Антифашистський рух Опору став складовою частиною загальної боротьби з окупантами. В україні він був представлений двома політичними течіями: радянським партизанським рухом та національним рухом




Сторінка1/3
Дата конвертації29.04.2016
Розмір0.62 Mb.
  1   2   3
Передмова

Антифашистський рух Опору став складовою частиною загальної боротьби з окупантами. В Україні він був представлений двома політичними течіями: радянським партизанським рухом та національним рухом. За часи незалежності в українському суспільстві відбулась трансформація поглядів з даного питання. Доводиться визнати, що у радянські часи, питання партизан стало ледве не найбільш ідеалізованою, лакованою сторінкою Великої Вітчизняної війни. Чимало з архівно -документальної спадщини опинилося у сумнозвісних спецхранах. Багато аспектів діяльності партизан взагалі не піднімались для обговорення, вони не вписувались в офіційні канони війни. За останні десятиліття на широкий загал виноситься питання визнання діяльності Української Повстанської Армії як воюючої сторони війни, її ролі в створенні національної держави. Ліна Костенко писала: "Кожній нації є за що посипати голову попелом. Тільки не треба ним запорошувати очі наступних поколінь" Перемога над нацизмом не тільки врятувала український народ від знищення та рабства, але й створила базові для сучасного державотворення цивілізаційні чинники - соборність етнічних українських земель у рамках єдиної держави. За умов конституційно закріпленого ідеологічного плюралізму, певних історико-культурних відмінностей між регіонами України, саме вдячна історична пам'ять про перемогу над нацизмом, визволення України від німецько-фашистських окупантів, на сьогодні виступає провідним важелем історичної пам'яті як інструменту формування української політичної нації, консолідованого суспільства й соборної держави. Мета даного посібника вшанувати пам'ять полеглих у боротьбі з нацизмом. Толерантність – це єдиний шлях, з допомогою якого сучасне покоління має формувати національну свідомість, повагу до подій минулого. Шлях до громадянського миру й згоди важкий і тернистий.

Даний посібник складається з розробки уроку розбору «Рух Опору та його течії» , сценарію усного журналу «Українська Повстанська Армія. Маленька армія великого народу » та статистичних даних про рух Опору та території Черкащини. Мета з якою створювався даний посібник, це формування національної свідомісті, поваги до подій минулого, особистого ставлення до суперечливих моментів української історії.

http://img.istpravda.com.ua/images/doc/7/a/7ac12bb-15-partyzany.jpg

Р у х О п о р у

т а

й о г о т е ч і ї

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/uk/thumb/2/22/upa_1947.jpg/250px-upa_1947.jpg

Цілі уроку:


  • схарактеризувати та порівняти діяльність національного та радянського партизанського руху ;

  • розвивати вміння порівнювати історичні явища, робити узагальнюючі висновки та припущення;

  • формувати національну свідомість, повагу до подій минулого, особисте ставлення до суперечливих моментів української історії;

Обладнання: документи, ілюстрації, портрети діячів руху Опору, мультимедійний проектор, відеоматеріали

Тип уроку: урок розбору

Очікувані результати

учень / учениця:



  • порівнює методи, форми, цілі боротьби УПА та радянських партизан;

  • складає політичні портрети : С. Бандери, Р. Шухевича, С. Ковпака, О. Федорова, О. Наумова;

  • показує на карті райони зосередження військ УПА та радянських партизан, маршрути партизанських рейдів;

  • тлумачить і застосовує поняття та терміни: новий порядок; рух Опору, похідна група, Поліська Січ, УПА, партизанські рейди, «рейкова війна»; операція «Концерт»;

  • застосовує основні дати:

30 червня 1941р - у Львові ОУН-Б проголосила створення Української держави;

25 вересня 1941р. - наказ німецького командування про арешт і страту членів оунівського підпілля;

червень 1942 – створення УШПР;

14 жовтня 1942 – створення УПА;

лютий - березень 1943р. рейд південними областями України партизанського з'єднання під командуванням М.Наумова;

12 червня – жовтень 1943 - Карпатський рейд з’єднання Ковпака ;

серпень 1943р. - ІІІ Надзвичайні збори ОУН ;

. Хід уроку



І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

(бесіда з опорою на попередньо отримані знання)

Учитель. З червня 1941 року на українських землях розгортаються бойові дії, в двобої зійшлись дві тоталітарні держави. Війна сколихнула суспільство, територія України до середини 1942 року була окупована. Цей факт викликав шок, пригнічення радянських людей , але й була частина населення яка вітала прихід німецьких військ . З допомогою документів ми матимем змогу дослідити на що сподівалось населення окупованої України, і що їм готувала окупаційна влада.

Робота з текстовими джерелами

  1. Витяг з мемуарів М . Хрущова: «Часто приходилось тогда сльшать, что украинцы проявляют недружелюбне к отступающей Красной Армии. Естественно они проявляют недовольство по отношению к тем , кто оставляетих в беде .Є то не предательство , а большое огорчение.» [ 7 ]

  2. «Україна - найплодючіша область Європи. Її завдання буде постачати продуктами харчування та сировиною нову Європу »[ 2 ]

  3. «Не будьте м’якими і сентиментальними» ( з інструкції окупаційного апарату ) [ 2 ]

  4. «України немає , ми народ панів» Ерік Кох [ 2]

  5. «Мене знають як жорстокого собаку .Саме тому мене призначено рейхскомісаром України. Наше завдання полягає у висмоктуванні з України всіх товарів ,які можна захопити . Панове , я чекаю від вас найсуворішого ставлення до місцевого населення » Ерік Кох [6 ]

  6. «Під час більшовицького режиму нас висилали на примусові роботи або ж розстрілювали. За німців , котрі є великою культурною нацією нас б’ють і жорстоко поводяться , Ми думали , що ви прийшли як визволителі, а ви гірші ніж більшовики» (зі звіту чиновника рейхскомісаріату «Україна» Лейббранта , датований лютим- березнем 1942р) [ 5]

  7. «Навіть при вході в Україну німецькі війська спочатку будуть самозрозуміло зустрічати як визволителів, таке ставлення може швидко змінитись , якщо, Німеччина ввійде без наміру відновлення Української Держави» ( З Меморандуму ОУН-Б до уряду Третього рейху) [7]

  8. «Настрій у широких колах пригнічений. Справи у широких мас, при наймі у містах, йдуть значно гірше , ніж за мирного часу при більшовиках, брак найнеобхіднішого продовольства, одягу, палива » ( зі звіту командуючого тилового району «Південь» за 1942р.) [ 5 ]

Висновок : роблять учні використовуючи метод «коло ідей »

Можливий варіант :



  • «новий порядок» приніс такі поневіряння, такий розмах терор в порівнянні з яким недавнє радянське минуле здавалось світлим і безпроблемним;

  • план «Ост» передбачав перетворення України на колоніальну територію, аграрно - сировинний придаток рейху;

  • жорстокість, голокост, спалені села, розстріли мирного населення викликали хвилю обурення в Україні проти окупантів наслідком цього став рух Опору

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель підсумовує відповіді учнів, акцентуючи увагу що нацизм в поневолених країнах Європи викликав рух Опору не стала винятком і території України. Особливістю українських реалій стало те, що боротьба з фашизмом відбувалась під різними гаслами. Антифашистський рух Опору став складовою частиною загальної боротьби з окупантами.



Далі оголошується тема, мета, завдання уроку.

Проблемне запитання уроку

Чому учасникам Руху Опору в Україні не вдалось обєднати свої зусилля в боротьбі з ворогом ? Що заважало це зробити?

ІV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу.

  1. Розгортання радянського партизанського руху.

  2. Створення УПА.

Учитель. Як ви вже здогадались особливістю України було те, що на наших теренах сформувались і діяли декілька напрямків руху Опору: радянський партизанський і підпільний рух, національне підпілля з Українською Повстанською Армією та Армія Крайова ( яка діяла на землях Волині та Поліссі і вважали що ці території повинні належати Польщі). Ми з вами детальніше розглянемо ті течії Руху Опору , які були представлені українцями, а це радянський партизанський, підпільний рух і УПА та українське національне підпілля.

використовуючи розповідь вчителя , відео та фото матеріал, а також повідомлення учнів ( які отримали випереджальне завдання ) ми заповнюємо таблицю: порівнюємо , співставляємо, знаходимо подібні та відмінні риси в діяльності радянських партизан та вояків УПА.

Радянський партизанський та підпільний рух

УПА та українське

Національне підпілля



Ідейна основа

представляли на окупованій

території радянську владу

створити власну армію

та державу

Підтримка

діяв Український штаб

партизанського руху;

командири мали офіцерські звання та грошове забезпечення;

літаками переправлялась зброя, медикаменти, військові спеціалісти

не мала підтримки ззовні,

розраховували тільки на власні сили та допомогу населення


Райони базування

Полісся , Сумщина,

Чернігівщина так звані

«партизанські республіки»

Полісся, Волинь, Галичина

Чисельний склад

протягом війни за даними

О. Бойка перебувало близько

180 тисяч, цікаво що в загонах українців було менше половини, а у зєднанні С. Ковпака – третина складу

станом на 1944р. УПА нараховувала: німецькі дані 100-200 тисяч вояків,

радянські джерела 90-100 тисяч.

Методи боротьби



дії партизан

узгоджувались з потребами

фронту: диверсії на залізниці, збір інформації, напади на гарнізони, агітація, рейди по тилам ворога

захист місцевого населення

від окупаційної влади, зрив вивозу людей та продовольства, збір зброї, агітація, напади

на гарнізони



Керівний склад


Т.Строкач.

С.Ковпак , О.Сабуров, О.Федоров, М.Наумов.

Т. Бульба-Боровець

Дмитро Клячківський (Клим Савур),

Роман Шухевич (Тарас Чупринка).

Вшанування пам’яті


63,7 тис. партизанів і підпільників нагороджено орденами і медалями СРСР, 95 з них удостоєно звання Героя Радянського Союзу.

Двічі Героями Радянського Союзу стали С. Ковпак і О. Федоров.

Згідно з Указом Президента України «Про День партизанської слави» від 30 жовтня 2001 року, щорічно 22 вересня вшановується подвиг людей , які воювали в партизанських загонах.



питання про офіційне визнання УПА воюючою стороною у Другій світової війні та пов'язане з цим питанням надання ветеранам УПА пільг на державному рівні (декілька західних областей вже прийняли це рішення на своєму рівні), досі залишаються невирішеними . Але з 2005 року в Україні офіційно святкуються річниці створення УПА - 14 жовтня на День Покрови.

.


Закріплення

Учитель:

а) проаналізувавши записи таблиці давайте виділимо спільні та відмінні риси діяльності радянських партизан та воїнів УПА;

б) вправа «Спрогнозуй ситуацію»

Обидві раніше згадані військові сили воювали проти військ третього Рейху, передбачте а як складались відносини між ними. Вони могли стати союзниками чи були противниками ?



Відповідь після прослуховування думок учнів висвітлюємо на інтерактивній дошці

В Україні він був представлений трьома політичними течіями: радянський партизанський та підпільний рух, УПА та українське національне підпілля, польські партизани (Армія Крайова)









робота з термінами

  • Рух Опору – визвольний рух проти фашизму та нацизму та встановлених ними порядків на тимчасово окупованих територіях;

  • Партизан – особа, яка добровільно бере участь у складі збройних сил на території, зайнятій противником. Міжнародний правовий статус партизан визначений Гаагськими конвенціями 1899 та 1907 років, а також Женевськими конвенціями 1949 року;

  • Похідна група – були створені ОУН з метою організації зі свідомих українців на українських землях органів місцевого самоуправління під час Другої Світової війни;

  • Поліська Січ – українські військові формування самооборони створені на Поліссі в 1941, попередник УПА;

  • УПА – військове формування створене ОУН, боролись за соборну, самостійну Україну, діяла з 1942 р. до сер 1950-х рр.;

  • Партизанські рейди - бойові дії в тилу противника з метою вирішення бойових задач в інтересах регулярних військ (знищення живої сили й техніки ворога, його важливих об’єктів, дезорганізація роботи тилу, вузлів зв’язку тощо);

  • Партизанський край – територія в тилу німецьких військ, яка була визволена та довгий час утримувалася партизанами;

  • Рейкова війна - операція радянських партизанів у період з серпня до середини вересня 1943 в тилу німецьких військ на території Росії, Білорусії та частини України з метою одночасного масового зруйнування залізничного полотна та станційних споруд;

  • операція «Концерт»- продовження операції «рейкова війна» відбувалась в вересня – жовтні 1943 під час звільнення території України.

Учитель. Як Ви вважаєте , така розстановка сил послаблювала рух Опору чи ні ?

використовуючи метод «коло ідей » заслуховуються думки учнів

Учитель. Ознайомившись з умовами існування обох військових сил, ми зрозуміли що хоч вони і мали спільного ворога – німецькі війська , але ідеологічна основа не давала змоги їм об’єднати зусилля в боротьбі. Якщо вони і виступали спільно, то таке об’єднання було тимчасовим і носило локальний характер. Давайте з вами доповнимо конкретними фактами наші знання.

( напередодні уроку в класі формуються 4 групи учнів, кожна з груп отримує завдання з додаткових джерел та підручника опрацювати матеріал про діяльність партизан та воїнів УПА зробивши хронологічно розподіл за роками. Відповідно 4 групи : 1941р., 1942р., 1943р., 1944р. Під час виступу учні класу створюють тези відповідно плану уроку. Опрацьовуємо нові для нас терміни : УПА, УШПР, партизанський край, рейд, рейкова війна, операція «Концерт», похідна група. Вчитель координує повідомлення.

Можливий варіант тез

Партизанський рух

1941 рік


  • виступи партизан були нечисленними і неорганізованими

  • для роботи в тилу ворога було залишено 3500 груп ,станом на червень 1942р діяло 22 групи;

  • «мовою документа»

Як повідомлялось в одному з офіційних донесень, складених окупантами, у серпні 1941 р., «закинуті десантам російські партизани не мають жодного впливу на населення. Скрізь, де вони з'являються... їх схоплюють і передають нам»,

c:\users\лишевський\downloads\мол пар.jpg c:\users\лишевський\downloads\засада.jpg

1) фото партизан 2) партизанська засідка

1) [Електронний ресурс] .-Режим доступу:http:// stepandstep.com.ua

2) [Електронний ресурс] .-Режим доступу:http:// readmas.ru

1942 рік

Терор окупантів викликав опір населення, сприяв створенню партизанських загонів. Там, де 1941 р. німців дехто зустрічав ще як визволителів, в 1942 р. вже закладав міни.



  • дрібні загони зливаються у з‘єднання;

  • масового характеру набуває підпільний рух, найвідоміші організації це: «Партизанська іскра » с. Кримки (сучасна Миколаївська обл.), «Комітет 103» (Черкаська обл.), «Молода гвардія» з Краснонодону,

червень

  • почав діяти Український штаб партизанського руху, він розгорнув активну роботу, спрямовану на забезпечення дій партизанських загонів, переправляючи літаками в партизанські краї зброю, боєприпаси, засоби зв'язку, пропагандистську літературу, поліграфічну т ехніку та спеціалістів з ведення «лісової війни».

  • серпень

  • в Москві відбулась нарада командирів та комісарів (рішення перенести боротьбу на Правобережну Україну)

листопад-грудень

  • з‘єднання Ковпака та Сабурова протягом 30 днів пройшли 750 км. по Правобережній Україні;

  • діє 5 партизанських з’єднання та 900 загонів.

1943 рік

лютий - березень

  • Полісся , Сумщина, Чернігівщина так звані «партизанські республіки», звідки партизани вирушали в далекі рейди, всього протягом війни було проведено 19 рейдів – це 52 тисячі кілометрів;

  • лютому-березні 1943 р. глибокий рейд південними областями України розпочали партизанські з'єднання під командуванням М. Наумова. 2800 бійців партизанського з'єднання  на санях і верхи здійснило нечуваний 2400-х кілометровий рейд по степових і лісостепових районах Сумської, Полтавської, Кіровоградської, Одеської, Вінницької і Житомирської областей. Пересуваючись ночами, вони громили залоги окупантів і наробили паніки, з'явившись зненацька в районі ставки Гітлера "Вервольф" під Вінницею. Капітану Наумову одразу було присвоєно військове звання "генерал-майор".

  • в березні рейд із Чернігівської у Волинську область здійснило партизанське з'єднання під командуванням О.Федорова.

червень- липень

  • 12 червня в Карпатський рейд вирушило з’єднання Ковпака «від Путивля до Карпат » 2 тис. км за 4 місяці, всього партизанські з'єднання Ковпака пройшли понад 10 тис. км, знищили гарнізони ворога в 39 населених пунктах.;

c:\users\лишевський\downloads\кар рейд.jpg c:\users\лишевський\downloads\i 7-я рота путивльских партизан на марше в карпатском рейде. военное..jpg

з’єднання Ковпака під час рейду



-----------------------------------------------------------

[Електронний ресурс.-Режим доступу:http:/ymorno-ru.livejournal.com

[Електроннийресурс] .-Режим доступу:http://bigfrol.livejournal.com


  • «рейкова війна», протягом 1943 р. партизани підірвали 3688 ешелонів, 1469 залізничних мостів;

  • в середньому за добу українські партизани висаджували в повітря 10 ешелонів;

  • восени 1943 р., в період підготовки радянських військ до форсування Дніпра, партизани України разом із партизанськими загонами Росії, Білорусії, Молдавії взяли участь в операції «Концерт», під час якої були знищені залізничні колії, засоби зв'язку, що на якийсь час паралізувало передислокацію військ вермахту.

c:\users\лишевський\downloads\взрив рейків.jpg c:\users\лишевський\downloads\рекова війна.jpg

результати «рейкової війни»



--------------------------------------------------------

[Електроннийресурс].-Режим доступу:http://www.frontalbum.ru

[Електронний ресурс] .-Режим доступу:http:// victory.rusarchives.ru

1944 рік


  • у Вінницькій, Камянець - Подільській, Житомирській, Кіровоградській, Тернопільській та Чернівецькій областях діяло 350 підпільних організацій;

  • взаємодія з військами Червоної Армії , захоплення переправ та мостів;

  • допомога партизанам Польщі , Чехо - Словаччини, Румунії . До Польщі та Чехо - Словаччини було перебазовано ряд з’єднань, до Румунії та Угорщини десантовані ряд груп;

Вчитель робить висновок

Скористаємось свідченнями тих хто на собі відчув силу партизанської зброї :

«В міру того , як війна набирала затяжного характеру, а бої на фронті ставали дедалі упертішими, партизанська війна стала справжнім бичем, дуже впливаючи на моральний дух солдатів» . (Генерал Гудеріан)д)еріан звідки За німецькими даними, майже 10% сил вермахту були зайняті боротьбою з партизанами.


  • перегляд відеоролика «Партизанський рух 1941-1945рр»

----------------------------------------------------------------------

[Електронний ресурс] .-Режим доступу:http://www.youtube.com/watch?v=z3iWAg8oUP4

УПА та національне підпілля

1941 рік


  • в складі Вермахту комплектуються батальйони «Нахтігаль» та «Роланд»;

  • діють «похідні групи» , вони нараховували близько 7000 навчених осіб

червень

  • на Волині Тарас Боровець (псевдонім Бульба, прихильник уряду УНР ) сформував перші загони «Поліська Січ»;

  • 30 червня 1941р. у Львові ОУН-Б проголосила створення Української держави;

липень

  • масові арешти ОУН (15 керівників та 300 членів);

  • з директиви поліції безпеки СД «Усі активісти бандерівського руху повинні негайно заарештовуватись і після ретельного допиту мають бути ліквідовані під видом грабіжників» [ 2 ]

вересень– листопад

  • 25 вересня - наказ німецького командування про арешт і страту членів оунівського підпілля;

  • підрозділи СС заарештували більшість «похідних груп», у Києві розгромлено підпілля ОУН- М , розстріляли понад 40 членів, зокрема поетесу Олену Телігу;

  • арешти відбулися у Києві, Харкові, Дніпропетровську, Донецьку, Полтаві, Одесі. Сімферополі та інших міста;

  • ОУН переходить в підпілля і розпочинає підготовку до активних дій проти фашизму;

  • батальйони «Нахтігаль» та «Роланд» відмовляються виконувати накази і розформовуються ;

  • «Крім групи ОУН Бандери , на Україні не існує жодної організації опору, яка б була здатна становити серйозну небезпеку » ( наказ німецького командування від 31 грудня 1941р)

1942 рік

  • військові формування бульбівців, бандерівців і мельниківців проводять об'єднаними, нове формування отримає назву УПА;

c:\users\лишевський\downloads\бійці.jpg c:\users\лишевський\downloads\нескорені.jpg

бійці УПА



--------------------------------------------------------------

[Електроннийресурс].-Режимдоступу:http://www.cym.org [Електронний ресурс] .- Режим доступу:http:// lp-media.satel.com.ua



  • офіційним днем створення вважається 14 жовтня 1942 р. – день Покрови святої Богородиці;

1943 рік

  • у липні-серпні 1943 р. німці, з метою знищити загони УПА, силами 10 батальйонів мотопіхоти та 10 000 німецьких і польських поліцейських провели наступ на територію південної Волині. Проте наступ провалився. У липні було відмічено 35 боїв, у серпні - 24, у вересні -15. Німецькі війська втратили близько 3000 убитих і поранених, УПА - 1237 убитих і поранених;

c:\users\лишевський\downloads\упа і німці.jpg

захоплення в полон воїнами УПА німців



----------------------------------------------------

[Електронний ресурс] .-Режим доступу:http:/ www.sevastopol.su



серпень

  • ІІІ Надзвичайні збори, вироблено політичну платформу. Боротьба за самостійність України, головне гасло «Свобода народам , свобода людині»

жовтень – листопад

  • було проведено 47 боїв проти німців і 54 бої проти радянських партизан;

  • зростає чисельність, введено військові звання , сформовано ударні групи: УПА-Захід, УПА - Схід, УПА - Північ, УПА - Північ;

  • підрозділи УПА відтісняють загони партизан з Волині та Полісся до білоруських лісів;

  • під час Карпатського рейду між партизанами Ковпака і підрозділами УПА налагоджується співпраця ( комісар Руднєв, як прихильник співпраці був вбитий агентом НКВД)

1944 рік

  • станом на березень німецькими спецслужбами було викрито 196 осередків ОУН зокрема: Дніпропетровська обл.- 46, Київська – 32, Полтавська -19, Закарпатська -30, Рівненська і Житомирська – 15, Сталінська – 9;

  • після відступу німецьких військ за межі України продовжується боротьба з радянською владою. Керівництво розуміло , що боротьба проти могутніх радянських сил – це неминуча смерть, а відмова від боротьби – капітуляція. Вибрали шлях боротьби;

  • змінено структуру і тактику УПА . Великі формування поділили на окремі загони. За даними НКВС у 1944-1945рр. УПА нараховувала 379 формувань, які за цей час провели 6148 операцій;

  • восени воїни УПА на Волині провели понад 800 рейдів;

  • в тилу Червоної армії, на щойно очищеній від нацистів українській землі, розгорнулася справжня партизанська війна. У багатьох селах нелегально діяли національно-державні структури ОУН (станичні, кущові, районні, над районні, окружні, обласні й крайові проводи), підтримуванні загонами УПА, тобто фактично існувало двовладдя (підпілля й ради);

c:\users\лишевський\downloads\умгб і упа.jpg

Перемови бійців МГБ і боївки УПА

------------------------------------------------------------------------

[Електронний ресурс] .-Режим доступу:http://photo.qip.ru



  • курс ОУН-УПА на масовий опір населення радянській владі дорого обійшовся західноукраїнській людності, але боротьба тривала і після завершення ІІ Світової війни.

  • Перегляд відеоролика «Партизани» гурту «Чорна вишиванка»

------------------------------------------------------------------------

[Електронний ресурс] .-Режим доступу:http://www.youtube.com/watch?v=l0krZSlFXSM



Вчитель робить висновок

т Українська Повстанська Армія була народною армією. Вона діяла в умовах бездержавності протягом багатьох років і повністю утримувалася народом. Воїни УПА розуміли, що сили в протистоянні нерівні. Дві тоталітарні держави не залишали жодного шансу на створення власної української держави. То що ж спонукало сотні тисяч селян, ремісників, студентів, учителів, військових і робітників продовжувати боротьбу навіть після завершення ІІ Світової війни.Відповідь одна - ідея Української соборної суверенної держави.

V. Картографічна робота

(підручник: Струкевич О. К., Романюк І. М., Дровозюк С. І. Історія України: 11 клас ,ст.. 42) див . додаток № 2



  • покажіть на карті райони зосередження військ УПА та радянських партизан;

  • зверніть увагу на маршрути партизанських рейдів;

  • в яких містах діяли підпільні організації , який напрямок руху Опору вони представляли;

VІ. Узагальнення та систематизація знань учнів.

Вчитель: узагальнення знань ми здійснимо з вами за допомогою таблиці «Плюс-мінус- цікаво». В першу колонку ми записуємо аргументи «за», , у другій-«проти», а у третій – ті що не можна точно ідентифікувати




«+»

«-»

Цікаво

Радянський партизанський рух та підпілля










Національне підпілля

та УПА










Опрацювання проблемного запитання уроку (метод «Коло ідей»)

Чому учасникам Руху Опору в Україні не вдалось об’єднати свої зусилля в боротьбі з ворогом ? Що заважало це зробити ?

Можливий варіант.



  • На теренах України діяли різні течії антифашистського руху : бульбівці, бандерівці, мельниківці, радянські партизани. Хоча ворог в них був спільний, але великі ідеологічні розбіжності, недовіра один одному;

  • nУкраїнський народ мав повне право прагнути до здобуття незалежності, радянська влада цю тезу не визнавала. Тому об’єднання неможливе;

  • Протиборство між партизанами й повстанцями носило свідомий, цілеспрямований та запеклий характер, набуло рис братовбивчого конфлікту між українцями. Об'єктивно таке протистояння було на руку агресорам;

  • Окупанти всіляко сприяли національній ворожнечі : українців, поляків, росіян та інших націй.

тестові завдання

  1. Рух Опору в Україні розпочався відразу після вступу на територію окупаційних військ:

А) Так

Б) Ні


2. У Львові з ініціативи ОУН-Б проголошено Акт відновлення Української держави, дана подія відбулась:

А) 22 червня 1941р



Б) 30 червня 1941р

т В) 30 липня 1941р

Г) 14 жовтня 1942 р

3. Позначте логічний ланцюжок , що об’єднує імена та прізвища діячів радянського партизанського руху:

А) Сидір Ковпак, Олександр Сабуров, Олексій Федоров, Роман Шухевич;

Б) Сидір Ковпак, Олександр Сабуров, Дмитро Клячківський , Олексій Федоров;

В) Сидір Ковпак, Олександр Сабуров, Олексій Федоров, Михайло Наумов.

Відповідь: В

4. Встановіть відповідність між термінами та їх визначеннями:

А) Партизан 1. Військове формування створене ОУН, боролись за соборну, самостійну Україну;

Б) УПА 2.Особа, яка добровільно бере участь у складі збройних сил на території,

зайнятій противником.

В) Партизанські рейди 3.Здійснювались з метою організації зі свідомих українців на українських землях органів місцевого самоуправління.

Г) Похідна група 4. Бойові дії в тилу противника з метою вирішення бойових задач в інтересах регулярних військ.

Відповідь: А 2; Б 1; В 4; Г 3

5. Встановіть відповідність між подіями та датами їх проведення:

А)проголошено Акт відновлення 1. 14 жовтня 1942 р.

Української держави;

Б) наказ німецького командування 2. червень 1943 р.

про арешт і страту членів оонівського

підпілля;

В) створення Українського штабу 3. 12 червня- жовтень 1943 р.

партизанського руху (УШПР);

Г) Заснування УПА; 4. 30 червня 1941 р.

Д) «Карпатський рейд» з’єднання 5. 20 червня 1942 р.

С. Ковпака;

Е) ІІІ Надзвичайний великий збір ОУН-Б 6. 25 листопада 1941 р.

Відповідь: А 4; Б 6; В 5; Г 1; Д 3; Е 2.

6. Вкажіть головні особливості діяльності УПА:

А) воювала за незалежну соборну Українську державу;

Б) завжди вважала своїм спільником у боротьбі проти російського більшовизму німецький націонал- соціалізм;

В) головні надії на створення незалежної Українипокладала на фюрера ІІІ рейху А. Гітлера;

Г) мала найбільшу підтримку в західних областях України;

Д) прагнула до встановлення панівної ролі греко- католицької церкви на сході України;

Е) в 1941 р.розпочалось формування під проводом Т. Бульби-Боровця



Відповідь: А, Г, Е.

7. Які події зафіксовано на фото:



c:\users\лишевський\downloads\взрив рейків.jpg c:\users\лишевський\downloads\рекова війна.jpg

Відповідь: «рейкова війна»

8.Заповніть таблицю, указавши у відповідній колонці порядковий номер:



Радянський партизанський рух

У П А







1) представляли на окупованій території радянську владу;

2) розраховували тільки на власні сили та допомогу населення;

3) дії узгоджувались з потребами фронту;

4) Український штаб партизанського руху;

5) райони базування: Полісся, Волинь, Галичина;

6) рейди по тилам ворога;

7) Т. Бульба-Боровець; Д. Клячківський (Клим Савур), Р. Шухевич (Тарас Чупринка) ;

8) Т.Строкач, С. Ковпак, О.Сабуров, О.Федоров;

9) 22 вересня;

10) 14 жовтня



  1. Визнач історичних діячів:

А) Б) В)

c:\users\лишевський\downloads\ковпак.jpgc:\users\лишевський\downloads\160px-taras_bulba-borovets._1941.jpgc:\users\лишевський\downloads\fedorov_af.jpg

Г) Д) Е) c:\users\лишевський\downloads\сабуров.jpgc:\users\лишевський\downloads\шухевич.jpgc:\users\лишевський\downloads\dmytro_klachkivsky.jpg

Ж) c:\users\лишевський\downloads\200px-теліга_о.jpg

Відповідь:

А) Т. Бульба-Боровець; Б)О.Федоров; В) С. Ковпак :

Г) Д.Клячківський(Клим Савур); Д) Р. Шухевич (Тарас Чупринка);

Е) М. Наумов; Ж) О. Теліга

VIІ. Підбиття підсумків уроку.

Учитель робить загальний підсумок уроку та оцінює роботу учнів.

Таким чином, антифашистський рух не був єдиним. Комуністичний і націоналістичний рухи перебували у конфронтаційних стосунках. Це, звичайно, послаблювало сили антифашистського руху Опору в Україні. Але однозначно потрібно визнати, що і радянські партизани і воїни УПА боролись протии нацизму. Об’єднатись вони не могли тому що головна ідея, за яку боролися обидві сторони були  різні: для воїнів УПА - ідея незалежності України, для партизан -захист існуючого комуністичного режиму.

В даний час нам потрібно проявити приклад толерантності і соціальної злагоди в суспільстві. Якщо учасники партизанського руху визнанні в Україні на державному рівні. То ставлення до історії УПА у українському суспільстві впродовж років незалежності коливаєтся між позитивним (борці за незалежність) і протилежним (німецькі колаборанти): сама оцінка часто опирається на пропагандистські штампи обох сторін. Питання про офіційне визнання УПА воюючою стороною у Другій світової війні та пов'язане з цим питанням надання ветеранам УПА пільг на державному рівні (декілька західних областей вже прийняли це рішення на своєму рівні), досі залишаються невирішеними. Мета за яку боролись ветерани УПА здійснилась: вони проживають в незалежній Україні, моральну перемогу вони таки здобули. Ліна Костенко писала: "Кожній нації є за що посипати голову попелом. Тільки не треба ним запорошувати очі наступних поколінь"

VII. Повідомлення та інструктаж домашнього завдання.


  1   2   3


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка