6 клас Леонід Глібов. Байка «Лисиця-жалібниця» Мета: навчальна



Дата конвертації29.04.2016
Розмір79.1 Kb.
6 клас

Леонід Глібов. Байка «Лисиця-жалібниця»

Мета:

навчальна: продовжити ознайомлення учнів із творчістю Л.Глібова, показати, як за допомогою художнього слова автор висміяв і осудив у байці людські вади;

розвивальна: розвивати уміння аналізувати й робити висновки, логічно й послідовно аргументувати свої міркування, уміння помічати деталі, читати виразно;

виховна: виховувати зневажливе ставлення до лицемірства, брехні.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: портрет байкаря, декорації та елементи костюмів для інсценування, конверти з емоціями та рисами характеру, слайди до байки, схеми, технологічні картки «Виразне читання», «Аналіз байки», «Палітра настрою»;опорні слова, кольорові стікери, тлумачні словники.

Хід уроку

Моторнії сини й онуки!

Читайте байку для науки.

Л.Глібов


І Мотивація навчальної діяльності

А)Організація класу

-Доброго ранку,діти! Поверніться до наших гостей, щиро усміхніться й привітайтеся!

-Давайте налаштуємося на роботу.

Психологічний настрій

Очі дивляться і все бачать,

Вуха слухають і все чують,

Пам’ятаю, що в класі я не один

Умію слухати інших.

-Почну я сьогоднішній з того, що запалю свічку(музичний фон)

Хай палає свічка, хай палає,

Поєднає нас вона в цей час.

Друзів голоси нехай лунають.

Слово Глібова, зорій між нас.



Б)Заохочення учнів до співпраці

Кожен день не схожий на інший.Бо щодня ми дізнаємось про щось нове.Сьогоднішній урок не буде винятком.Кожен з вас продемонструє всі свої знання, вміння та навички.

Запрошую вас до чарівного світу літератури.А вона пов’язана з настроєм.Гарний настрій-запорука успіху.Продемонструйте, будь ласка,свій настрій у кольорі.Перед вами кольорові папірці-стікери.Оберіть той, який вам подобається, який найбільше співпадає з вашим станом душі,і приклейте його на «Палітру настрою».Подивіться ,яка яскрава у нас вийшла палітра. Ми різні, маємо різний настрій, думки.А значить, нам буде цікаво працювати.

2.Актуалізація опорних знань.

А) «Вакуумний лист»

-Із творчістю якого байкаря ми почали знайомитися на попередньому уроці?

А зараз перевіримо чи уважно ви слухали.

У кожного надрукована біографія.Вам треба замість крапочок записати деякі факти.

-Будьте уважними,читайте швидко,пишіть без помилок.Це завдання вам треба виконати за 2 хвилини.Тож, починайємо.

-Думаю, и з цією роботою добре справились. Давайте складемо «доміно» про життєвий і творчий шлях Л.Глібова.

-Отже,як називали його?

-Що він писав?

(на дошці з’являються слова)

Висновок

Л.Глібов-Дідусь Кенир-поет-байкар-письменник

-Згадайте,будь ласка,слова І.Франка,які ви повинні запам’ятати.



Отже,талановитий поет, блискучий байкар, творець дитячих загадок-таким постає перед нами Леонід Глібов.

Б) Робота у групах

-З якою байкою ми познайомилися на попередньому уроці?

Ми працювали по групам,тому кожна отримала своє д\з.Давайте перевіримо як ви підготувалися до уроку.Уважно слухайте відповіді, а потім проаналізуєте.

Першими слухаємо Акторів.

Інсценізація байки «Щука»

Аналіз роблять учні,а потім вчитель

-Молодці, продумали елементи костюмів,кожний намагався емоційно та виразно передати характер свого героя, хто словами, хто жестами та мімікою, видно, що ви старанно готувались.



-До вашої уваги Теоретики.

Роблять аналіз байки за планом



Висновок

-Я задоволена вами.Ми прослухали повну відповідь.Ви правильно проаналізували байку за схемою.



Слово надається Художникам.

Учні по черзі демонструють та описують свої схеми



Висновок

Прекрасно.Цікаві порівняльні схеми ви склали.Всім зрозуміло яких саме людей висміяв Леонід Глібов.



Молодці! Всі старанно підготувались до уроку! Я вами задоволена!

4.Фізхилинка.

Я читаю питання, якщо ви відповідаєте так-робите рухи головою вперед-назад, ні-ліворуч-праворуч.Приготувались, слухайте уважно!

А)Байка-це невеликий повчально-гумористичний твір алегоричного змісту?

Б)Мораль-це оповідна частина байки?

В)Алегорія-це наділення тварин,рослин,предметів рисами людського характеру?

Г)У народній байці діють звірі,комахи й люди?

Д)Байка складається з оповідної та повчальної частин?

Е)Літературна байка може бути тільки в прозовій формі?



Молодці, добре знаєте теорію.А з чим у вас асоціюється слово добре?

Добре те, що сонце світить,

Добре те, що віє вітер,

Добре те, що на уроці нам цікаво як завжди,

Добре гратися на дворі,

Добру вчитися у школі,

Добре плавать у ставку,

Добре те, що я живу.



3 Оголошення теми та мети уроку.

-Прочитайте,будь ласка,тему уроку.

-На вашу думку,чим ми сьогодні будемо займатися?

Так,ми продовжимо знайомство з творчістю Леоніда Глібова.Тож в кінці уроку ви повинні



Знати: зміст байки Глібова «Лисиця –жалібниця»

Уміти:виразно читати, аналізувати прочитане,визначити мораль байки.

-Запишіть тему та епіграф у зошити.

-Прочитайте епіграф.Як ви його розумієте?

Тому уважно слухайте, висловлюйте свої думки і обов’язково,як казав Л.Глібов: «Читайте байки для науки»,тобто робіть для себе висновки.



5.Сприйняття навчального матеріалу.

Байка, над змістом якої ми будемо сьогодні працювати, називається «Лисиця-жалібниця».З цією героїнею ви знайомі з дитячих років.Назвіть казки,які ви читали.Якою вона зображена?Так ось, сьогодні ця тварина постане перед вами як артистка. А я які образи Лисиця буде перевтілюватися,ви дізнаєтесь послухавши байку.



А)Розповідь вчителем байки в супроводі слайдів.

У кожного з вас є різні емоції.Я зараз буду розповідати байку, а ви уважно слухайте,дивіться слайди,визначайте емоції та риси Лисички і складайте схему образів, в які перевтілюється героїня,тобто складайте своєрідний малюнок байки.

Будьте уважними!

Щаслива жалісна лицемірна

Добра співчутлива зла

Усміхнена брехлива підступна

-Чи сподобалась вам байка? Що саме?

Поясніть лексичне значення слів кривда, щербата, правда.

-Як ви розумієте словосполучення щербата правда?

У класі є група учнів,котрі готувались до словникової роботи в бібліотеці із словником.

-Ви згодні із даним поясненням,чи щось можете добавити?

Правда щербата кривда (учні зачитують значення слів із тлумачного словника)

В)Читання байки учнями.

А зараз ви прочитаєте байку самостійно, думаю, що словникова робота вам допоможе швидко прочитати й зрозуміти зміст байки.А потім ми проаналізуємо її за схемою.

Тож підготуйте технологічну карту «Аналіз байки».

«Актори» звертають увагу на третє питання, «Художники»-на четверте, а «Теоретики»-на п’яте.



Аналіз байки

1.Назва байки.

2.Дійові особи.

3.Розповідь про подію.

4.Алегоричність образів.

5.Мораль.



Г)Аналіз байки.Бесіда за змістом.

-Згадайте, будь ласка,діаграму Вена,які ми визначили спільні риси і народної, і літературної байки?

-А зараз працюючи над змістом, ми з вами доведемо, що цей твір –байка.

-Тож, назвіть ,дійових осіб байки.

Однією з особливостей байки є розповідь про подію.

Слухаємо «Акторів»(переказують байку).

-Давайте згадаємо ,що таке алегорія?

Автор розпочинає байку чарівним пейзажем.Справді, там було гарно.Хто співав у гаю? Як автор називає гай? Що це означає? Отже,питання до «Художників»: спочатку під образом Лисиці автор яку людину зобразив? (Щасливу,добру,усміхнену).

-Так ,Лисичка розчулена,вона каже: «От де правді можна жить і доленьку хвалить…»

-Давайте з вами знову повернемось до слів Лисичка і правда.

-Чи сумісні ці слова?Чому ви так вважаєте?

Лисиця ховає свої злі наміри за лицемірно ніжними пестливими словами.

Знайдіть у тексті ці слова.

Навіть ,готова боротися з усіма котами.

-Яку ж людину ми тепер бачимо?(жалісну,співчутливу,брехливу).

-На вашу думку,вона щирою була?

-ЇЇ правда якою була?(підтвердіть словами з тексту).

-Що він означає?

Так і сталося,коли попадали пташенята із гнізда,що з ними зробила Лисиця?

-Насправді,за своєю добротою,жалістю, співчутливістю,що скривається,які риси?(лицемірність,злість,підступність).



Отже,ми визначили алегоричність образів-другу особливість байки.

-Дайте визначення моралі.

Тож,слухаємо теоретиків.Яка ж мораль цієї байки?

Висновок

Таким чином,Леонід Глібов розкриває справжню суть улесливої людини,яка ніби всіх любить,а придивитися ближче- і ти побачиш жорстокого й безжалісного лицеміра.



Тож, визначивши мораль, ми доказали, що цей літературний твір-байка.

А зараз почитаємо за особами .Але спочатку попрацюємо над технікою мовлення.



Д)Робота над технікою мовлення.

Скоромовка.

Кожна група отримає одне й теж прислів’я,але прочитає його з різною інтонацією.Працюйте у парах,керівник обирає у кого краще получається, той і буде представляти групу,а потім визначимо ,хто найкраще справився із завданням.



Стара лисиця від собак захиститься.

«Актори» читають так, наче задоволені Лисицею(вона може захиститися від собак).

«Художники»читають так, наче жаліють Лисицю(вона старенька,їй необхідний спокій,а за нею собаки бігають)

«Теоретики» читають так,наче ви злі на Лисицю(вона залізла у курник і з’їла всіх курей та втекла від ваших собак)

Визначаємо найкращого.



Робота над диханням

Вправа «Після блискавки»

Вправа виконується під звуки спокійної музики .

Учні заплющують очі й малюють у своїй уяві картини.

Картина 1 «Ви в лісі.Тільки що відгриміла гроза.Пройшов дощ.Блищить мокре листя на березах,на траві-сріблясті краплі.Як добре пахне в лісі.Як легко дихається.Ось конвалії.Зірвіть їх.Вдихніть іх запах.Вдихайте повільно,рівно,глибоко».

Я вважаю, що ми вже підготувалися до виразного й емоційного читання.



Е)Читання зо особами.

-Назвіть особи байки.

-Але Лисиця постає в трьох образах.Яких?(перша-щаслива, читає…; другий-жаліслива,читає…;третій-зла,читає……)

Мораль з повчальною інтонацією читаю…

-Слухаємо уважно, потім проаналізуємо читання.Хто вам найбільше сподобався .Чому.

Є)Гра «Юні байкарі»

Ви –розумні учні, правильно відповідаєте на питання, визначаєте мораль,аналізуєте байку.Може серед вас ростуть майбутні байкарі.

Ми знаємо, що байкарі створювали алегоричні образи.Зараз і ви спробуєте.Перед вами яскраві тварини.Візьміть їх і подумайте,якими людськими рисами можна їх наділити.А також підберіть відповідне прислів’я чи фразеологізм з картки.

6 Підсумок.

-Чим ми сьогодні займалися на уроці?

-Чи сподобався вам урок? Що саме?

Кольорова рефлексія.

-Оберіть ,будь ласка, колір вашого враження від уроку і наклейте на «Палітру»

-Подивіться, ми створили з вами маленьке чудо:осінню веселку в нашому класі.Нехай завжди у нас будуть яскраві,неповторні думки.

Зараз керівники груп роздадуть вам фішки,підрахуйте їх.



7 Домашнє завдання.

А)Всім вивчити байку.

Б)»Актори» готують переказ байки від імені Лисиці.

«Теоретики» готують питання Лисиці.



«Художники» знаходять прислів’я,зображують його,розкриваючи зміст.

Слово вчителя

Наш урок закінчується.Ми з вами багато говорили про те, що навчає й від чого застерігає байка.А от чи зуміли ви почуте головне, виділити зернини правди , добра та справедливості у житті? Думаю, що зможете.Дякую усім за роботу на уроці.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка