2. – С. 29-35 шляхи формування мотивації досягнення успіху в обдарованих підлітків



Скачати 373.48 Kb.
Сторінка1/3
Дата конвертації09.09.2017
Розмір373.48 Kb.
  1   2   3


Нечаева О. С. Шляхи формування мотивації досягнення успіху в обдарованих підлітків /

Нечаева О. С. // Обдарована дитина. –2007. - №9. – С. 25-30; №10. – С. 56-63; – 2008. -

2. – С. 29-35

ШЛЯХИ ФОРМУВАННЯ МОТИВАЦІЇ ДОСЯГНЕННЯ УСПІХУ В ОБДАРОВАНИХ ПІДЛІТКІВ

Останнім часом в науковій літературі все частіше основою для прогнозування учбових і професійних досягнень серед обдарованих учнів виступає вивчення їх мотиваційних характеристик і ціннісних орієнтацій. Обдарована особистість завжди характеризується наполегливістю, завзятістю, прагненням якомога краще виконати будь-яке учбове чи життєве завдання і, чим більшою мірою особистості з високим рівнем інтелектуального розвитку властиві такі якості, тим більша ймовірність видатних досягнень у певному виді діяльності.

Але увагу і занепокоєння сьогодні викликає інша категорія школярів – тих, які при наявності високого інтелектуального потенціалу не прагнуть до його реалізації і володіють низькою мотивацією до досягнень у будь-яких сферах і видах діяльності. У підлітковому віці учням з прихованою обдарованістю значною мірою властива нестабільність самооцінки, що зумовлено активним пошуком життєвих цінностей, орієнтирів і смислів, високий рівень домагань, очікувань від себе і своїх здібностей, висока вимогливість стосовно інших, яка нерідко викликає в обдарованих підлітків сильні руйнівні переживання, зменшення впевненості у собі, часті конфлікти з оточенням і, як наслідок, прояви захисної агресії. Низька оцінка себе й своїх здібностей (так само як і непомірно завищена) сприяє переживанню підлітком соціального стресу, страху самовираження або страху невідповідності очікуванням оточуючих, створюючи тим самим бар’єр на шляху формування мотивації досягнення успіху і викликаючи фрустрацію потреби досягнень у будь-яких видах діяльності.

Лабораторією психології обдарованості Інституту психології імені Г.С.Костюка спільно з Центром практичної психології «Акме» була розроблена спеціалізована тренінгові програма для практичних психологів. Програма розрахована на п'ятнадцять годин. Метою тренінгу є: розвиток мотивації досягнення успіху підлітків, які характеризуються прихованою обдарованістю, формування в них позитивної самооцінки і впевненості у собі, підвищення прагнення досягти успіху у тих видах інтелектуальної діяльності, які на даний момент є найбільш актуальними, а також підвищення рівня індивідуальної відповідальності за результати власної діяльності.



Завдання тренінгу:

  • знайомство підлітків з поняттями «успіх», «мета», «мрія», «досягнення»

  • діагностика потреби досягнення успіху і запобігання невдачі

  • засвоєння основних принципів встановлення мети

  • усвідомлення підлітками власних ресурсів і можливостей для досягнення успіху

  • усвідомлення власних перешкод на шляху до досягнень

  • діагностика здібності підлітків до самоорганізації

  • вивчення можливостей продуктивної організації вільного часу

  • набуття навичок планування й прогнозування власних досягнень

  • формування уявлення про можливі кроки щодо реалізації мети

  • знайомство з технікою візуалізації (цілеспрямованого уявлення)


ТРЕНІНГ

РОЗВИТКУ ПОЗИТИВНОЇ МОТИВАЦІЇ І ЦІЛЕПОКЛАДАННЯ

«ЯК ДОСЯГТИ МЕТИ або КОЛИ ЗДІЙСНЮЮТЬСЯ МРІЇ»

Програма тренінгу:

ПРИВІТАННЯ

ВСТУПНА ЧАСТИНА

1 блок. Мета і мрія

1.1 Основні поняття. Різниця між поняттями

Вправа 1 «Мета і мрія». Рефлексія

1.2 Правила встановлення мети.

2 блок. Прагну до успіху чи боюся невдачі?

2.1 Тестова методика «Мотивація успіху і боязні невдачі» (діагностична частина)

2.2 Інтерпретація даних тестової методики

3 блок. Що допомагає у досягненні успіху?

3.1 Впевненість і її значення для досягнення мети

Вправа 2 «Як я себе оцінюю». Рефлексія

Вправа 3 «Формула успіху» Уільяма Джеймса

3.2 Десять кроків впевненості

3.3 Журнал Успіху

4 блок. Що заважає досягненню успіху?

4.1 Перешкоди на шляху до досягнень

4.2 Тестова методика «Оцінка потреби у схваленні» (діагностична частина)

4.3 Інтерпретація даних тестової методики

4.4 Внутрішні обмеження

Вправа 4 «Я- теперішнє, Я- майбутнє». Рефлексія

5 блок. Що таке візуалізація?

5.1 Візуалізація (уявлення)

5.2 Умови ефективної візуалізації

Вправа5 «Образ мрії»

5.3 Альбом Мрії

6 блок. Важливі умови досягнень

6.1 Ресурси для досягнення мети

Вправа 6 «Мої ресурси». Рефлексія

6.2 Цілеспрямованість для досягнення мети

Вправа 7 «Мої цілі». Рефлексія

6.3 Організованість для досягнення мети

6.4 Тестова методика «Наскільки я організована людина?» (діагностична частина)

6.5 Інтерпретація даних тестової методики

7 блок. Планування досягнень

Вправа 8 «Сходинки досягнень». Рефлексія

7.1 Розподілення часу, використання вільного часу

Вправа 9 «Мій день вчора, сьогодні, завтра». Рефлексія

    1. «Правило 72 годин або як важливо розпочинати відразу»

ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

Вправа 10 «А ще я можу…»

ПРИВІТАННЯ

ВСТУПНА ЧАСТИНА

Як ви вважаєте, що таке успіх? Що значить бути успішним? Успіх проявляється, перш за все, у досягненні людиною значної мети і подоланні перешкод, які з’являються на шляху до її досягнення.



1 блок. МЕТА І МРІЯ

Кожен з нас прагне стати успішною людиною. В цьому ми з вами досить схожі…Відмінність полягає в тому, що для деяких з нас успіх – це лише мрія, а для інших це вже стало метою. Що спільного між мрією і метою? Яка між ними різниця? Як власну мрію можна перетворити на мету?



1.1 Основні поняття. Різниця між поняттями

І мета, і мрія визначаються нашими бажаннями. Мета – це досить сильне бажання, до реалізації якого людина прагне, докладаючи певні зусилля. А мрія – це уявне бажання, яке може так і залишитися уявним. Мрії можуть здійснюватися або ні, і відбувається це, як правило, випадково, а тому від самої людини тут мало що залежить. Мету ми встановлюємо на певний проміжок часу. А здійснення мрії можна очікувати все життя і не дочекатися.



Бажання стає метою, якщо:


Бажання залишається мрією, якщо:

  • людина сильно до неї прагне і робить усе що від неї залежить, тобто активно діє

  • людина просто чекає, коли бажання здійсниться само по собі, не докладаючи ніяких зусиль

  • людина може чітко визначити і уявити собі кінцевий результат, до якого прагне (тобто бажання, яке вже здійснилося)

наприклад: хочу отримати 12 балів з географії

  • людина може розповідати про що вона мріє, чітко не уявляючи собі, чого ж вона хоче насправді

наприклад: хочу добре навчатися

  • для реалізації мети людина сама визначає і дотримується певних часових меж

наприклад: через 2 місяці я зможу вільно спілкуватися з британськими школярами

  • людина ніяким чином не обмежує себе у часі, вона може все життя чекати, коли здійсниться її мрія

наприклад: коли-небудь я вивчу англійську мову


Мрія теж може стати метою, якщо людина чітко уявить, до чого вона прагне, коли вона хоче це отримати (через який проміжок часу) і буде докладати активних зусиль, планомірно просуваючись до досягнення бажаного, не зважаючи на перешкоди, які будуть виникати на її шляху. Так само й мета може виявитися нездійсненою мрією, якщо лише чекати, коли вона сама по собі зможе реалізуватися.

Вправа 1 «Мета і мрія»

Про що ви мрієте більш за все? Виділіть одну найбільш важливу й приоритетну мрію актуальну на сьогоднішній день. Запишіть її. Надайте оцінку тому, що ви записали: ваше бажання відображає мрію чи його впевнено можна назвати метою. Ви лише думаєте про здійснення цього бажання чи вже зробили певні кроки для його реалізації?



1.2 Правила встановлення мети

Уважно передивіться і оцініть чіткість вашого формулювання, оскільки найбільші шанси на успіх забезпечує саме чітка постанова мети. Російський психолог Марина Шевченко виділяє 5 основних правил, яких необхідно дотримуватися при формулюванні мети:



    1. Позитивні твердження формулювання мети. Важливо думати про те, до чого ти прагнеш, а не про те, чого боїшся чого, хотів би запобігти. Наприклад, замість “Не хочу бути невдахою” краще “Хочу стати успішним”. Найбільша помилка багатьох людей, це спроба сконцентруватися на тому чого вони не хочуть, замість того, щоб думати про те, чого б вони насправді хотіли.

    2. Конкретність формулювань мети. Наприклад, для того, щоб “забезпечити щасливе майбутнє своїм близьким», (якщо це є вашою метою) треба спочатку з’ясувати, що саме зробить близьких вам людей щасливими. Це може бути фінансова стабільність, а можливо для повного щастя їм важливо лише відчувати ваше тепле, душевне ставлення.

    3. Цінність результатів особисто для вас і для інших. Реалізація вашої мети і ваші досягнення обов’язково повинні бути корисними вам і не завдавати шкоди тим, хто вас оточує.

      1. Чітке уявлення результату. Ваша мета стане для вас стимулом лише тоді, коли ви чітко зможете уявити, що саме ви отримаєте, коли вона реалізується (будинок, роботу, освіту тощо)

  1. Підконтрольність реалізації мети вам безпосередньо. Досягнення результатів повинно залежати лише від вас, а не від інших людей чи обставин.

Рефлексія: хто хотів би прокоментувати те, що ви почули? Можливо хтось з вас зможе навести приклади з власного досвіду…
2 блок. ПРАГНУ ДО УСПІХУ ЧИ БОЮСЯ НЕВДАЧИ?

ДІАГНОСТИЧНА ЧАСТИНА

2.1. Тест «Мотивація успіху і боязні невдачі» (розробка А.А.Реана)

Поняття “мотив досягнення" визначається як прагнення покращити свої здібності й вміння, підтримувати їх на якомога більш високому рівні в тих видах діяльності, які вважаються для вас найбільш приоритетними. Перевага мотиву «запобігання невдачі» свідчить про те, що людина готова відмовитися від будь-яких спроб і розпочати ту справу, яка пов’язана з певним ризиком, так і не з’ясувавши, призводить вона до успіху чи загрожує невдачею. Зараз ми з вами перевіримо, як проявляється ваше прагнення досягти успіху, як сильно ви націлені перемагати. А можливо ви все ж таки орієнтуєтеся переважно на поразку і робите все можливе, аби її не допустити. Можливо ви відмовляєтесь від усіх перспектив заради душевного спокою, який може зникнути у разі невдачі.



Зараз ви повинні погодитися або не погодитися з твердженнями, які вам будуть запропоновані.

Інструкція: погоджуючись або ні з нижчезазначеними твердженнями, необхідно вибрати одну з відповідей – “так” чи “ні”. Якщо Ви сумніваєтесь у відповіді, то пригадайте, що “так” включає і чітке “так”, і “скоріше так, ніж ні”. Таке саме відношення має бути й до відповіді “ні”. Відповідати необхідно досить швидко, подовгу не замислюючись. Відповідь, яка перша спала на думку, як правило, є найточнішою.

п/п

Т в е р д ж е н н я

так/ні

1.

Включаючись в роботу, я сподіваюсь на успіх.




2.

В діяльності я активний.




3.

Я схильний до прояву ініціативи.




4.

При виконанні важливих завдань намагаюсь знайти причини, за яких можна було б відмовитись від їх виконання.




5.

Найчастіше обираю крайнощі: або занадто легкі завдання, або нереально складні




6.

При виникненні проблем, як правило, не відступаю, а намагаюсь знайти способи їх подолання.




7.

При чергуванні успіхів і невдач я схильний до переоцінки своїх успіхів.




8.

Продуктивність діяльності в основному залежить від моєї цілеспрямованості, а не від зовнішнього контролю.




9.

При виконанні достатньо складних завдань в умовах обмеження часу результативність моєї діяльності знижується.




10.

Я схильний проявляти наполегливість у досягненні мети.




11.

Я схильний планувати своє майбутнє на достатньо віддалену перспективу.




12.

Якщо я ризикую, то розумно, а не бездумно.




13.

Я недостатньо наполегливий у досягненні мети, особливо, якщо відсутній зовнішній контроль.




14.

Я схильний ставити перед собою середні за важкістю цілі або дещо завищені, але ті, що можна досягти




15.

У випадку невдачі при виконанні завдання його привабливість для мене знижується.




16.

При чергуванні успіхів і невдач, я більше схиляюсь до переоцінювання своїх невдач.




17.

Надаю перевагу плануванню свого майбутнього лише на найближчий час.




18.

При роботі в умовах обмеження часу результативність діяльності у мене підвищується, навіть, якщо завдання досить складне.




19.

У випадку невдачі я, як правило, не відмовляюся від встановленої мети.




20.

Якщо я сам обрав для себе завдання, то у випадку невдачі його привабливість лише зростає.





2.2 Інтерпретація даних тестової методики

Обробка результатів. Ключ до опитувальника.

Один бал нараховується за відповіді “так” за твердженнями: 1-3, 6, 8, 10-12, 14, 16, 18-20; за відповіді “ні” за твердженнями: 4, 5, 7, 9, 13, 15, 17. Підраховується загальна кількість балів.



Висновки

Якщо Ви набрали від 1 до 7 балів - це свідчить про перевагу мотивації боязні невдачі; від 14 до 20 балів, - визначною є орієнтація на успіх (сподівання на успіх); у межах від 8 до 13, - слід вважати, що мотиваційний полюс не виражений; 8-9 балів –ваша мотивація ближче до запобігання невдачі; 12-13 балів – ближче до прагнення успіху.


3 блок. ЩО ДОПОМАГАЄ У ДОСЯГНЕННІ УСПІХУ?

3.1 Впевненість та її значення для досягнення мети

Чи зможете ви стати успішними? Залежить це не від того, яка ви людина, ким є ваші батьки і навіть не від того наскільки цікаві й оригінальні ідеї ви зможете вигадати і запропонувати… Це залежить від того наскільки ви впевнені у собі.



Від вашої впевненості залежить:

- вважаєте ви себе на щось здатним чи ні;

- чи вірите ви в себе і свою удачу

Вправа 2 «Як я себе оцінюю?»

Спробуйте зараз визначити, як ви самі оцінюєте свої здібності й особистісні якості за наступними шкалами:



Успішний --------------------------------0--------------------------------неуспішний

Оригінальний ---------------------------0----------------------------------нетворчій

Розумний---------------------------------0--------------------------------обмежений

Зацікавлений----------------------------0----------------------------------байдужий

Товариський----------------------------0----------------------------------мовчазний

Дружній--------------------------------0-------------------------------конфліктний Поблажливий--------------------------0--------------------------------нетерпимий

Вольовий--------------------------------0----------------------------------безвольний

Впевнений------------------------------0--------------------------------невпевнений

А тепер подивиться, що вийшло… Чи можете ви назвати себе впевненою і цілеспрямованою людиною?



Рефлексія: хто хотів би прокоментувати свої результати?

Вправа 3 «Формула успіху Уільяма Джеймса»

Один відомий американський психолог вигадав дуже цікаву формулу. Ця формула буде не зовсім звичною для вас. Таку формулу ви не зустрінете кожного дня на уроках алгебри чи фізики. Це ФОРМУЛА УСПІХУ. Вона допоможе вам оцінити себе і дізнатися, наскільки ви впевнена в собі людина.

Але для того, щоб визначити свою впевненість вам треба спочатку:

1) за 10-бальною системою оцінити свій успіх (досягнення до теперішнього часу, якими ви сьогодні можете пишатися: у навчанні, у дружніх стосунках, у відносинах з батьками, вчителями тощо);



1 ви можете поставити собі, якщо вважаєте, що до сьогоднішнього дня майже нічого не досягли, і що у вас не було вдалих моментів у житті;

10 – якщо у вас вже було багато успіхів і вам є чим пишатися.

2) а тепер, так само надайте оцінку своїм бажанням:



1 – якщо ви майже нічого не хочете, все, що необхідно для повного щастя у вас вже є і вам більш нема до чого прагнути;

10 – якщо ви бажаєте все і відразу.

Тепер ви готові визначити, наскільки вірите у свої сили і здібності.




Уверенность =

успех

Желания

Тепер візьміть калькулятор і розділить оцінку, яку ви поставили власному успіху, на оцінку, якою ви оцінили свої бажання.



Якщо число вийшло менше 1 – ви не дуже сильно вірите в себе і навіть не сподіваєтесь, що можете чогось досягти і у вас насправді вийде те, що ви плануєте. З такою впевненістю вам буде важко наближатися до успіху і своєї життєвої мети.

Якщо досягнення незначні, а запити непомірні (хочу джип, а придбати можу лише самокат), людина, як правило, починає страждати від того, що їй не вдається досягти неможливого, заздрити іншим, дратуватися на весь світ. Її поведінка стає неприємною для навколишніх, вона намагається принизити того, хто хоча б у чомусь переважає або перевищує її саму для того, щоб якоюсь мірою піднести себе. Їй здається, що усі інші їй щось винні – батьки, друзі, вчителі. Невпевнена людина отруює життя себе і своїм близьким. Життя стає нестерпним.

Існує два способи розв’язання цієї ситуації: зменшити свої бажання або примножити досягнення. Насправді невідомо, що простіше.

«Наблизь свої бажання до нуля – і весь світ буде біля твоїх ніг»

Якщо в результаті у вас вийшла 1 – це означає, що ви досить об’єктивно оцінюєте себе, але при цьому нерідко сумніваєтесь, чи варто починати нову справу, чи краще не ризикувати.

І, нарешті, якщо ваш результат перевищує 1, можна абсолютно чітко сказати, що ви достатньо впевнена у собі людина, ви не боїтесь проблем, складних ситуацій і невдач, ви вірите в те, що зможете все подолати і на вас без сумніву очікує перемога у тій діяльності, яку ви виконуєте, ви не вагаючись зможете розпочати будь-яку нову справу, навіть, якщо ніколи не виконували її раніше. Ви завжди сподіваєтесь на успіх, і, якщо не зміните свою позицію, то скоріш за все, зможете досягти значних позитивних результатів.

Впевнена людина завжди відчуває себе легко і спокійно. Вона поважає себе і оточуючих, відкрита, доброзичлива, вона не боїться спробувати щось нове. Її досягнення перебільшують її, як правило, не дуже високі запити. Вона знає, чого варта, і нікому не заздрить.

3.2 Десять кроків впевненості

Для того щоб розвивати у себе впевненість, необхідно обов’язково пам’ятати і виконувати наступні правила:


Десять кроків впевненості

  • визнайте свої сильні й слабкі якості і чітко визначте, чого ви прагнете в житті;

  • ніколи не кажіть про себе погано, за вас це зроблять інші;

  • дозвольте собі розслабитися, прислухайтесь до своїх думок, спробуйте зайнятися тим, що вам насправді до вподоби;

  • ваші друзі й близькі теж відчувають невпевненість - спробуйте їм допомогти;

  • визначте для себе одну (або декілька) головну мету на майбутнє життя;

  • замислитесь, які проміжні цілі необхідно досягти, щоб наблизитися до головної;

  • вирішить, що необхідно зробити для їх досягнення, і виконуйте своє рішення;

  • навчиться радіти кожному успіху на шляху до своєї мети, не бійтесь і не соромтесь хвалити й заохочувати себе за кожну маленьку удачу;

  • пам’ятайте, ви самі будуєте своє життя, ваш успіх залежить лише від вас;

  • якщо ви впевнені у собі, то перешкоди стануть для вас викликом, а виклик спонукає до дії.

3.3 Журнал Успіху

Ваша впевненість досить тісно пов’язана з вашим успіхом. Якщо ви не вірите в себе, то так ніколи нічого й не розпочнете, а якщо не розпочнете, то нічого й не відбудеться, і абсолютно точно нічого не вийде; ти так і не зрозумієш і не перевіриш, наскільки ти здібний і наполегливий.

Для того, щоб розвивати в собі впевненість є один простий і надійний спосіб. Візьміть чистий зошит або щоденник і назвіть його ЖУРНАЛОМ УСПІХУ. Записуйте у цей зошит все, що вам добре вдалося зробити протягом дня. Краще за все, якщо ви будете кожного дня робити у вашому журналі не менше п’яти записів. Це можуть бути, як дуже значні досягнення, так і зовсім маленькі справи. Спочатку вести такий журнал вам буде нелегко. Ви нерідко будете запитувати себе, чи можна якусь певну справу дійсно вважати успіхом. У такому випадку завжди слід приймати рішення «за». Краще, щоб у вас був надлишок впевненості, ніж страждати від того, що її не вистачає. І краще за все розпочати заповнення журналу прямо сьогодні.

Найбільшу складність завжди викликає перший крок. У вас напевно знайдеться безліч причин і пояснень, через які ви не зможете, не пригадаєте, полінуєтесь завести ЖУРНАЛ УСПІХУ. Але, як тільки ви розпочнете над ним працювати, ваша впевненість буде зростати. І дуже скоро ви відчуєте як змінюєтесь. Звичайно, зміни не відбудуться за один день, повинен пройти певний час. Але, якщо ви налаштовані на серйозний успіх, такий журнал стане для вас найкращим помічником. Він виявиться незамінним у ті хвилини, коли ви особливо хвилюєтесь, переживаєте чи боїтесь чогось, наприклад на контрольних, публічних виступах, коли вам доводиться знайомитися або спілкуватися з новими людьми і в багатьох інших життєвих ситуаціях. Але переконатися ви зможете лише тоді, коли самі спробуєте!

Існують два важливі застереження, пам’ятаючи про які, ви зможете запобігти деяких помилок:

  1   2   3


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка