні проблеми.

На жаль‚ батьки часто болісно сприймають невдачі своїх дітей у навчанні‚ надмірно турбуються. Іноді їх охоплює відчай через погану оцінку‚ отриману дитиною, вони навіть не думають про те‚ що це тимчасове явище‚ що оцінка може бути суб’єктивною (вчитель теж помиляється), що дитина втомилася або не дуже зрозуміла завдання, оскільки швидкий темп роботи зашкодив цьому.

Отже‚ виникає проблема: в класі труднощі, вдома— непорозуміння.

Як же краще налагодити взаєморозуміння учнів та батьків?

Ось кілька порад. Спробуйте!

1. 3 початку навчального року привчіть дитину прокидатися раніше щоб збирання до школи не перетворювалось у щоденні хвилювання. Вранці будіть дитину спокійно, з усмішкою та лагідним словом.

2. Не підганяйте, розраховувати час — це ваш обов’язок, якщо ви цю проблему не вирішили — провини дитини в цьому немає.

3. Обов’язково привчіть дитину зранку снідати. Це важливий момент у запобіганні хвороб шлунка.

4. Давайте дитині у школу бутерброд, фрукти. Вона в школі працює‚ витрачає багато сил і енергії.

5. Привчіть дитину збирати портфель напередодні ввечері. Перевірте‚ чи не забула вона чого-небудь важливого. Запитайте її‚ чи не передавав вчитель прохань або розпоряджень батькам. Через деякий час дитина привчиться сумлінніше ставитись до своїх обов’язків і стане більш зібраною.

6. Проводжаючи дитину до школи‚ побажайте їй успіхів, скажіть кілька лагідних слів‚ без застережень на кшталт: «Дивись‚ поводь себе гарно!», «Щоб не було поганих оцінок» та таке інше. У дитини попереду — важка праця.

7. Забудьте фразу «Що ти сьогодні отримав?!», а краще запитайте:

«Про що нове ти сьогодні дізнався?». Зустрічайте дитину спокійно, не сипте на неї тисячу запитань, дайте їй можливість розслабитись (згадайте‚ як вам буває важко після напруженого дня). Коли дитина збуджена і хоче з вами чимось поділитись, не відмовляйте їй у цьому‚ вислухайте.

8. Після закінчення занять дайте дитині відпочити. Обід — зручний момент для цього. Школяр може розповісти про свій робочий день і у такий спосіб звільнитися від психологічного напруження.

9. Якщо дитина замкнулась у собі‚ щось її турбує‚ не вимагайте пояснень‚ хай заспокоїться, тоді вона все сама розкаже.

10. Зауваження вчителя вислуховуйте без присутності дитини. Вислухавши, не поспішайте влаштовувати сварку. Говоріть з дитиною спокійно.

11. Після школи не змушуйте дитину одразу сідати за виконання завдань, необхідно 1,5 години відпочити. Найоптимальніший час для виконання завдань — з 15 до 17 години.

12. Пам’ятайте, що телевізор — ворог №1 успішного навчання. Не потрібно вмикати його раніше‚ ніж усі завдання будуть виконані. Якщо дитина дивиться телевізор під час денного відпочинку, то їй буде важко зосередитись. Бажано дозволяти дивиться тільки дитячі передачі.

13. На початку навчального року корисно контролювати, як дитина виконує домашні завдання. Перевіряйте, чи правильно вона зрозуміла пройдений матеріал, попросітьїї прочитати вголос.

У 1 і 11 чверті краще це робити щовечора, а в 11 півріччі контроль можна зменшити до 2—3 разів на тиждень.

14. Перевіряти не значить «робити замість» — ніколи не підказуйте дитині готових рішень. Обов’язково перевірте, щоб те‚ що потрібно було вивчити напам’ять, було вивчено добре: точність виконання завдань— важлива умова успішного навчання. Потрібно також впевнитись, що дитина може застосувати набуті знання на практиці. Для цього їй треба запропонувати виконати кілька вправ.

15. Не треба навантажувати дитину позашкільною діяльністю з самого початку навчального року. Спорт і заняття в гуртках, звичайно, корисні для загального розвитку, але спочатку впевніться, що у дитини вистачить сил і часу. Початок навчального року — період стресу‚ і перевантаження можуть тільки нашкодити.

16. Протягом дня знайдіть (намагайтеся знайти) півгодини для спілкування з дитиною. В цей час найважливішими повинні бути справи дитини‚ її біль‚ її радощі.

17. У сім’ї має бути єдина тактика спілкування всіх дорослих з дитиною. Всі розходження щодо виховання дитини вирішуйте без неї. Коли щось не виходить, порадьтеся з вчителем, психологом. Не зайвим буде почитати літературу для батьків, там ви знайдете багато корисного.

18. Завжди будьте уважними до стану здоров’я дитини‚ коли щось її турбує: головний біль‚ поганий загальний стан. Найчастіше це об’єктивні показники втоми‚ перевантаження.

19. 3 перших днів навчання вимагайте виконання режиму дня дитиною‚ щоб вона лягала спати в один і той же час. Сон для школярів має першочергове значення. В 1 чверті дитина повинна спати не менше 10—11 годин‚ потім сон можна скоротити до 9—10 годин.

20. Якщо дитина засинає не відразу, все одно примушуйте її лягати в ліжко. 1 не треба думати‚ що школяр уже достатньо дорослий для того‚ щоб йому розповідали казки. Використайте спосіб‚ перевірений століттями: тихо поговоріть з дитиною перед сном‚ попросіть її що-небудь розповісти чи розкажіть самі. Такі хвилини — одна з небагатьох можливостей для справжнього спілкування.

21. Знайте‚ що навіть великі діти (7—8 років) люблять казки‚ особливо перед сном‚ або пісню‚ лагідні слова. Не лінуйтесь цього робити. Це їх заспокоює, знімає денну напругу, допомагає спокійно заснути і відпочити. Не нагадуйте перед сном про неприємні речі‚ про роботу. Завтра новий трудовий день і дитина повинна бути готова до нього. А допомогти в цьому їй мають батьки своїм доброзичливим ставленням. Чекати якогось дива від дитини‚ радісних поривів душі‚ доброти треба терпляче, відшукуючи ці риси в дитині‚ постійно заохочуючи її.

22. Батькам необхідне терпіння. Ентузіазм перших днів швидко проходить‚ його місце займає втома. Допоможіть дитині зберегти нормальний ритм і не піддайтеся спокусі зробити їй маленьке послаблення. Часті нарікання на дитину чи порівняння з іншими можуть розвинути комплекс неповноцінності. Навпаки, інколи треба похвалити дитину‚ навіть коли у неї щось не виходить, дати їй невеличкий перепочинок і потім повернутися до виконання завдань.

23. Ні в якому разі не ставте ваші стосунки з дитиною в залежність від її успішності. Гарні довірливі стосунки і усвідомлення того‚ що дитина завжди може розраховувати на вашу підтримку, допоможуть їй налаштуватися на успіх з початку нового навчального дня.

24. Дитина має відчувати, що ви завжди її любите, завжди їй допоможете та підтримаєте.

Підводні камені домашнього завдання
Чи замислювалися ви‚ коли і як виконувати домашнє завдання, щоб досягти найвищого результату, щоб працювати з радістю? 1 тут же постають інші запитання: чи отримає учень насолоду від своєї роботи‚ чи сам учитель відчує задоволення в процесі перевірки... Як же вирішити цю проблему? Виявляється, існують шляхи розв’язання.

У будь-якій справі головне—почати. Для багатьох дітей найважче саме це‚ вони всіляко відтягують початок, відразу виникає безліч виправдань («ще трошечки»).


Перше. Сядьмо за уроки ну хоч би за хвилинку до того‚ як мама почне нагадувати, що час сідати... Немає нічого гіршого, ніж братися до роботи після нагадування, сваритися з мамою через це‚ бурчати: «Сам знаю...» Просто потрібно випередити її і першому згадати про уроки.

Запропонуйте учням таке змагання, і кількість конфліктних ситуацій різко зменшиться.



Друге. Робоче місце. Усе повинно бути готовим до роботи. За столом повинно бути затишно. Ми готуємося до радісної роботи!

Третє‚ найважливіше. Як настроїти себе на роботу? Посміхніться, потріть долоні і скажіть собі: «Зараз я сяду за математику і робитиму її із задоволенням! Я дуже люблю математику!» 1 навіть торкнімося підручника, присунемо його до себе з любов’ю. Підручники, зошити‚ ручки‚ лінійка, фломастери... Торкнімося їх‚ погладьмо, і настрій поліпшиться в передчутті зустрічі з цікавою роботою!
Усе це — своєрідний ритуал. Звичайно, спочатку діти гратимуть роль «закоханого» в математику учня‚ але поступово результати їхньої діяльності поліпшаться, а значить, учні й справді полюблять математику і з радістю виконуватимуть домашні завдання.

Так‚ ми сіли за стіл (це найважче!), у нас все готове до роботи‚ ми настроїлися на роботу‚ а чи готова наша голова? Треба потурбуватися і про це. Прийміть таку просту пораду: скористайтеся «чарівною ниточкою» — і успіх гарантовано! Візьміть фломастер, краще улюбленого кольору, і намалюйте лінію‚ немовби кошеня бігає по кімнаті і заплутує нитку.

А тепер подивіться на точку перетину в центрі аркуша. Якщо ви дійсно дивитеся на цю точку і не відволікаєтеся, то з нею справді почне щось відбуватися: вона може змінювати колір‚ блимати, зникати тощо. Це означає, що ви сконцентрували свою увагу і готові виконати будь-яке завдання. Ниточку треба використовувати як перед початком, так і під час роботи. Наприклад, розв’язали задачу‚ подивилися на ниточку, сконцентрували увагу‚ відпочили, — тепер можна братися і за приклади. До речі‚ «чарівною» ниточку назвали самі діти.

І ще одна порада: діти дуже швидко втомлюються від статики, вони не можуть довго сидіти. І тому правило можна і потрібно вивчити стоячи‚ а вправу зробити сидячи.

Усе вказане вище справді дає високий результат: у дітей з’являється інтерес, а це — головне.


Організація навчальних занять удома
Стіл‚ за яким працює дитина‚ має бути правильно розміщений відповідно до вікна. Світло повинно падати зліва. Паралельно до вікна стіл ставити на можна: природне світло‚ що б’є прямо у вічі‚ засліплює. Вікно не треба занавішувати, ставити на підвіконня високі квіти: і те‚ й інше затримує світло. Восени і взимку слід вмикати електричне світло. Необхідно мати настільну лампу. Її світло має падати зліва‚ абажур — давати рівномірне освітлення.

Режим дня надзвичайно важливий для учнів. Якщо не налагоджене правильне чергування різних видів діяльності, якщо тривалість нічного сну недостатня, якщо мало часу відводиться для відпочинку — нервова система швидко виснажується.

Правильно діють ті батьки‚ які з самого початку дають дитині зрозуміти‚ що уроки — це серйозна справа. Звичка добросовісно виконувати домашні завдання має стати другою натурою підростаючої людини.

Можна разом із дитиною скласти пам’ятку, в якій у стислій формі перерахувати все‚ що необхідно зробити, перш ніж відкрити підручник. Пам’ятка може містити, наприклад, такі пункти:

1. Починай робити уроки завжди в той самий час.

2. Провітрюй кімнату за десять хвилин до початку занять.

3. Вимкни радіо‚ телевізор. У кімнаті, де ти працюєш, повинно бути тихо.

4. Витри зі столу пил. Заміни‚ якщо необхідно, брудний аркуш паперу.

5. Перевір, чи на своєму місці настільна лампа (дальній лівий кут).

6. Уточни розклад уроків на завтра. Перевір, чи всі завдання записані в щоденнику.

7. Приготуй письмове приладдя, необхідне для занять.

8. Це приладдя, а також підручники, зошити‚ щоденник поклади на місце‚ яке ти завжди відводиш для них на столі.

9. Прибери зі столу все зайве.

10. Прийшов час починати роботу. Помий руки. Сідай зручно на стілець, розстебни комірець сорочки, якщо він передавлює шию. Відкрий підручник.



АНКЕТИ ТА ПАМ’ЯТКА ДЛЯ БАТЬКІВ

АНКЕТИ ДЛЯ БАТЬКІВ ПЕРШОКЛАСНИКІВ

ВАРІАНТ І

ШАНОВНІБАТЬКИ!

Просимо Вас заповнити анкету‚ що дозволить нам більше дізнатися про вашу дитину і знайти до неї індивідуальний підхід.
1. П.І.П. дитини _______________________________________________________________

2. Дата народження ____________________________________________________________

3.Домашняадреса‚телефон ______________________________________________________

4. Дані про батьків (П.І.П., вік‚ освіта‚ ким працює):

• Мати _______________________________________________________________

• Батько ______________________________________________________________

5. Чи є брати‚ сестри‚ їхній вік‚ які взаємини з ними? _______________________________

6. До кого з членів родини дитина більше прив’язана? _______________________________

7. Чи були труднощі в дошкільному періоді розвитку дитини (важкі пологи‚ травми‚ часті захворювання)? _______________________________________________________________

8. Хронічні захворювання, відхилення в органах зору‚ слуху‚ дефекти мовлення, інші особливості ______________________________________________________________________

9. Чи відвідує дитина дитячий садок? Як ставиться до його відвідування? ______________

10. Які в малюка стосунки з дітьми? Чи є труднощі, які? _____________________________

11 .Основні види ігор‚ занять удома ______________________________________________

12. Чи ведуться розвивальні заняття удома‚ які‚ як часто? ____________________________

13. Чи вміє дитина бути уважною упродовж тривалого часу (понад З0 хвилин)?

14. Як швидко стомлюється дитина в процесі роботи‚ чи посидюча вона? Підкресліть по трібне:

• може працювати довго (понад 30 хвилин), навіть якщо робота не дуже подобається;

• може довго займатися тільки тим‚ що подобається;

• ні‚ навіть якщо справа і подобається.

15. Які гуртки‚ секції додатково дитина відвідує? ___________________________________

16. Чи часто до вашої дитини приходять гості? _____________________________________

17. Як часто ви з дитиною ходите куди-небудь? _____________________________________

18. Які іграшки любить‚ хто їх прибирає? __________________________________________

19. Як ви караєте дитину? Яка міра покарання найдієвіша?

20. Чи з задоволенням йде до школи? Що її найбільше вабить: шкільна атрибутика, звання «школяр», можливість навчитися писати‚ рахувати, читати? _______________________

21. Чи вважаєте ви‚ що ваша дитина добре підготовлена до школи?



• Так.

• Ні.


• Скоріше «так», ніж «ні».

• Скоріше «ні», ніж «так».



22. Чи є у вас якійсь питання чи побажання до нас?

АНКЕТА В КІНЦІ НАВЧАЛЬНОГО РОКУ

ШАНОВШ БАТЬКИ!

Ваша дитина закінчує навчальний рік. Сподіваюся на співробітництво з Вами і прошу дати «батьківську» інформацію про Вашу дитину:

Ваші П.І.Б ......................................................................................................................................................


1. Які‚ на Ваш погляд‚ здібності відкрилися у Вашої дитини в процесі навчання? У чому вони виявляються?

2. Чим цікавиться Ваша дитина?

3. Чому Ваша дитина віддає перевагу, займаючись вдома ? ____________________________________

4. Чи звертається Ваша дитина за допомогою, виконуючи домашні завдання? Якщо так‚ то до кого частіше?

5. На Вашу думку‚ обсяг домашніх завдань (потрібне підкресліть)

— великий, і дитина з ним не справляється;

— посильний для виконання;

— невеликий і може бути збільшений.

6. До якого класу‚ на Вашу думку‚ батьки повинні (можуть) контролювати виконання дитиною домашніх завдань: до 3 класу? до 5? до 7?

Ваша особиста думка __________________________________________________________________

7. За роки навчання у початковій школі у Вас уже склалася думка‚ наскільки Ваша дитина адаптувалася до навчальної діяльності, тому Ви можете сказати:

а) чи любить вона читати?

б) чи встигає вона виконувати домашні завдання? _________________________________________

в) чи справляється Ваша дитина з класною роботою? _______________________________________

г) чи уважна Ваша дитина під час занять? ________________________________________________

ґ) наскільки активна Ваша дитина в обговореннях, що проходять під час занять? Вона просить слова сама чи відповідає тільки тоді‚ коли її викликають?

д) чи уміє Ваша дитина слухати інших? __________________________________________________

8. Які стосунки у Вашої дитини з однолітками? (Потрібне підкресліть.)

— має друзів;

— є труднощі у стосунках із товаришами;

— переважно завжди одна.

9. Чи є у вас потреба в співробітництві з учителями, психологом? Чого конкретно Ви потребуєте?

10. Чи складаються у Вас стосунки співробітництва з учителями?

11. Який рівень власної організованості Вашої дитини? (Потрібне підкресліть.)

— вона усе робить без нагадувань і вчасно;

— іноді мені потрібно нагадувати і контролювати;

— без нагадувань вона нічого сама не робить.

12. Наскільки, на Вашу думку‚ шкільні оцінки відповідають здібностям дитини ?

____________________________________________________________________________________

13. Чи є у Вашої дитини проблеми зі здоров’ям, через які вона може відчувати об’єктивні труднощі в навчанні? (Так , Ні) _______________________________________________________________

14. Що ви робите вдома‚ щоб сприяти успішному навчанню Вашої дитини?

13.Чи є у Вашої дитини постійні обов’язки по господарству? (Якщо так -- назвіть) ____________________________________________________________________________________

16. Що ви чекаєте від співробітництва з учителями, психологом? _______________________________

17. Що ви робите вдома‚ щоб інтерес до навчання Вашої дитини не пропав?



ДЯКУЄМО!!!


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка