6 клас Тема. Повторення відомостей про стилі мовлення. Поняття про офіційно-діловий стиль Мета



Скачати 73.31 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір73.31 Kb.
6 клас

Тема. Повторення відомостей про стилі мовлення. Поняття про офіційно-діловий стиль

Мета: поглибити знання учнів про стилі мовлення, сферу вживання кожного з них, навчати визначати стилі мовлення; сформувати поняття про офіційно-діловий стиль, його мовні особливості, пояснити сферу вживання, його функції, ознаки; розвивати в учнів мислення та мовлення, уміння самостійно складати висловлювання в різних стилях мовлення;виховувати працьовитість, уважність, любов до рідної мови.

Обладнання: підручник, таблиця «Стилі мовлення», картки з текстами. Внутрішньопредметні зв’язки: Граматика: виділення тематичних речень, мовних засобів зв’язку речень у тексті. Текст: удосконалення вмінь відтворювати деформований текст. Культура мовлення і стилістика: засвоєння стандартних висловів, словосполучень в офіційно-діловому стилі. Міжпредметні зв’язки: художня література, біологія, історія, правознавство.

Тип уроку: засвоєння нових знань ( формування мовної компетенції) з елементами повторення.

Хід уроку

I. Організаційний момент.














1




2




3






















4


































5
























































































6

































II. Мотивація навчальної діяльності школярів. Розгадування кросворда

  1. Стиль, для якого найхарактернішим є вживання слів у переносному значенні (Художній).

  2. Тип мовлення, для будови якого притаманна схема: теза – аргументи – висновок (Роздум)

  3. Розділ науки про мову, в основі назви якого лежить слово, що зводиться до лат. stilus «загострена паличка для писання» (Стилістика ) .

  4. Слово, що походить від французького, яке в перекладі означає «полотно», «тканина» (Текст).

  5. Стиль, що є засобом впливу на громадську думку (Публіцистичний).

  6. Стиль, для якого характерні такі жанри, як реферат, дисертація, доповідь тощо (Науковий).

III. Оголошення теми й мети уроку.

IV. Опрацювання матеріалу.

  1. Слово вчителя Наше мовлення має бути правильним не тільки з орфоепічного, лексичного і граматичного боку, але й із стилістичного. Тому формування стилістичних навичок є важливим для розвитку культури мовлення.

  2. Бесіда за питаннями

  • Який розділ науки про мову вивчають функційні стилі?

  • Які стилі мовлення вам відомі? Назвіть їх.

  • Чи впливає мовленнєва ситуація на вибір стилю мовлення?

  1. Робота в групах з текстами. Творче спостереження. Указати, якими характерними мовними засобами відрізняється кожен стиль, назвати його.

Текст № 1

Був кінець осені. Земля промерзла, негустий сніжок сухо шурхотів по асфальту, зміївся під пронизливим вітром. Смеркало рано. Батьки повернулися додому вже поночі, змерзлі і якісь загадкові. У мами під шубою щось попискувало. Виявляється, на ділянку прибилася з малям якась бездомна собака. Її нагодували. Песик був дуже кумедний. Назвали його Русиком. Він справді був чудовим.



Текст № 2

Кут зору ока сови – 160 градусів. Голову птах може обертати на 270 градусів від фронтального положення. У нічній темряві сова бачить при освітленні 0,000002 люкса. Гострота зору інших птахів може дорівнятися до зору сови за умови наявності освітлення у 46000 разів потужнішого. Для порівняння: літнього дня сонце освітлює землю з силою 100000 люксів.



Текст № 3

Наше слов’янське письмо пройшло довжелезний шлях, поки дійшло до нас. Поклав початок цьому один дуже давній і беручкий народ – фінікійці, які жили за 30 століть до нас. Їхнє письмо запозичили й удосконалили стародавні греки.



Текст № 4

Громада хлопців – пастухів присіла під лозами, шукаючи захисту від сонячних лучів.



  • Скучно так сидіти, - каже Андрій, - ходім бавитися.

  • А чого би? – питають другі.

  • Давай колесом підемо, - радить Стефан.

І три пари ніг замахали, наче вітрак травами, поміж худобу.

  1. Слово вчителя.

А зараз ми з вами ознайомимося ще з одним стилем – офіційно-діловим. Подумайте і скажіть:

  1. Як ви розумієте це поняття?

  2. Що воно означає?

  3. Яку роль виконує цей стиль?

  4. У яких сферах він застосовується?

  1. Робота з підручником. Опрацювати теоретичний матеріал.

Фізхвилинка

  1. Слово вчителя

Роль офіційно-ділового стилю – забезпечення ділового спілкування між державами, установами, організаціями, членами суспільства. Стиль обслуговує законодавство, адміністративно-господарську діяльність та інші ділянки життя суспільства, пов’язані з діловодством, звітністю та документацією. У писемній формі діловий стиль використовується при оформленні документів. В усній формі він виявляється під час проведення зборів, нарад, засідань.

Для ділового стилю характерні такі ознаки:



  • вживання готових усталених форм та мовних зворотів;

  • точність, ясність, логічність та стислість у викладенні думок;

  • вживання слів тільки у прямому значенні;

  • спеціальна термінологія;

  • відсутність індивідуальної манери викладу та емоційно забарвленої лексики.

  1. Прочитати. У якому стилі складено текст статті. Довести, що вжито офіційно-діловий стиль. Назвати основні ознаки стилю.

Стаття 68. Кожен зобов’язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей.

Незнання законів не звільнює від юридичної відповідальності. (З Конституції України).



  1. Творча робота в групах.

З-поміж поданих словосполучень виписати:

1група: словосполучення, які характерні науковому стилю.

2група: словосполучення, які характерні публіцистичному стилю.

3група: словосполучення, які характерні офіційно-діловому стилю.

Площа трикутника, родина осокові, економічні реформи, передвиборча боротьба, депутатський корпус, слово надається, відповідальність покласти на…, питома вага, порядок денний, конституційні рамки, заслухати звіт, ведення протоколу доручити.


  1. Пояснення вчителя. Види ділових паперів.

Алфавітний список, оголошення, запрошення, лист, адреса, заява, телеграма, протокол, доручення, розписка, анкета, автобіографія, характеристика, наказ, інструкція, щоденник, довідка, свідоцтво, диплом, атестат, календарний план роботи.

  1. Робота в парах (з картками) За поданим зразком скласти діловий папір.

Картка №1.

Запрошення

Шановний Михайле Івановичу!

Учнівський колектив 6-А класу запрошує Вас на виховну годину, присвячену Дню Перемоги. Просимо Вас виступити із спогадами про участь у боях проти загарбників. Виховна година відбудеться 07 травня о 12-00 годині у 317 кабінеті.

З пошаною – учні 6-А класу.

Картка №2.

Оголошення

У понеділок, 16 жовтня, в актовій залі школи відбудеться відкриття виставки робіт вихованців художньої студії. Початок о 15 годині. Запрошуються всі бажаючі.

Рада школи.



Картка №3.

Директору ЗОШ №

Іваненку Миколі Павловичу

учня 6 класу

Дахна Сергія Вікторовича

Заява


У зв’язку з тим, що я люблю конструювати, прошу Вас зарахувати мене до гуртка технічної творчості.

04.09.2013р. підпис



Картка №4.

Розписка


Я, учень 6-Бкласу Яхно Максим Іванович, отримав від учителя фізичної культури Данька Сергія Семеновича 1 (одну) пару ковзанів для тренування.

Ковзани зобов’язуюсь повернути до 20 січня 2014 року.

28.12.2013р. підпис

Картка №5.

Скласти алфавітний список класу.



  1. Звіт роботи з картками.

V. Систематизація й узагальнення вивченого.

Дати відповіді на питання



  1. Який стиль мовлення називається офіційно-діловим?

  2. Яку роль виконує офіційно-діловий стиль у житті людини?

  3. Які види документів офіційно-ділового стилю ви можете назвати?

VI. Підсумок уроку. “Ланцюжок»

  1. На уроці я дізналася про…

  2. Мені запам’яталося, що…

VII. Домашнє завдання.

Підготувати усне повідомлення на тему «Місце офіційно-ділового стилю в житті людини».



Опрацювати теоретичний матеріал підручника.

Виконати вправу.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка